Spiegel για πόλη Σκοπίων: Aρχιτεκτονική αηδία...
«Η οικονομία της χώρας βρίσκεται σε βαθιά κρίση. Η κυβέρνηση επενδύει ακόμη τεράστια ποσά στο διάσημο έργο της: την ανασυγκρότηση της πρωτεύουσας των Σκοπίων, με στομφώδεις παλάτια και χρυσά αγάλματα. Λάτρεις μιας αρχιτεκτονικής αηδίας» αναφέρει το περιοδικό Spiegel σε ρεπορτάζ για την πόλη των Σκοπίων.
Μεταξύ άλλων αναφέρει: «Οκτώ χάλκινα αγάλματα που παριστάνουν θυμωμένους άνδρες βρίσκονται μέσα σε χρωματιστές πίδακες του σιντριβανιού, όπου ακούγεται η μουσική του Τσαϊκόφσκι και του Βάγκνερ. Ψηλά επάνω υψώνεται το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Τα Σκόπια έχουν ένα νέο κέντρο. Το σχεδόν 30 μέτρων ύψους και 10,5 εκατομμυρίων, ακριβό μνημείο της πλατείας Μακεδονίας, στην καρδιά της πόλης μοιάζει με ένα αυθεντικό αντίγραφο του Canal Grande στο Λας Βέγκας.
Σε κοντινή απόσταση, παρουσιάζονται αγάλματα με άλλους ιστορικούς χαρακτήρες της αρχαίας Μακεδονίας. Τα Σκόπια προσπαθούν να συγκροτήσουν εθνότητα».
Τα τοπικά μέσα αποκαλούν το στυλ της νέας πλατείας ως ‘Baroque’ ή «νεοκλασικό», ενώ οι αρχιτέκτονες ομιλούν για «Ιστορικό Κίτς».
Το έργο «Σκόπια 2014»- αυτός είναι ο τίτλος αυτού του ριζικού ανασχεδιασμού του εθνικιστικού κόμματος VMRO που κυβερνά, έχει κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Επισήμως, αυτό το έργο χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό και έχουν δαπανηθεί € 207.000.000, συμπεριλαμβανομένων του εξωραϊσμού των υπουργείων, του νέου εθνικού θεάτρου και η Πύλη της Νίκης.
Το γερμανικό δημοσίευμα αναφέρει ότι το έργο Σκόπια 2014, δείχνει μόνο ένα μέρος του «εθνικού ιστού» του κράτους των Σκοπίων, ενώ παραλείπει την ιστορία των άλλων εθνοτικών ομάδων και προσπαθεί να τις συγχωνεύσει σε μια χώρα που χαρακτηρίζεται ως πολυεθνικό κράτος.
Το δημοσίευμα επισημαίνει ότι δεν υπάρχει κριτική στα μέσα ενημέρωσης στο νοτιοσλαβικό κράτος και σημειώνει χαρακτηριστικά:
«Αν επικρίνουμε το έργο, το μόνο εύκολο και σίγουρο είναι να χάσουμε τη δουλειά μας, τα μέσα ενημέρωσης εδώ και αρκετό καιρό είναι στα χέρια του κυβερνώντος κόμματος VMRO» είπε στο Spiegel ένας δημοσιογράφος που θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του.
Απόδοση: Βαλκανικό Περισκόπιο