Πώς στρατολογούνται οι διακινητές των απελπισμένων
Από τη Σαχάρα έως στη Μεσόγειο, νεαροί άνδρες είναι ως επί το πλείστον οι πρωταγωνιστές οι οποίοι κινούν τα νήματα της τραγωδίας, που πότε πνίγει εκατοντάδες απελπισμένους στη Μεσόγειο και πότε τους θάβει στην έρημο της Σαχάρα. Κυριολεκτικά αδύναμη παρακολουθεί τη δράση αυτού του εφιάλτη, η διεθνής κοινότητα. Την ίδια ώρα, εκτιμάται πως το 2015 θα είναι η χειρότερη χρονιά στο μεταναστευτικό.
ΝΕΑΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΝΟΤΙΑ ΛΙΒΥΗ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΟΥΝ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΟΛΟΓΟΥΝΤΑΙ ΣΤΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
Της Γεωργίας Λινάρδου
Στη σκιά μίας ακόμη τραγωδίας με μετανάστες στη Μεσόγειο -ίσως της χειρότερης μέχρι στιγμής- αλλά και του χθεσινού ναυαγίου στη Ρόδο, που είχε σαν αποτέλεσμα το θάνατο ενός άνδρα, μίας γυναίκας και ενός μικρού παιδιού, εξελίσσεται μία απίστευτα ακριβή επιχείρηση δουλεμπορίου, τα νήματα της οποίας κινούν οργανωμένα κυκλώματα που το portfolio τους περιλαμβάνει: όπλα, κοκαΐνη και δουλεμπόριο. Νεαρά παιδιά παρατούν το σχολείο και πιάνουν γρήγορα δουλειά στην επιχείρηση: «μεταφορά ανθρώπων».
Μπροστά στα ποσά που διακινούνται και είναι τεράστια, ακόμη και αν θάβονται στη Μεσόγειο εκατοντάδες απελπισμένοι άνθρωποι, για ένα νεαρό αγόρι στη Νότια Λιβύη ή έναν 30χρονο στην Τρίπολη που κερδίζουν απίστευτα ποσά από το trafficking ανθρώπων, αυτό είναι σταγόνα στον ωκεανό!
Πώς να μην είναι όταν, σύμφωνα με επίσημες εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών, τα κέρδη από το δουλεμπόριο των ανθρώπων ξεπερνούν τα 6,75 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως;
Το περασμένο καλοκαίρι, ένας από τους πλέον δημοφιλείς διακινητές στη Λιβύη, ένας τριαντάχρονος άντρας που κάνει αυτή τη «δουλειά» από το 2006, είχε μιλήσει στην εφημερίδα The Guardian και στην δημοσιογράφο Nancy Porcia. «Δεν είμαι εγκληματίας, αλλά προσφέρω υπηρεσίες», της έλεγε τον περασμένο Αύγουστο ενώ από το ένα χέρι κρατούσε ένα τσιγάρο χασίς και από το άλλο ένα ενεργειακό ποτό.
Το κάθε «κεφάλι», διότι έτσι μετράνε τους μετανάστες οι δουλέμποροι, κοστίζει τουλάχιστον 1.000 δολάρια (η επιβίβαση στις μεγάλες βάρκες). Τα «κεφάλια» είναι εκατοντάδες. Σε μία μεγάλη βάρκα χωράνε μέχρι και 200! Επομένως, γιατί να θεωρεί τον εαυτό του «εγκληματία» και όχι «πάροχο υπηρεσιών»;
Για να καταλάβουμε για τι ποσά μιλάμε, αρκεί να αναφέρουμε ότι κάθε εβδομάδα από τη Λιβύη επιχειρούν να φύγουν τουλάχιστον 4.000 άνθρωποι, σύμφωνα με τους αναλυτές της Frontex!
Ο νεαρός «επιχειρηματίας» υποστηρίζει πως: «Σε όσους γνωρίζουν την θάλασσα, δεν είναι άπληστοι και σέβονται τις δυνατότητες του σκάφους», μπορεί να εγγυηθεί ένα ασφαλές ταξίδι. «Μέχρι στιγμής, κανένα από τα σκάφη μου που γεμίζουν με ανθρώπους δεν έχουν βυθιστεί. Αυτό μου δίνει ένα ισχυρό προβάδισμα έναντι των άλλων διακινητών».
Η Τρίπολη πια έχει κατακλυστεί από «δουλέμπορους». Με δεδομένο ότι ένας μέσος δημόσιος υπάλληλος στη Λιβύη βγάζει περίπου 500 δολάρια το μήνα και ότι όσοι δουλέμποροι συλλαμβάνονται για λαθρεμπόριο, λίγο μετά αφήνονται ελεύθεροι με μέτρια πρόστιμα, έχει καταστήσει για ορισμένους αυτό το είδος «δουλειάς» περιζήτητο.
Για τους μεσαίου μεγέθους smugglers, οι τιμές είναι χαμηλότερες από το νεαρό που «καθαρίζει» ένα χιλιάρικο για κάθε μετανάστη που επιβιβάζεται στα σκάφη του. Για άλλους που δραστηριοποιούνται στη χερσαία μεταφορά μέχρι την Τρίπολη, η τιμή ξεκινά από 400 δολάρια ανά κεφαλή.
Τοπικοί αξιωματούχοι κυρίως στη Νότια Λιβύη, εκτιμούν πως το 70% των νεαρών ανδρών στις πόλεις και τα χωριά, ζουν από το λαθρεμπόριο. «Το πρόβλημα είναι ότι οι νέοι εύκολα παρασύρονται σε αυτήν την κερδοφόρα επιχείρηση. Αντί να πηγαίνουν σχολείο, προτιμούν να ασχολούνται με την εμπορία ανθρώπων», περιγράφει ο 32χρονος ακτιβιστής Μοχάμεντ Μάμπι.
Από το Αγκαντέζ, στη Νιγηρία, τη Λιβύη, την... Ευρώπη
Η Σαχάρα πάντα έκρυβε ιδιαίτερες ιστορίες. Τα τελευταία χρόνια, όμως, αυτές έχουν εμπλουτιστεί. Από το 1996 μέχρι και το 2014 περισσότεροι από 2.000 άνθρωποι έχουν πεθάνει στην προσπάθεια τους να διασχίσουν την Σαχάρα και να φτάσουν στον επόμενο σταθμό που θα τους οδηγήσει στην Ευρώπη. Το ταξίδι από το Αγκαντέζ στη Νιγηρία, τη Λιβύη και την Ευρώπη κυμαίνεται από 2.000 έως 3.000 δολάρια για τον καθέναν.
Αυτό που συμβαίνει στην πόλη Αγκαντέζ, έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον των διεθνών αναλυτών και έχει προβληματίσει τους τοπικούς αξιωματούχους, οι οποίοι με τις λειψές δυνάμεις που διαθέτουν, δεν έχουν καταφέρει ακόμη να της αλλάξουν τον... χαρακτήρα. Το Αγκαντέζ θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα σημεία στη μεταναστευτική ροή. Είναι μία πόλη που αποτελεί κομβικό σταθμό σε όλη την έρημο της Σαχάρα, όχι μόνον στο trafficking ανθρώπων, αλλά όπλων και ναρκωτικών.
Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι διακίνησης των ανθρώπων: «απλός-σύνθετος», «ασφαλής-επικίνδυνος», «φθηνός-ακριβός». Το επίπεδο της ασφάλειας και η ευκολία στο ταξίδι μέχρι τον τελικό προορισμό, εξαρτάται πάντα από τα χρήματα που έχεις να δώσεις στους διακινητές.
Μετανάστες που διαθέτουν ελάχιστα χρήματα, είναι καταδικασμένοι να «διανύσουν» τη διαδρομή «pay as you go». Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε σταθμό του ταξιδιού, δουλεύουν και πληρώνουν. Αν δεν πληρώσουν, μένουν εκεί που είναι. Πιο τυχεροί όσοι αγοράζουν εξ αρχής ένα «ολοκληρωμένο πακέτο». Αν και τους κοστίζει πανάκριβα, έχουν περισσότερες πιθανότητες να φτάσουν στον τελικό προορισμό «σώοι και αβλαβείς»...
Τραγωδία στη Ρόδο: Ναύαγιο με τρεις νεκρούς μετανάστες
Ανείπωτη τραγωδία σημειώθηκε το πρωί της Δευτέρας (20/4/2015) στη Ρόδο, κοντά στο κεντρικό λιμάνι της πόλης, καθώς τρία άτομα έχασαν τη ζωή τους όταν δουλεμπορικό προσέγγισε τα παράλια του νησιού και στη συνέχεια προσάραξε σε βραχώδη περιοχή με αποτελεσμα να βυθιστεί. Συνελήφθησαν δύο δουλέμποροι ηλικίας 26 ετών.
Σύμφωνα με το Λιμενικό 90 είναι συνολικά ο αριθμός των διασωθέντων του ιστιοφόρου που προσάραξε στη θαλάσσια περιοχή Ζέφυρος της Ρόδου το πρωί της Δευτέρας. Αναλυτικότερα, πρόκειται για 62 άνδρες, 22 γυναίκες και 6 παιδιά.
Oι νεκροί από το τραγικό περιστατικό ανέρχονται στους τρεις (ένας άνδρας, μια γυναίκα και ένα μικρό παιδί).
Σ.σ. Αξιωματούχοι της Frontex εκτιμούν ότι το 2015 θα είναι η χειρότερη χρονιά της μετανάστευσης για την Μεσόγειο.