ΗΠΑ: Έκθεση της κυβέρνησης για συστήματα ψυχαγωγίας αεροσκαφών και χάκερς
Η έκθεση αυτή έρχεται λίγες μόλις εβδομάδες μετά τη συντριβή του αεροσκάφους της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Germanwings στις γαλλικές 'Αλπεις, κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους και οι 150 επιβαίνοντες.
Η ασφάλεια των ηλεκτρονικών συστημάτων των αεροσκαφών εν ώρα πτήσης αποτελεί το τελευταίο διάστημα «φλέγον ζήτημα», το οποίο έχει απασχολήσει ιδιαίτερα την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ, που αντιμετωπίζει το ζήτημα με ιδιαίτερη σοβαρότητα.
«Οι σύγχρονες τεχνολογίες επικοινωνιών χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο στα συστήματα των αεροσκαφών, παρέχοντας τη δυνατότητα σε μη εξουσιοδοτημένα πρόσωπα να αποκτήσουν πρόσβαση ή να παρέμβουν στα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροσκαφών», αναφέρεται σε έκθεσή που συνέταξε το αμερικανικό Γραφείο Κυβερνητικής Ευθύνης (GAO).
Στο παρελθόν, τα ηλεκτρονικά που χρησιμοποιούνταν για τον έλεγχο και την πλοήγηση των αεροσκαφών -γνωστά ως ηλεκτρονικά συστήματα των αεροσκαφών- λειτουργούσαν αυτόνομα, αναφέρει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων επικαλούμενο την έκθεση του GAO.
«Ωστόσο, σύμφωνα με τη FAA και εμπειρογνώμονες, το δίκτυο IP μπορεί να επιτρέψει σε έναν χάκερ να αποκτήσει απομακρυσμένη πρόσβαση στα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους και να παρέμβει σε αυτά».
Στη θεωρία, το τείχος προστασίας (firewall) προστατεύει τα ηλεκτρονικά συστήματα από οποιαδήποτε παρεμβολή η οποία μπορεί να προέλθει «από επιβάτες που χρησιμοποιούν τα συστήματα ψυχαγωγίας εν ώρα πτήσης». Εντούτοις, ορισμένοι εμπειρογνώμονες στον τομέα της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο δήλωσαν στο GAO ότι τα firewalls μπορούν να δεχτούν παρεμβολή ή να παρακαμφθούν «όπως κάθε άλλο λογισμικό».
Σύμφωνα με τον Τζέραρντ Ντίλινγκαμ, έναν από τους ειδικούς που συνέταξαν την έκθεση για λογαριασμό της GAO, το εν λόγω ζήτημα επηρεάζει διαίτερα τα αεροσκάφη νέας γενιάς που παρέχουν τη δυνατότητα σύνδεσης στο διαδίκτυο εν ώρα πτήσης, όπως τα Dreamliner 787 της Boeing και τα Airbus A350. Ο ίδιος δήλωσε στο γαλλικό πρακτορείο ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποδεικνύουν πως έχει υπάρξει παρεμβολή από ιό ή «κακόβουλο λογισμικό» στα ηλεκτρονικά συστήματα οποιουδήποτε αεροσκάφους.
«Δεν έχουμε καμία ένδειξη ότι κάτι τέτοιο έχει συμβεί και ελπίζουμε ότι η προσοχή που δίνουμε στο ζήτημα αυτό θα καταστήσει ελάχιστες τις πιθανότητες να συμβεί», είπε.
Το περιστατικό με τη συντριβή του αεροσκάφους της Germanwings, όπου ο συγκυβερνήτης φέρεται πως κλείδωσε έξω από το πιλοτήριο τον πιλότο και οδήγησε στο θάνατο τους 150 ανθρώπους που επέβαιναν σε αυτό, έχει σταθεί αφορμή για συζητήσεις περί μελλοντικής ανάπτυξης ρομποτικών συστημάτων, τα οποία θα αντικαταστήσουν την ανθρώπινη παρέμβαση με σκοπό να αποφεύγονται τέτοιου είδους θανατηφόρα δυστυχήματα.
Με αφορμή την έκθεση του GAO, η Airbus αναφέρει σε ανακοίνωσή της ότι «γίνονται συνεχείς αξιολογήσεις του συτήματος αρχιτεκτονικής των προϊόντων μας, με ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία και την εφαρμογή των υψηλότερων προτύπων ασφαλείας και προστασίας».
«Από εκεί και πέρα, δεν συζητούμε δημοσίως θέματα που αφορούν στις λεπτομέρειες σχεδιασμού ή ασφάλειας, επειδή κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποβεί αντιπαραγωγικό για την ασφάλεια», δήλωσε στο γαλλικό πρακτορείο ο εκπρόσωπος της εταιρείας Κλέι ΜακΚόνελ.
Από την πλευρά της η Boeing ανακοίνωσε ότι τα αεροσκάφη της περιλαμβάνουν περισσότερα από ένα συστήματα πλοήγησης τα οποία είναι διαθέσιμα στους πιλότους.
«Δεν γίνονται αλλαγές στα σχέδια πτήσης που φορτώνονται στα συστήματα του αεροσκάφους χωρίς πρώτα να εξεταστούν και να εγκριθούν από πιλότους», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Boeing.
«Επιπλέον, άλλα συστήματα, ποικίλα μέτρα ασφαλείας και οι διαδικασίες λειτουργίας του θαλάμου διακυβέρνησης, εξασφαλίζουν την αξιόπιστη λειτουργία των αεροσκαφών».