Fitch: Ο TAP δεν θα επιφέρει μείωση στις τιμές του φυσικού αερίου

Λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση της επιλογής του Trans Adriatic Pipeline (TAP) για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία μέσω Ελλάδας και Ιταλίας, ο οίκος αξιολόγησης Fitch Ratings επισημαίνει ότι αυτή πιθανόν δεν θα επιφέρει σημαντική πτώση των τιμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
3'

«Η απόφαση που ελήφθη την Παρασκευή να μεταφέρεται το φυσικό αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη με τον Trans Adriatic Pipeline μέσω Ελλάδας και Ιταλίας σημαίνει ότι οι νέες προμήθειες πιθανόν δεν θα ασκήσουν πίεση προς τα κάτω στις τιμές του φυσικού αερίου» στην ΕΕ, ανέφερε ο Fitch.

«Ο εναλλακτικός αγωγός που απορρίφθηκε (και περνούσε) από την Ανατολική Ευρώπη θα μπορούσε να επιφέρει μια μέτρια πτώση των τιμών λόγω της μεγαλύτερης δυναμικότητας του και διότι θα συνέβαλε στην διαφοροποίηση των προμηθευτών στις χώρες που εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από το ρωσικό αέριο», σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης.

«Ο αγωγός που επελέγη από την κοινοπραξία Shah Deniz II της οποίας ηγείται η BP και η οποία επιχειρεί στο Αζερμπαϊτζάν, θα έχει ετήσια δυναμικότητα 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ίση με περίπου το 2% της ευρωπαϊκής κατανάλωσης αερίου. Αυτό είναι απίθανο να αρκέσει για να επηρεάσει τις τιμές. Ο αγωγός θα καταλήξει στην Ιταλία, η οποία ήδη διαθέτει άφθονες προμήθειες φυσικού αερίου από πηγές όπως η Ρωσία, η Αλγερία και η Λιβύη. Αυτό σημαίνει πως διαθέτει την υποδομή για να καταστήσει δυνατή την διανομή αερίου από την Κασπία στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά είναι απίθανο να έχει κάποιο σημαντικό όφελος (σ.σ. η ίδια η Ιταλία) από την περαιτέρω διαφοροποίηση των προμηθευτών της», εκτιμά ο Fitch.

«Ο απορριφθείς εναλλακτικός αγωγός, γνωστός ως Nabucco West, είχε δυναμικότητα μεταφοράς έως και 23 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου στην Ευρώπη κάθε χρόνο, αν συμπεριλαμβάνονταν δυνητικά κοιτάσματα στη Ρουμανία. Αν και αυτός θα είχε περισσότερες πιθανότητες να επηρεάσει τις τιμές, οι ενδεχόμενες επιπτώσεις του είχαν ήδη σημαντικά μειωθεί λόγω της προηγούμενης απόφασης να μειωθεί η προτεινόμενη χωρητικότητά του από τα 31 δισ. κυβικά μέτρα. Η προταθείσα πορεία του Ναμπούκο μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας επίσης θα βελτίωνε την ενεργειακή ασφάλεια για τις χώρες αυτές, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το φυσικό αέριο της Ρωσίας. Υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να συμβάλουν να μειωθούν περαιτέρω οι τιμές, περιλαμβανομένων των συνεπειών από την εκρηκτική ανάπτυξη των κοιτασμάτων σχιστολιθικού αερίου στις ΗΠΑ, την έμφαση που δίνεται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις αναιμικές προοπτικές ανάπτυξης στην Ευρώπη», σύμφωνα με την εκτίμηση αυτού του οίκου αξιολόγησης.

Η απόφαση χαρακτηρίζεται από τον Fitch «ελαφρά θετική για το πιστοληπτικό προφίλ της ρωσικής Gazpom, καθώς ο Ναμπούκο Ουέστ, θα συνεπαγόταν πιο σκληρό ανταγωνισμό για τον αγωγό South Stream, δυναμικότητας 63 δισ. κυβικών μέτρων, που κατασκευάζεται από τον Δεκέμβριο του 2012» και «αρνητική για την OMV, μια από τις βασικές μετόχους του Ναμπούκο Ουέστ, αν και οι συνέπειες της (σ.σ. της απόρριψης του σχεδίου) θα είναι περιορισμένες, διότι το φυσικό αέριο αντιστοιχεί σε ένα μικρό κλάσμα των εσόδων της».

Τα σχέδια για τον Ναμπούκο Ουέστ, καταλήγει η εκτίμηση του οίκου αξιολόγησης, «δεν έχουν εγκαταλειφθεί, καθώς θα μπορούσε να ανασχεδιαστεί για να μεταφέρει φυσικό αέριο από την Μαύρη Θάλασσα στην Ευρώπη. Όμως είναι ασαφές εάν τα αποθέματα φυσικού αερίου στη Μαύρη Θάλασσα είναι επαρκή για να δικαιολογήσουν ακόμα και (την κατασκευή) μιας μικρότερης εκδοχής του». Ο Fitch αναφέρει πως «πιστεύουμε ότι οι εταιρίες πετρελαίου και αερίου ενδέχεται, έτσι, να αναζητήσουν εναλλακτικούς τρόπους για να προσφέρουν στην αγορά αυτό το αέριο τοπικά».