Αεροπειρατεία Λάρνακα: 38 χρόνια πριν, 16 νεκροί...
Ήταν 19 Φεβρουαρίου του 1978 όταν Αιγύπτιοι κομάντος έφτασαν στο αεροδρόμιο της Λάρνακας στην Κύπρο με σκοπό να καταλάβουν ένα αεροσκάφος που είχε καταληφθεί από ένοπλους Παλαιστίνιους.
Λίγες ώρες νωρίτερα της ίδιας ημέρας στο ξενοδοχείο «Χίλτον» της Λευκωσίας όπου φιλοξενούσε τη σύνοδο του Κινήματος Αφροασιατικής Αλληλεγγύης, δύο ένοπλοι Άραβες - ο 28χρονος Ιορδανός Σαρί Μοχάμ Κατάρ και ο 26χρονος Κουβεϊτιανός Ζαγιέτ Άλι – την ώρα που ήταν σε εξέλιξη η σύνοδος δολοφόνησε εν ψυχρώ τον Αιγύπτιο γενικό γραμματέα της Κίνησης, Γιουσέφ ελ Σεμπάι, προσωπικό φίλο του Πρόεδρου της Αιγύπτου Ανουάρ Ελ Σαντάτ.
Τότε οι δύο ένοπλοι είχαν πάρει ομήρους αρκετούς συνέδρους, ανάμεσά τους και τον Βάσο Λυσσαρίδη ο οποίος συμμετείχε στο συνέδριο ως αρχηγός του σοσιαλιστικού κόμματος της ΕΔΕΚ.
Στη συνέχεια απαίτησαν από την Κυπριακή κυβέρνηση να τους εξασφαλίσει ένα αεροπλάνο για να φύγουν.
Η κυβέρνηση του τότε προέδρου Σπύρου Κυπριανού δέχθηκε τις απαιτήσεις τους και οι δύο τρομοκράτες μαζί με τους 14 άραβες ομήρους μεταφέρθηκαν στο αεροδρόμιο της Λάρνακας όπου επιβιβάστηκαν σε αεροπλάνο των Κυπριακών Αερογραμμών και λίγο μετά τις οκτώ το βράδυ αναχώρησαν προς άγνωστη κατεύθυνση. Λίγο πριν από την απογείωση απελευθέρωσαν τον Βάσο Λυσσαρίδη και έναν ακόμη πολιτικό.
Το αεροπλάνο ακολούθησε μία ανεπιτυχής πορεία πάνω από τη Λιβύη, την Κρήτη, την Σαουδική Αραβία. Κανένα αεροδρόμιο δεν του επέτρεπε την προσγείωση. Τα καύσιμα τελείωναν και τελικά προσγειώθηκε μόνον για ανεφοδιασμό στο Τζιμπουτί.
Το απόγευμα της επόμενης ημέρας προσγειώνεται στο αεροδρόμιο της Λάρνακας. Ξεκινά νέος κύκλος διαπραγματεύσεων για την απελευθέρωση των ομήρων.
Η 35η Μοίρα καταδρομών της Εθνοφρουράς αναπτύσσεται σε καίρια σημεία γύρω από το αεροδρόμιο και έτοιμη να επέμβει στο αεροσκάφος, στην περίπτωση που χρειαστεί.
Την ώρα που βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις κι ενώ όλα δείχνουν να πηγαίνουν καλά σε ότι αφορά στην απελευθέρωση των ομήρων, οι Κυπριακές Αρχές ειδοποιούνται από την Αίγυπτο ότι ένας Αιγύπτιος υπουργός φτάνει στο νησί με C-130 και με σκοπό να συμμετέχει και αυτός στις διαπραγματεύσεις.
Εν τέλει το C-130 προσγειώθηκε λίγα μέτρα μακριά από το αεροσκάφος με τους ομήρους.
Ο διοικητής του αεροδρομίου της Λάρνακας υποψιάζεται ότι κάτι δεν πάει καλά. Με το που προσγειώνεται το αεροσκάφος στέλνει πολιτικό αυτοκίνητο με σκοπό να εμποδίσει το άνοιγμα της ράμπας. Τελικά δεν είχαν άδικο οι υποψίες τους. Διαπιστώνεται ότι μέσα στο C-130 βρίσκονται Αιγύπτιοι κομάντος. Ένας εξ αυτών σκοτώνει τον οδηγό του αυτοκινήτου. Η έξοδος απελευθερώνεται. Οι Αιγύπτιοι κατεβαίνουν και με τζιπ που μετέφεραν κατευθύνονται στο αεροσκάφος με τους ομήρους.
Ξεκινά «πόλεμος». Ο διοικητής της 35ης Μοίρας καταδρομών παίρνει εντολή από τον Έλληνα διοικητή της Εθνοφρουράς να εμποδιστεί η προσέγγισή τους. Με βολές πολυβόλων οι Εθνοφρουροί εξοντώνουν τους Αιγύπτιους κομάντος που επιβαίνουν στο τζιπ. Οι κομάντος αρχίζουν να χτυπούν το αεροσκάφος των αεροπειρατών. Η μάχη κρατά μία ώρα... Το αεροσκάφος απελευθερώνεται.
Ο τελικός απολογισμός είναι τραγικός: 15 Αιγύπτιοι καταδρομείς και ένας ο δυστυχής Κύπριος υπάλληλος του αεροδρομίου που είχε μεταφέρει το αυτοκίνητο, χάνουν τη ζωή τους. Επίσης 16 Αιγύπτιοι κομάντος και 7 Ελληνοκύπριοι κομάντος τραυματίζονται, ενώ οι υπόλοιποι καταδρομείς παραδίδουν τα όπλα και αιχμαλωτίζονται πριν σκοτωθούν όλοι.
Μετά τη μάχη αρχίζει μια μεγάλη διπλωματική κρίση. Ο Ανουάρ Ελ Σαντάτ εξοργίζεται και αποφασίζει τη διακοπή των διπλωματικών σχέσεων της Αιγύπτου με την Κύπρο, παρά το γεγονός ότι δέχεται έντονες επικρίσεις για την απόφασή του να διατάξει επιδρομή σε ξένη χώρα χωρίς την άδεια των αρχών της.
Οι δύο δολοφόνοι του Σεμπάι δικάστηκαν στην Κύπρο και καταδικάστηκαν σε θάνατο. Αργότερα, όμως, η ποινή τους μετατρέπεται σε ισόβια.