Οι ελέφαντες κατανοούν τις ανθρώπινες χειρονομίες
Σύμφωνα με δημοσίευσή τους στην επιστημονική επιθεώρηση «Current Biology», οι ερευνητές μελέτησαν αφρικανικούς ελέφαντες, που βρίσκονταν υπό αιχμαλωσία σε πάρκο της Ζιμπάμπουε και στο πλαίσιο των δοκιμών τους,οι επιστήμονες έδωσαν στα παχύδερμα τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δύο πανομοιότυπους κουβάδες και στη συνέχεια έδειξαν τον έναν από τους δύο, ο οποίος περιείχε μια κρυμμένη «λιχουδιά» και η έκπληξη ήταν όλοι οι ελέφαντες να επιλέξουν τον σωστό κουβά.
Την ώρα που μακρινοί «συγγενείς» του ανθρώπινου είδους , όπως οι χιμπατζήδες, αποτυγχάνουν σε ό,τι αφορά την αποκρυπτογράφηση των ανθρώπινων κινήσεων οι ελέφαντες τα καταφέρνουν καλύτερα και υποστηρίζουν οι Βρετανοί επιστήμονες ότι οι νέα αυτή ανακάλυψη είναι ιδιαίτερα σημαντική.
«Δείχνοντας ότι οι αφρικανικοί ελέφαντες είναι σε θέση να καταλαβαίνουν ενστικτωδώς τις ανθρώπινες χειρονομίες, χωρίς καμία εκπαίδευση, αποδεικνύουμε ότι η ικανότητα κατανόησης της κίνησης που κάνει κάποιος όταν δείχνει με το δάχτυλο δεν είναι αποκλειστικά ανθρώπινη, αλλά φαίνεται ότι έχει εξελιχθεί και σε μια σειρά ζώων που βρίσκονται αρκετά μακριά από τα πρωτεύοντα» αναφέρει ο δρ Ρίτσαρντ Μπάιρν, ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης.
«Αυτό που μοιράζονται οι ελέφαντες με τους ανθρώπους, είναι ότι ζουν μέσα σε περίπλοκα κοινωνικά δίκτυα, όπου η ενσυναίσθηση, η υποστήριξη και η βοήθεια προς τους γύρω τους είναι υψίστης σημασίας για την επιβίωσή τους» εξηγεί ο ειδικός.
«Ενδεχομένως λοιπόν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου περιβάλλοντος, οι ελέφαντες να έχουν αναπτύξει την ικανότητα της κατανόησης χειρονομιών όταν κάποιος προσπαθεί να επικοινωνήσει μαζί τους. Κάτι τέτοιο ίσως εξηγεί το ότι είναι σε θέση να καταλαβαίνουν κάποιον όταν τους δείχνει κάτι».
Κοινός κώδικας επικοινωνίας
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ελέφαντες που χρησιμοποιήθηκαν στη δοκιμή χρησιμοποιούνταν ως μεταφορείς τουριστών και υπάκουαν μόνο σε φωνητικές εντολές, δεν είχαν μάθει να υπακούν σε χειρονομίες.
«Αυτό που πραγματικά μας εξέπληξε ήταν το γεγονός ότι οι ελέφαντες δεν είχαν καμία ανάγκη να διδαχθούν κάτι. Η κατανόησή τους ήταν σε πολύ καλά επίπεδα εξ αρχής» αναφέρει από την πλευρά της η δρ Ανα Σμετ που συμμετείχε στην ερευνητική ομάδα.