ΝΑΤΟ: Αυξημένες αναχαιτίσεις ρωσικών αεροσκαφών
«Αυτά τα γεγονότα συνθέτουν μια πολύ ανησυχητική εικόνα παραβιάσεων του εναέριου χώρου, κατεπειγουσών απογειώσεων για αναχαιτίσεις, αποφυγών εναέριων συγκρούσεων, ναυτικών επεισοδίων, προσομοίωσης βομβαρδισμών και άλλων επικίνδυνων ενεργειών σε τακτική βάση και σε μια πολύ ευρεία γεωγραφική περιοχή», εξηγεί στην έκθεσή του το European Leadership Network (ELN), στο οποίο συμμετέχουν ιδίως Ευρωπαίοι πρώην αξιωματούχοι και εδρεύει στο Λονδίνο.
Το NATO είχε τονίσει πρόσφατα ότι έχουν γίνει πάνω από 100 αναχαιτίσεις ρωσικών αεροσκαφών στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο από την αρχή του τρέχοντος έτους, ήτοι οι τριπλάσιες από ό,τι το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Στην πλειονότητά τους, τα συμβάντα αυτά έχουν καταγραφεί στη Βαλτική θάλασσα, αλλά επίσης έχουν υπάρξει «δυστυχήματα που μόλις αποφεύχθηκαν» βορειότερα, στη Μαύρη Θάλασσα και κατά μήκος των συνόρων των ΗΠΑ και του Καναδά.
Ανάμεσα στα πιο σοβαρά συμβάντα τα οποία καταγράφει το δίκτυο αυτό, πέραν όσων ήδη έχει αποκαλύψει το NATO, είναι η σύγκρουση που παρολίγον να σημειωθεί την 3η Μαρτίου ανάμεσα σε ένα αεροσκάφος της σκανδιναβικής εταιρείας SAS που είχε απογειωθεί από την Κοπεγχάγη και πραγματοποιούσε μια πτήση με προορισμό τη Ρώμη με 132 επιβάτες και ένα ρωσικό αναγνωριστικό αεροσκάφος που είχε θέσει εκτός λειτουργίας τις συσκευές που γνωστοποιούν στα πολιτικά ραντάρ τη θέση όπου βρίσκεται.
Το συμβάν αυτό σημειώθηκε περίπου 50 μίλια νοτιοανατολικά της σουηδικής πόλης Μάλμε. Σύμφωνα με την έκθεση του ELN, «η σύγκρουση φαίνεται πως αποφεύχθηκε χάρη μόνον στην καλή ορατότητα και την επαγρύπνηση των πιλότων του επιβατικού αεροσκάφους», ενός Boeing 737.
«Εάν τα δύο αεροσκάφη είχαν συγκρουστεί, με αποτέλεσμα να προκληθούν μεγάλες απώλειες άμαχων πολιτών συγκρίσιμες με εκείνες της πτήσης MH17 στην ανατολική Ουκρανία», την 17η Ιουλίου, αυτό είναι σχεδόν βέβαιο ότι «θα οδηγούσε σε νέες κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία, θα αύξανε τις αεροπορικές περιπολίες του NATO», αλλά και ότι οι χώρες της Ευρώπης «θα απαγόρευαν προληπτικά» τις πτήσεις αεροσκαφών που δεν έχουν υποβάλει σχέδια πτήσης ή έχουν κλείσει τις συσκευές μετάδοσης δεδομένων για τη θέση τους, σύμφωνα με την έκθεση.
Πολλά σουηδικά ΜΜΕ έχουν αναφερθεί στο συμβάν που σημειώθηκε πάνω από διεθνή ύδατα. Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον σκανδιναβικό Τύπο, τα δύο αεροσκάφη πέρασαν 90 μέτρα το ένα από το άλλο.
Το ρωσικό αεροσκάφος δεν γνωστοποιούσε μεν τη θέση του, αλλά είχε εντοπιστεί παρ' όλ' αυτά από ένα ραντάρ και Δανοί ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας προειδοποίησαν τους πιλότους του Μπόινγκ της SAS, οι οποίοι ακολούθως βγήκαν από την πορεία τους για να αποφευχθεί το δυστύχημα.