Σε ελαττωματικό μεταλλικό σύνδεσμο αποδίδεται η σιδηροδρομική τραγωδία
Πραγματική μάχη έδωσαν τα σωστικά συνεργεία στον σιδηροδρομικό σταθμό της μικρής πόλης Μπρετινί- σιρ- Ορζ, η οποία που απέχει μόλις 32 χιλιόμετρα από το Παρίσι, προκειμένου να απομακρύνουν τα συντρίμμια της αμαξοστοιχίας 3657 μετά τον χθεσινό εκτροχιασμό της.
Οι προσπάθειες των διασωστών εστιάζονται ιδιαίτερα σε ένα από τα εκτροχιασμένα βαγόνια ανάμεσα στην αποβάθρα και τις γραμμές, καθώς εκφράζονται φόβοι ότι κάτω από τα συντρίμμια του θα μπορούσαν να βρίσκονται εγκλωβισμένα και άλλα θύματα.
Όπως εξήγησε ο Νομάρχης της περιοχής Μισέλ Φιζό, ένας δυνατός γερανός αναμένεται να καταφθάσει από τη βόρειο Γαλλία μέσα στη μέρα. Το μηχάνημα αυτό θα αναλάβει να φέρει εις πέρας την ανύψωση του βαγονιού από τη στέγη του σταθμού.
Για την ώρα πάντως, ο προσωρινός απολογισμός παραμένει στους 6 νεκρούς και 30 τραυματίες εκ των οποίων οι 11 σοβαρά.
Στις 12 το μεσημέρι οι Γάλλοι τίμησαν τη μνήμη αυτών που έχασαν τη ζωή τους με ενός λεπτού σιγή, που τηρήθηκε σε όλους τους συρμούς και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Το δυστύχημα αμαύρωσε την χθεσινή πρώτη μέρα της μεγάλης εξόδου για τις καλοκαιρινές διακοπές.
«Οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF) είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια ζωής των επιβατών και προς αυτήν την κατεύθυνση ενεργούμε», δήλωσε ο πρόεδρος Γκιγιόμ Πεπί, σε συνέντευξη Τύπου κατά την οποία ανήγγειλε και τα μέτρα για τις αποζημιώσεις των επιβατών, όπως και τις πρώτες εκτιμήσεις των τεχνικών εμπειρογνωμόνων της εταιρείας SNCF για τα αίτια του εκτροχιασμού.
Το πρόβλημα εντοπίστηκε στο σημείο μεταγωγής για την αλλαγή κατεύθυνσης των γραμμών που βρίσκεται 200 μέτρα πριν τον σταθμό. Εκεί ένα μεταλλικό στοιχείο βάρους περίπου 10 κιλών που λειτουργεί ως άγκιστρο, αποδεσμεύθηκε και σφηνώθηκε στο κέντρο του συστήματος μεταγωγής με συνέπεια τον εκτροχιασμό της αμαξοστοιχίας.
Το χθεσινό τραγικό ατύχημα επανέφερε στο προσκήνιο την πολεμική που έχει ξεσπάσει εδώ και πολλά χρόνια ετών σχετικά με τη γήρανση του τοπικού δικτύου, των δρομολογίων δηλ. που ενώνουν τις πόλεις μεταξύ τους και τα οποία είναι γνωστά ως αμαξοστοιχίες «Intercities», σε αντίθεση με τη σημασία που έχει δοθεί στα τραίνα μεγάλης ταχύτης TGV.
Οι αμαξοστοιχίες «Intercities» έχουν πολύ πιο ελαφριά βαγόνια από αυτά των TGV.
Ο εκπρόσωπος του συλλόγου των ταξιδιωτών σιδηροδρόμου (AVUC) Γουΐλι Κολέν κατήγγειλε σήμερα τις παραλείψεις στην ανανέωση του εξοπλισμού των σιδηροδρόμων : «Γνωρίσαμε τα πλοία σκουπιδοτενεκέδες, τώρα έχουμε τα τραίνα σκουπιδοτενεκέδες» είπε, κατηγορώντας τις ευκαιριακές συνθέσεις συρμών με διαφορετικού είδους βαγόνια–όπως ακριβώς είχε συμβεί και στην συγκεκριμένη αμαξοστοιχία 3657, στην οποία είχαν προστεθεί στα βαγόνια του «Intercity» και βαγόνια τύπου «Corail», τα οποία ήταν από αυτά που εκτροχιάσθηκαν.
Ένα άλλο στοιχείο είναι ότι ο σταθμός Μπρετινί-σιρ- Ορζ με τα χρόνια είχε μετατραπεί σε πολύ σημαντικό κόμβο, όπου διασταυρώνονται γραμμές «Intercities» και TGV, ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως αφετηρία για τα τραίνα RΕR, που εξυπηρετούν την πρωτεύουσα με τα προάστια.
Υπάρχει ήδη μια μελέτη ύψους 200 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του κόμβου που όμως δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.
Η ειρωνεία για τον πρόεδρο SNCF Γκιγιώμ Πεπί, είναι ότι ο ίδιος το 2011 είχε αναγνωρίσει «ως άρρωστη σιδηροδρομική γραμμή» την εν λόγω γραμμή γύρω από τον κόμβο της πόλης Μπερτινί-σιρ-Ορζ.
Επίσης μόλις πριν από 3 μέρες, ο πρωθυπουργός Ζαν Μαρκ Ερώ στην εξαγγελία του για τις μελλοντικές επενδύσεις στη Γαλλία, έκανε ειδική αναφορά στην ανάγκη ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου και των τραίνων της «καθημερινότητας».