Συντριβή αεροσκάφους: Τα τέσσερα πιθανά σενάρια για την αεροπορική τραγωδία στο Σινά
Κλιμάκια εμπειρογνώμων και πραγματογνώμων ερευνούν εξονυχιστικά τα αίτια που οδήγησαν στη συντριβή του αεροσκάφους ρωσικής αεροπορικής στη Χερσόνησο του Σινά, που κόστισε τη ζωή σε 224 ανθρώπους, κυρίως Ρώσους παραθεριστές.
Τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους έχουν εντοπιστεί, ενώ οι ερευνητές εξετάζουν τα συντρίμμια, στον τόπο της τραγωδίας.
Ο Αιγύπτιος πρόεδρος Άμπντελ Φάταχ αλ Σίσι ζήτησε νωρίτερα από όλους να περιμένουν τα αποτελέσματα της έρευνας προτού προβούν σε εικασίες για τις πιθανές αιτίες της συντριβής του αεροσκάφους.
«Σε αυτές τις περιπτώσεις, θα πρέπει να αφήσουμε τους ειδικούς να εργαστούν και να μην αναφερόμαστε σε αιτίες καθώς αυτό ακριβώς αποτελεί το αντικείμενο μιας μεγάλης, περίπλοκης τεχνικής έρευνας» είπε χαρακτηριστικά απευθυνόμενος σε αξιωματικούς του στρατού, σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο MENA.
«Η εταιρία θα συνεχίσει τη λειτουργία της»
Οι ρωσικές αρχές μετά το δυστύχημα έδωσαν εντολή στην αεροπορική εταιρεία Kogalymavia να προχωρήσει σε έλεγχο όλων των αεροσκαφών τύπου Airbus A321 που διαθέτει.
Η Οξάνα Γκολοβίνα είπε ότι η Kogalymavia είναι σε επαφή με την ομοσπονδιακή υπηρεσία ασφάλειας των αερομεταφορών για το χρόνο κατά τον οποίο θα γίνουν οι έλεγχοι αυτοί. Διευκρίνισε ότι δεν θα επηρεαστούν τα προγραμματισμένα δρομολόγια καθώς τα αεροσκάφη θα ελεγχθούν το ένα μετά το άλλο και όχι όλα μαζί ταυτόχρονα. «Η εταιρεία συνεχίζει τη λειτουργία της», τόνισε.
Ωστόσο μια εκπρόσωπος της ομοσπονδιακής υπηρεσίας, η Αναστασία Ντομπρόφσκαγια, είπε στη δημόσια τηλεόραση ότι έχει δοθεί εντολή στην εταιρεία να μην πετούν τα αεροσκάφη Α321 μέχρις ότου να μελετηθούν όλοι οι παράγοντες που θα μπορούσαν να έχουν προκαλέσει την τραγωδία στο Σινά.
Η συντριβή της πτήσης 9268 που σημειώθηκε 23 λεπτά μετά την απογείωσή της από το αεροδρόμιο του Σαρμ ελ Σέιχ είναι η χειρότερη αεροπορική καταστροφή που έχει γνωρίσει ποτέ η Ρωσία καθώς σκοτώθηκαν όλοι οι επιβαίνοντες, 217 επιβάτες και τα 7 μέλη του πληρώματος.
Ο βουλευτής Βλαντίμιρ Γκουτένοφ ζήτησε να απαγορευτούν οι πτήσεις όλων των αεροσκαφών που είναι ηλικίας άνω των 15 ετών. Το Α321 που κατέπεσε στο Σινά ήταν 18 ετών.
Σύμφωνα με τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης, περίπου 15 επιβάτες που είχαν εισιτήρια δεν εμφανίστηκαν ποτέ στο αεροδρόμιο της Αγίας Πετρούπολης, το βράδυ του Σαββάτου, για να επιβιβαστούν σε άλλη πτήση της ίδιας εταιρείας που αναχώρησε τελικά για το Σαρμ ελ Σέιχ με επτά ώρες καθυστέρηση.
Ρώσος εμπειρογνώμονας: «Το Airbusδιαλύθηκε στον αέρα πριν αγγίξει το έδαφος»
Στο μεταξύ ένας Ρώσος εμπειρογνώμονας υποστήριξε σήμερα (1/11) ότι το ρωσικό αεροσκάφος διαλύθηκε στον αέρα.
«Η διάλυσή του έγινε στον αέρα και τα συντρίμμια διασκορπίστηκαν σε μια μεγάλη έκταση, περίπου 20 τετραγωνικών χιλιομέτρων», είπε, από το Κάιρο όπου βρίσκεται, ο Βίκτορ Σοροτσένκο, ο διευθυντής της Διακυβερνητικής Επιτροπής Αεροπορίας (MAK), διευκρινίζοντας ωστόσο ότι ακόμη είναι «πολύ νωρίς για να εξάγουμε οποιοδήποτε συμπέρασμα».
Η ΜΑΚ είναι αρμόδια για τις έρευνες μετά από ένα αεροπορικό δυστύχημα στη Ρωσία. Με την ιδιότητα του επικεφαλής της ο Σοροτσένκο συμμετέχει στην έρευνα για τη συντριβή της πτήσης 9268, σε συνεργασία με τους Αιγύπτιους ειδικούς αλλά και Γάλλους και Γερμανούς εμπειρογνώμονες που εκπροσωπούν την κατασκευάστρια εταιρεία Airbus.
Οι ειδικοί πρόβαλαν ως πιθανή την υπόθεση της διάλυσης του αεροσκάφους εν πτήσει λόγω του τρόπου με τον οποίο διασκορπίστηκαν τα συντρίμμια.
Οι αιγυπτιακές αρχές ανακοίνωσαν το Σάββατο ότι βρήκαν τμήματα του αεροσκάφους και απανθρακωμένα πτώματα σε έναν κύκλο με ακτίνα 8 χιλιομέτρων κάτι που, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, δείχνει ότι το αεροσκάφος Airbus A321 δεν κατέπεσε ακέραιο αλλά διαλύθηκε ή εξερράγη εν πτήσει. Ένας αξιωματικός του αιγυπτιακού στρατού που μετέχει στις έρευνες ανέφερε ότι σήμερα η περίμετρος των ερευνών επεκτάθηκε στα 15 χιλιόμετρα.
Εν τω μεταξύ οι Αρχές ερευνούν τέσσερα σενάρια για την πτώση του αεροσκάφους.
Καταρρίφθηκε από πύραυλο;
Ομάδες τζιχαντιστών που πρόσκεινται στο Ισλαμικό Κράτος και δραστηριοποιούνται στην περιοχή της χερσονήσου του Σινά, έσπευσαν να αναλάβουν την ευθύνη για την τραγωδία, ισχυριζόμενοι ότι κατέρριψαν το αεροπλάνο. Ωστόσο, αναλυτές ασφαλείας απορρίπτουν κατηγορηματικά αυτό το σενάριο.
Οι περισσότεροι πάντως συμφωνούν ότι το Airbus πετούσε σε ύψος που ξεπερνά κατά πολύ το μέγιστο εύρος ενός πυραύλου εδάφους- αέρος, που θεωρείται ότι κατέχουν οι τζιχαντιστές.
Σύμφωνα με το BBC, αυτά τα όπλα είναι σαφώς λιγότερο ισχυρά από το σύστημα Buk που κατέρριψε την πτήση MH17, της Malaysia Airlines, πέρυσι στην Ουκρανία.
Επίσης, οι αναλυτές αμφισβητούν τη λογική μίας τέτοιας κίνησης από τζιχαντιστές του Σινά, με την οποία θα διακινδύνευαν διεθνή αντίποινα, την ώρα που κύριο μέλημά τους είναι η μάχη ενάντια στην κυβέρνηση της Αιγύπτου.
Βόμβα μέσα στο αεροσκάφος;
Η ανάλυση των μαύρων κουτιών- του καταγραφέα συνομιλιών στο πιλοτήριο αλλά και του καταγραφέα τεχνικών δεδομένων - θα βοηθήσουν τους ερευνητές να βρουν την αιτία που προκάλεσε την τραγωδία. Πάντως, έως τώρα δεν υπάρχει κάποια ισχυρή απόδειξη που να καθιστά ιδιαίτερα πιθανό το σενάριο ότι υπήρχε βόμβα στο αεροσκάφος και η οποία να προκάλεσε τη συντριβή του.
Πέρα όμως από τα ερωτήματα για το πώς ένας επίδοξος βομβιστής θα παρέκαμπτε τα ισχυρά μέτρα ασφαλείας στο αεροδρόμιο του Σαρμ ερλ Σέιχ, από το οποίο απογειώθηκε το Airbus, οι ειδικοί δεν μπορούν να αποκλείσουν εντελώς την πιθανότητα να συνέβη κάτι τέτοιο.
«Οι πρώτες αναφορές λένε ότι το αεροπλάνο κόπηκε στα δύο και αυτό συνιστά ότι κάτι καταστροφικό συνέβη και όχι ότι υπήρχε μηχανικό πρόβλημα. Δείχνει ότι ίσως να έγινε μία έκρηξη στο αεροπλάνο», ανέφερε μιλώντας στο BBC ο καθηγητής Μάικλ Κλαρκ, διευθυντής του ινστιτούτου Royal United Services. Μάλιστα, ο ίδιος τόνισε ότι θεωρεί πιο πιθανό το σενάριο της βόμβας, παρά του πλήγματος με πύραυλο που εκτοξεύθηκε από το έδαφος.
Τεχνικό πρόβλημα;
Από την πρώτη στιγμή, ο πρωθυπουργός της Αιγύπτου δήλωσε ότι ένα τεχνικό πρόβλημα είναι η πιο πιθανή εξήγηση για την τραγωδία. Όμως, ο υπουργός αερομεταφορών της χώρας, Χοσάμ Καμάλ, τόνισε ότι δεν υπήρχε ένδειξη οποιουδήποτε προβλήματος στην πτήση, διαψεύδοντας αρχικές πληροφορίες ότι ο πιλότος είχε ζητήσει άδεια για να κάνει αναγκαστική προσγείωση, επειδή υπήρχε κάποιο τεχνικό ζήτημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύζυγος του συγκυβερνήτη της πτήσης, Σεργκέι Τρουκάτσεφ, δήλωσε στο ρωσικό δίκτυο NTV ότι γνώριζε πως υπήρχαν προβλήματα. Σύμφωνα με την ίδια, ο σύζυγός της είχε εκφράσει την ανησυχία του για την κατάσταση του συγκεκριμένου αεροπλάνου, σε τηλεφωνική συνομιλία που είχε με την κόρη του πριν από την απογείωση της μοιραίας πτήσης.
Ανθρώπινο λάθος;
Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, ο πιλότος του Airbus Βαλερί Νεμόφ, είχε πάνω από 12.000 πτήσης στο ενεργητικό του, μεταξύ των οποίων 3.860 ώρες με το συγκεκριμένου τύπου αεροπλάνο, σημειώνοντας πως δεν υπάρχει λόγος να υποπτευτούν ότι ένα ανθρώπινο λάθος προκάλεσε τη συντριβή.
Και πάλι, αυτό θα ξεκαθαριστεί μετά από την εξέταση των μαύρων κουτιών, προκειμένου να διαπιστωθεί αν κάποιο λάθος του πληρώματος προκάλεσε ή συνέβαλε στην τραγωδία, η οποία συνέβη ενώ οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές.