Τουλάχιστον τέσσερις νεκροί από τη συντριβή στρατιωτικού αεροσκάφους στη Σεβίλλη
Το αεροπλάνο εκτελούσε δοκιμαστική πτήση όταν συνετρίβη σε απόσταση 1,6 χλμ. βόρεια του αεροδρομίου Σαν Πάμπλο της Σεβίλλης, ανακοίνωσαν οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Έξι άνθρωποι επέβαιναν στο αεροπλάνο – οι τέσσερις σκοτώθηκαν κατά την πρόσκρουση και άλλοι δύο τραυματίστηκαν σοβαρά, δήλωσε εκπρόσωπος της κυβέρνησης.
Το αεροπλάνο συνετρίβη πάνω σε έναν ηλεκτρικό πυλώνα ενώ επιχειρούσε προσγείωση έκτακτης ανάγκης και προκάλεσε διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος σε μία γειτονική συνοικία, ανέφερε η εφημερίδα El Mundo, επικαλούμενη αυτόπτη μάρτυρα.
Εκπρόσωπος της Airbus και ένας εκπρόσωπος της κυβέρνησης αρνήθηκαν να σχολιάσουν ποια μπορεί να ήταν η αιτία του δυστυχήματος, ένα ισχυρό πλήγμα για το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό σχέδιο στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας το οποίο χρειάστηκε να διασωθεί από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις το 2010 έπειτα από πολλές καθυστερήσεις και επανειλημμένες αναθεωρήσεις κόστους.
Η Airbus ανέφερε πως το μεταγωγικό αεροσκάφος, που συναρμολογήθηκε στη Σεβίλλη, είχε παραγγελθεί από την Τουρκία και πως η εταιρία έχει στείλει μία ομάδα ειδικών στο σημείο της συντριβής.
Πλάνα που μεταδόθηκαν από τα μέσα ενημέρωσης δείχνουν μία στήλη μαύρου καπνού να ανεβαίνει από το σημείο της συντριβής και τους πυροσβέστες που προσπαθούν να κατασβέσουν ό,τι έχει απομείνει από το αεροσκάφος το οποίο άφησε καμένη γη στο πέρασμά του, δήλωσε αυτόπτης μάρτυρας στο πρακτορείο Reuters.
Ο πρωθυπουργός Μαριάνο Ραχόι δήλωσε νωρίτερα στους δημοσιογράφους ενώ βρισκόταν στην Τενερίφη, στα Κανάρια Νησιά, στο πλαίσιο της προεκλογικής εκστρατείας για τις περιφερειακές και τις δημοτικές εκλογές της 24ης Μαΐου, πως φαίνεται πως όλοι όσοι επέβαιναν ήταν Ισπανοί, υπάλληλοι της Airbus.
Η ισπανική κυβέρνηση έχει στείλει επίσης μία ομάδα για να διερευνήσει τα αίτια του δυστυχήματος, δήλωσε κυβερνητική πηγή.
Είναι το δεύτερο δυστύχημα με στρατιωτικό αεροσκάφος που συμβαίνει φέτος στην Ισπανία. Στις 26 Ιανουαρίου, στη διάρκεια μίας άσκησης του ΝΑΤΟ, ένα ελληνικό μαχητικό προσέκρουσε σε άλλα αεροσκάφη κατά την απογείωσή του από τη στρατιωτική βάση του Αλμπαθέτε, επίσης στη νότια Ισπανία. Κατά το δυστύχημα σκοτώθηκαν έντεκα άνθρωποι –εννέα Γάλλοι και δύο Έλληνες– και τραυματίστηκαν άλλοι 21.
Το πρώτο αεροσκάφος A400M παραδόθηκε στη Γαλλία το 2013. Από τότε παρελήφθη επίσης από την Τουρκία, τη Βρετανία, τη Γερμανία και τη Μαλαισία, η πρώτη χώρα εκτός Ευρώπης.
Το αεροσκάφος πέρασε από πολλά προβλήματα αφότου ξεκίνησε το πρόγραμμα κατασκευής του το 2003, έπειτα από αίτημα των ευρωπαϊκών ενόπλων δυνάμεων: καθυστερήσεις στην κατασκευή και την παράδοση, υπέρβαση κόστους κατά 6,2 δισεκ. ευρώ (30% του προϋπολογισμού) και καβγάδες ανάμεσα στους πελάτες και την κατασκευάστρια εταιρία η οποία είχε μάλιστα απειλήσει να καταθέσει τα όπλα.
Η Γερμανία είχε παραπονεθεί για πολλά προβλήματα στο πρώτο αεροσκάφος που της παραδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2014, με τέσσερα χρόνια καθυστέρηση από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Αντιδρώντας στης επικρίσεις αυτές, η Airbus ανακοίνωσε τον Ιανουάριο την αναδιοργάνωση του κλάδου στρατιωτικής αεροπορίας με την αποχώρησή του διευθυντή του, Ντομίνγκο Ουρένια-Ράσο.
Το A400M, το οποίο έχει τέσσερις τουρμποκινητήρες, μπορεί να διασφαλίσει τη μεταφορά στρατευμάτων, αλεξιπτωτιστών και υλικού, καθώς και τεθωρακισμένα και ελικόπτερα σε μεγάλες αποστάσεις και με μεγάλη ταχύτητα και την ίδια στιγμή να προσγειώνεται σε ανώμαλο έδαφος. Μπορεί να μεταφέρει έως και 37 τόνους σε απόσταση 3.300 χλμ.
Η Airbus έχει υψηλές φιλοδοξίες για το αεροσκάφος αυτό που θα φθάσει στην αγορά όταν οι αμερικανοί ανταγωνιστές του εξαντλήσουν κυρίως τα C-130 που κατασκευάστηκαν πριν από περισσότερα από 50 χρόνια.
Συνολικά 174 τέτοια αεροσκάφη έχουν παραγγελθεί μέχρι σήμερα, από τα οποία τα 50 για τη Γαλλία, 53 για τη Γερμανία, 27 για την Ισπανία και 22 για τη Βρετανία.