Μποπάλ: 30 χρόνια μετά την τραγωδία χωρίς τιμωρία

Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά το βιομηχανικό δυστύχημα του Μποπάλ, στη βόρεια Ινδία, όπου το 1984 είχε σημειωθεί διαρροή τοξικών αερίων με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και να τραυματιστούν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι, ορισμένοι από τους επιζώντες ξεκίνησαν σήμερα 10/11/2014, απεργία πείνας με αίτημα να τους δοθεί μεγαλύτερη αποζημίωση.
2'

Περίπου εκατό γυναίκες και παιδιά, κρατώντας πανό που έγραφαν "Δικαιοσύνη για το Μποπάλ", συγκεντρώθηκαν στο Νέο Δελχί για να διαδηλώσουν. Ένας από τους ηγέτες του κινήματος των θυμάτων, ο Σατινάτ Σαράγκι, είπε ότι πολλοί από τους διαδηλωτές θα ξεκινήσουν "νηστεία επ' αόριστον" με την ελπίδα ότι θα τραβήξουν την προσοχή του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι και θα τον κάνουν να ενδιαφερθεί για τον Γολγοθά που βιώνουν οι ίδιοι και οι απόγονοί τους.

"Ήρθαμε εδώ με την ελπίδα ότι η κυβέρνηση του Μόντι θα διορθώσει τα λάθη του παρελθόντος και θα εξασφαλίσει στα θύματα μια καλύτερη αποζημίωση" είπε. Ο Σαράγκι προειδοποίησε επίσης την κυβέρνηση να μην αποπειραθεί να αδιαφορήσει για το περιβάλλον με την ελπίδα ότι θα προσελκύσει ξένες επενδύσεις.

Η διαρροή τοξικών αερίων τη νύχτα της 2ας προς την 3η Δεκεμβρίου 1984 από το εργοστάσιο της Union Carbide είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 8.000-10.000 άνθρωποι μέσα στις επόμενες τρεις ημέρες. Εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι άνθρωποι υπέστησαν σοβαρή δηλητηρίαση, σύμφωνα με το Ινδικό Συμβούλιο Ιατρικής Έρευνας (ICMR). Εκτιμάται ότι 40 τόνοι τοξικών αερίων διέρρευσαν από το εργοστάσιο του Μποπάλ.

"Θυμάμαι τους ανθρώπους που έφευγαν από τα σπίτια τους για να γλιτώσουν, τα παιδιά που πέθαιναν στον δρόμο", είπε μια 67χρονη γυναίκα που ζει σε ένα κοντινό χωριό, σε απόσταση μόλις 1 χιλιομέτρου από το εργοστάσιο. "Θυμάμαι ότι κάλυψα το πρόσωπό μου και το πρόσωπο των παιδιών μου και αρχίσαμε να τρέχουμε", πρόσθεσε η Πρεμλάτα Τσοντάρι, η οποία έχασε το ένα από τα έξι παιδιά της στο δυστύχημα. Η ίδια πάσχει από αναπνευστικά και γαστρεντερικά προβλήματα και κατάφερε να πάρει αποζημίωση 25.000 ρουπιών (406 δολάρια) 15 χρόνια μετά το δυστύχημα.

Η κυβέρνηση της Ινδίας προσέφυγε το 2012 στο Ανώτατο Δικαστήριο για να πετύχει μια καλύτερη αποζημίωση από την Union Carbide, η οποία μετά την τραγωδία εξαγοράστηκε από την Dow Chemical. Η συμφωνία στην οποία είχαν καταλήξει οι δύο πλευρές το 1989 προέβλεπε την καταβολή αποζημίωσης 470 εκατομμυρίων δολαρίων συνολικά σε αντάλλαγμα για την παύση της ποινικής δίωξης σε βάρος της εταιρείας.

Σχετικές ειδήσεις