Κρουαζιερόπλοια μετρούν τη ρύπανση της Μεσογείου
Φιλοξενούν επιστημονικά όργανα που μετρούν την ατμοσφαιρική ρύπανση των ακτών της Μεσογείου.
«Ο αέρας της Μεσογείου είναι ιδιαίτερα μολυσμένος. Όμως δεν έχουμε αρκετά στοιχεία, για αυτό και έχουμε ξεκινήσει έρευνες. Τα κρουαζιερόπλοια αποτελούν καλή ευκαιρία, γιατί καλύπτουν μια θαλάσσια μεγάλη περιοχή, όπου εντοπίζεται υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση» υποστηρίζει ο Τζένς Χιτζορθ,Ανώτερος επιστήμονας με ειδίκευση στην ατμοσφαιρική ρύπανση και την ατμοσφαιρική χημεία του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου.
Συνήθως οι θαλάσσιες μετρήσεις πραγματοποιούνται σε ερευνητικά σκάφη. Όμως, για να ολοκληρωθεί μια τέτοια έρευνα, θα πρέπει το σκάφος να ταξιδεύει για χρόνια. Μια τέτοια επιχείρηση θα ήταν ιδιαίτερα δαπανηρή.
Οπότε, οι επιστήμονες του Κέντρου Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σκέφτηκαν να τοποθετήσουν τον απαραίτητο εξοπλισμό σε ένα κρουαζιερόπλοιο.
«Αυτά τα πλωτά, πολυτελή ξενοδοχεία, ταξιδεύουν στη Δυτική Μεσόγειο. Ξεκινούν από την Σαβόνα, πηγαίνουν στη Βαρκελώνη και από εκεί στην Πάλμα, στη Μάλτα, στην Κατάνια, στη Νάπολη και στη συνέχεια επιστρέφουν στη Σαβόνα. Κάνουν αυτό το ταξίδι κάθε εβδομάδα. Εμείς ξεκινήσαμε τις μετρήσεις το 2006 και καταγράφουμε την ρύπανση πάντα σε αυτή την περιοχή. Αυτό μας δίνει ένα σύνολο δεδομένων που μας επιτρέπει να δούμε πώς αλλάζουν τα επίπεδα της ρύπανσης από χρόνο σε χρόνο»
δηλώνει στην κάμερα του euronews ο Τζένς Χιτζορθ,επιστήμονας με ειδίκευση στην ατμοσφαιρική ρύπανση και την ατμοσφαιρική χημεία του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση πάνω από τη θάλασσα οφείλεται στα πλοία που ταξιδεύουν, αλλά και στο νέφος των πόλεων που βρίσκονται κοντά στις ακτές.
Οι επιστήμονες ανεβαίνουν στο πλοίο μόνο για την συντήρηση των μηχανημάτων, αφού όλες οι μετρήσεις γίνονται αυτόματα.
«Ο αέρας περνάει μέσω αυτών των δύο σωλήνων. Ο ένας καταγράφει τις μετρήσεις αερίων και άλλος μετρά τα σωματίδια σε αυτή εδώ την καμπίνα. Αυτά είναι αναλυτές.Ένας για το διοξείδιο του θείου και ο άλλος για τις μονοτριγωνικές οξείδες. Αυτό μετρά σωματίδια αιθάλης, που είναι σκοτεινά σωματίδια και απορροφούνται από το φως. Έχουμε και ένα όργανο για τη μέτρηση του μονοξειδίου του άνθρακα και ένα για την μέτρηση του όζοντος. Αυτές είναι οι έρευνες που κάνουμε» υποστηρίζει ο Τζένς Χιτζορθ.
Ο σταθμός λαμβάνει συνεχώς δείγματα αέρα, που αποστέλλονται μέσω δορυφόρου στην έδρα του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου, στην πόλη Ίσπρα. Τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για την μέτρηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ενώ αναζητούνται τρόποι μείωσης της μόλυνσης του αέρα.
Οι επιστήμονες του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου είναι σαν να έχουν έναν αόρατο συνεργάτη που εργάζεται στο κρουαζιερόπλοιο.
«Με αυτό το σύστημα, συλλέγουμε δεδομένα, όμως εμείς δεν χρειάζεται να είμαστε στο πλοίο. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, αφού δεν εγκαταλείπουμε την βάση μας και δεν χρειάζεται να διανύουμε μεγάλες αποστάσεις. Το έργο μας είναι πολύ πιο απλό» υποστηρίζει ο Πέδρο Μιγκέλ Ρόχα, ερευνητής της ποιότητας του αέρα στο Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Κέντρο.
Οι μετρήσεις αυτές προσφέρουν σημαντικές πληροφορίες για τις πηγές ρύπανσης, αλλά και για την απόδοση των μέτρων που έχει λάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Euronews.
Πριν από λίγα χρόνια, αποφασίστηκε πως τα καύσιμα των πλοίων πρέπει να έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.
«Αν δείτε τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου, όπως η Σαβόνα και η Βαρκελώνη θα διαπιστώσετε πως οι νέοι κανονισμοί έχουν φέρει αποτελέσματα. Το διοξείδιο του θείου έχει μειωθεί κάτα 66% στα λιμάνια αυτά. Όμως στο λιμάνι της Τύνιδας, η μόλυνση δεν έχει υποχωρήσει γιατί απλά εκεί δεν εφαρμόζονται οι κανόνες» υποστηρίζει ο Τζένς Χιτζορθ, επιστήμονας με ειδίκευση στην ατμοσφαιρική ρύπανση και την ατμοσφαιρική χημεία του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου.
Οι αισθητήρες δεν μπορούν να εντοπίσουν όλα όσα μυρίζετε και αναπνέετε όταν απολαμβάνετε την κρουαζιέρα σας.
Αλλά αν υπάρχει κάτι στον αέρα, σίγουρα θέλετε να μην βλάπτει την υγεία σας, αλλά και να μυρίζει ωραία!