Ισλαμική τρομοκρατία ή ψυχική διαταραχή; Διαβάστε όσα αποκαλύπτει έρευνα για τους καμικάζι του ISIS
Η περίπτωση του δολοφόνου του αστυνομικού Ξαβιέ Ζυζελέ στο Σανζ Ελιζέ στο Παρίσι στις 20 Απριλίου, αλλά και η επίθεση στην Νίκαια στις 14 Ιουλίου, για παράδειγμα, έχουν τις ρίζες τους περισσότερο στην νεύρωση, την ψυχική νόσο ή την θανατηφόρα ενέργεια διαφυγής, παρά στην ισλαμική τρομοκρατία.
«Είναι αυτό που ονομάζω "μεταφορικός τζιχαντισμός"», εξηγεί ο Φαρχάντ Χοσροχαβάρ, της Ecole des Ηautes Etudes en Sciences Sociales.
«Κάποιος που διάγει παραβατική ζωή, που έχει βαρεθεί τη ζωή του, που έχει μία εμμονή. Μπορεί να είναι κατά της αστυνομίας, όπως είναι ο δολοφόνος του Σανζ Ελιζέ».
«Κυρίως ήθελε να επιτεθεί σε αστυνομικούς. Εάν το είχε κάνει χωρίς να αναφερθεί στο Ισλαμικό Κράτος, θα επρόκειτο για ένα δραματικό περιστατικό του αστυνομικού δελτίου. Με το να γλιστρήσει ένα χαρτί που γράφει Ισλαμικό Κράτος στην τσέπη, του έδωσε άλλη διάσταση που δεν θα είχε διαφορετικά», εξηγεί.
Τον Μάρτιο 2016, ένας Γερμανός 27 ετών επετέθη με μαχαίρι κατά τεσσάρων ανθρώπων κοντά στο Μόναχο, σκοτώνοντας έναν και φωνάζοντας «Αλλάχ Ακμπάρ». Μετά την ανάκρισή του, οι γερμανικές δεν κατόρθωσαν να επιβεβαιώσουν κανένα ισλαμιστικό κίνητρο και διαβεβαίωσαν ότι επρόκειτο για έναν «ανισόρροπο».
«Το έχω πει πολλές φορές ότι η σφαγή στη Νίκαια, για παράδειγμα, δεν εντάσσεται στον τζιχαντισμό, ότι ο δράστης είχε τεράστια ψυχικά προβλήματα, αλλά κανείς δεν ακούει. Υπάρχουν στιγμές που οι κοινωνίες τυφλώνονται. Και με τον τρόπο αυτόν παίζουν το παιγνίδι του Ισλαμικού Κράτους. Είναι ένα εκ προοιμίου χαμένο παιγνίδι, που το παίζει όλος ο κόσμος, με κάθε ειλικρίνεια».
Για τον ειδικό στην Ψυχιατρική Ντανιέλ Ζαγκουρί, «πολλοί είναι εκείνοι που έχουν παρελθόν παραβατικότητας, ανώριμη προσωπικότητα, ιστορικό τοξικομανίας, μία ασταθή και χαώδη διαδρομή και έλλειψη θρησκευτικής κουλτούρας, στα αρχικά στάδια της ζωής. Στην μετέπειτα ζωή, αμβλύνουν τις εσωτερικές τους οδύνες και βγαίνουν από την περιπλάνηση καταβυθιζόμενοι σε ένα ολοκληρωτικό σύστημα που εξουδετερώνει κάθε αυτόνομη σκέψη, αλλά δίνει μία έννοια στον παρόν τους και στον μελλοντικό τους θάνατο».
«Στην κορύφωση, η αναζήτηση του μαρτυρίου δίνει την τελευταία στιγμή ένα άλλοθι και ένα ψευδο-θρησκευτικό ένδυμα στην θανατηφόρα διαφυγή τους», εξηγεί ο Ντανιέλ Ζαγκουρί, που έχει εξετάσει πολλούς τζιχαντιστές κατά την διάρκεια της δίκης τους. «Το Daech (Ισλαμικό Κράτος ή ISIS) έχει ξεχειλίσει τον κόσμο με σχήματα αντισυμπεριφοράς που μπορεί να υιοθετήσει ένα ολόκληρο φάσμα εύθραυστων προσωπικοτήτων. Αλλά ανάμεσα σε αυτές, οι ψυχικά άρρωστοι χωρίς δυνατότητα καταλογισμού είναι ελάχιστοι».
Ο Φαρχάντ Χοσροχαβάρ αναφέρεται επίσης στην περίπτωση του Αντρέας Λούμπιτζ, του πιλότου της Germanwings ο οποίος κατελήφθη από αυτοκτονικό αμόκ και έριξε το αεροπλάνο του στις Άλπεις σκοτώνοντας 149 ανθρώπους. «Φαντασθείτε τι θα γινόταν εάν είχε ασπασθεί το ισλάμ και είχε επικαλεσθεί το Daech στη διαθήκη του: ο αντίκτυπος θα ήταν πολύ μεγαλύτερος», λέει.
Ο ψυχολόγος και πανεπιστημιακός Πατρίκ Αμουαγέλ, που ερευνούσε τα φαινόμενα ριζοσπαστικοποίησης, τονίζει ότι το Ισλαμικό Κράτος αντελήφθη ότι μπορούσε να εκμεταλλευθεί τις συνεχείς του εκκλήσεις για πέρασμα στην πράξη κατά των «απίστων».
«Γνωρίζουν ότι όσο περισσότερο βρίσκονται στο προσκήνιο, τόσο περισσότερη απήχηση έχουν στους προς ριζοσπαστικοποίηση πληθυσμούς, δηλαδή σε ψυχοπαθείς πληθυσμούς...Εκπροσωπούν το αντικοινωνικό, το αντιδυτικό: αυτό μπορεί να βάλει σε καλούπι έναν κοινωνικό ριζοσπαστισμό χωρίς το αναγκαστικό πέρασμα από την πολιτική και θρησκευτική ριζοσπαστικοποίηση».
«Υπάρχουν εκείνοι που ξέρουν τι κάνουν, που το κάνουν εν πλήρη συνειδήσει, και είναι πραγματικοί τρομοκράτες που διαπράττουν έλλογες πράξεις, όμως , υπάρχουν και εκείνοι που έχουν την ψυχοπαθολογία για να περάσουν στην πράξη: οι οδηγίες του Daech μπορούν να τους ωθήσουν να περάσουν στην πράξη».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters