Ινδονησία: Πίσω (ή πάνω) από τις τραγωδίες στον αέρα

Κακές επιδόσεις στην ασφάλεια των πτήσεων στην Ινδονησία και η... κατάρα που χτυπά φέτος τις μαλαισιανές αερογραμμές, μαζεύουν νέφη ανησυχίας αν και η χρονιά που κλείνει ήταν γενικότερα καλή για τις αερομεταφορές.
4'

Της Κατερίνας Τζαβάρα

Μπορεί το 2014 να ήταν με βάση στοιχεία, μια ασφαλής χρονιά για τις αερομεταφορές όμως, στα δύο πολύ σοβαρά πλήγματα με τα δυστυχήματα των Μαλαισιανών Αερογραμμών ήρθε να προστεθεί το νέο της AirAsia που είναι επίσης μαλαισιανή εταιρεία, χαμηλού κόστους. Σχηματικά, μοιάζει με κατάρα που έπεσε βαριά πάνω από τη Μαλαισία. Αντικειμενικά, δείχνει προβλήματα και κάνει τη χρονιά που τελειώνει από τις πλέον πολύνεκρες για την αεροπλοΐα, την τελευταία δεκαετία. Όπως επίσης δείχνουν στοιχεία της τελευταίας 20ετίας, οι αερομεταφορές στην Ινδονησία, εμφανίζουν σοβαρά προβλήματα, τα οποία οφείλονται κυρίως στη γρήγορη ανάπτυξη, που δεν επενδύει σε ειδικούς, παραβλέπει κανονισμούς και, σε ορισμένες περιπτώσεις, στερείται εξοπλισμού.

Μέσα στο 2014, 239 άνθρωποι χάθηκαν στην πτήση 370 της Malaysia Airlines, που εξαφανίστηκε στις 8 Μαρτίου. Οι πολυδάπανες έρευνες δεν έχουν ρίξει φως στην υπόθεση. Ύστερα ήρθε η κατάρριψη στην ανατολική Ουκρανία, αεροσκάφους και πάλι της ίδιας εταιρείας, με 298 επιβαίνοντες. Με το δυστύχημα στην AirAsia προστίθενται άλλοι 815 νεκροί. (Τον Ιούλιο είχαμε και την τραγωδία αλγερινής εταιρείας με άλλα 116 θύματα).

Δεν προκαλεί βεβαίως εντύπωση το γεγονός ότι μετά τις δύο τραγωδίες στη διάρκεια της χρονιάς, η Malaysia βρίσκεται σε δεινή οικονομική θέση. Τα αεροπλάνα της έχουν καταλήξει να ταξιδεύουν με ελάχιστους επιβάτες και τα οικονομικά της αποτελέσματα είναι απογοητευτικά.

Τραγική ειρωνία; Και η AirAsia είναι μαλαισιανή εταιρεία χαμηλού κόστους. Δεν είχε δυστυχήματα ή εξαφανίσεις στο ιστορικό της και ήταν μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αεροπορικές εταιρείες στη νοτιοανατολική Ασία. Ο πρόεδρος της εταιρείας, Τόνι Φερνάντες, θεωρείτο ένας από τους πιο επιτυχημένους επιχειρηματίες στη Μαλαισία, έχοντας στήσει ο ίδιος την AirAsia μετά την πορεία του στον όμιλο της Virgin. Είχε αγοράσει την εταιρεία για 35 cents αναλαμβάνοντας χρέη 13 δισεκατομμυρίων, την έκανε κερδοφόρα και μετά το δυστύχημα βλέπει τη μετοχή της να βυθίζεται κατά πάνω από 11%.

Η αεροπορική βιομηχανία της Ινδονησίας αναπτύχθηκε ταχύτατα κι έχει στο ιστορικό της πολλά περιστατικά. Όχι τυχαία, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιτρέπει μόλις σε 5 από τις 67 αερογραμμές της να χρησιμοποιούν τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο. Σύμφωνα με διεθνή στάνταρντ υπάγεται στην «κατηγορία 2», μαζί με άλλες χώρες με προβλήματα ασφάλειας στις αερομεταφορές, όπως η Γκάνα και το Μπαγκλαντές.

Η εξαφάνιση του αεροσκάφους της AirAsia είναι η τελευταία μιας σειράς άλλων περιστατικών στην Ινδονησία. Σύμφωνα με το Associated Press τα αεροπορικά δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί την τελευταία 20ετία στο νησιωτικό κράτος, δεν είναι λίγα:

Τον Απρίλιο του 2013 - Ένα καινούριο Boeing 737-800 της αεροπορικής εταιρείας Lion Air συνετρίβη έξω από το Μπαλί, στην προσπάθειά του να προσγειωθεί. Και οι 108 άνθρωποι που επέβαιναν στο αεροσκάφος διασώθηκαν.
Το Μάιος του 2012 - Ένα ρωσικό αεροσκάφος Sukhoi Superjet-100 συνετρίβη σε ηφαίστειο στη διάρκεια πτήσης επίδειξης, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 45 επιβαίνοντες.

Τον Ιανουάριο του 2007 - Τα ίχνη ενός Boeing 737-400 της Adam Air χάνονται την Πρωτοχρονιά του 2007. Το αεροσκάφος, με 102 επιβαίνοντες είχε ξεκινήσει από την πόλη Σουραμπάγια με προορισμό την πόλη Μανάντα. Χρειάστηκαν οκτώ μήνες μέχρι να βρεθούν τα μαύρα κουτιά της πτήσης, ενώ η άτρακτος του αεροσκάφους παραμένει στον βυθό του ωκεανού.

Το Σεπτέμβριο του 2005 - Πτήση της Mandala Airlines της Ινδονησίας κατευθύνεται από τη βόρεια Σουμάτρα στο Μπαλί, όταν το αεροπλάνο συντρίβεται σε κατοικημένη περιοχή, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 149 άτομα, 100 στο αεροσκάφος και 49 στο έδαφος. Δεκαεπτά άτομα που επέβαιναν στο αεροσκάφος διασώθηκαν.

Το Δεκέμβριο του 1997 - Αεροπλάνο της Silk Air με έδρα την Σιγκαπούρη συνετρίβη στον ποταμό Μούσι στη νότια Σουμάτρα.

Το Σεπτέμβριο του 1997 - Airbus A300 της Garuda Indonesia συνετρίβη καθώς προσέγγιζε το αεροδρόμιο Μεντάν, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 234 επιβαίνοντες.


Τον Ιανουάριο του 1995 - Πτήση της Merpati Nusantara Airlines εξαφανίστηκε πάνω από τον ωκεανό. Το αεροσκάφος με τους 14 επιβαίνοντες δεν βρέθηκε ποτέ.

(Πηγές: Ass Press, Washington Post, nytimes)

Σχετικές ειδήσεις