Έρευνα: Τα «περίεργα» παιδιά είναι και καλύτεροι μαθητές
Οι ερευνητές από το Νοσοκομείο Παίδων C.S. Mott του Πανεπιστημίου του Σινσινάτι και του Κέντρου Ανθρώπινης Ανάπτυξης και Εξέλιξης κατέληξαν στο συμπέρασμα αυτό μετά από έρευνα σε πάνω από 6.200 παιδιά που φοιτούσαν στο νηπιαγωγείο και είχαν πάρει μέρος στη μελέτη Early Childhood Longitudinal Study, Birth Cohort.
Η περιέργεια μετρήθηκε με βάσει συμπεριφορικό ερωτηματολόγιο που είχαν συμπληρώσει οι γονείς, ενώ ταυτόχρονα είχαν αξιολογηθεί οι ικανότητες των παιδιών στην ανάγνωση και τα μαθηματικά.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα παιδιά με χαμηλό κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο είχαν μεν χαμηλότερες επιδόσεις, αλλά όσα είχαν χαρακτηριστεί ως έχοντα περιέργεια είχαν όμοιες επιδόσεις στα μαθηματικά και την ανάγνωση με τα παιδιά από οικογένειες με υψηλό εισόδημα.
«Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ενώ η περιέργεια σχετίζεται με υψηλότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις σε όλα τα παιδιά, αυτές είναι μεγαλύτερες όταν οι μαθητές έρχονται από χαμηλό κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον», σχολιάζει η επικεφαλής συγγραφέας Πρασι Σαχ.
Σύμφωνα με τον Σαχ αυτό ανοίγει έναν τελείως νέο δρόμο για τις οικογένειες, τους φορείς που χαράσσουν την εκπαιδευτική πολιτική και το διδακτικό προσωπικό.
«Η περιέργεια συνοδεύεται από την χαρά της ανακάλυψης και την επιθυμία της ανακάλυψης, το κίνητρο της αναζήτησης απαντήσεων. Προάγοντας την περιέργεια στα παιδιά, ειδικά εκείνα από πτωχότερα περιβάλλοντα ενδεχομένως να μπορεί να καλύψει το κοινωνικό μειονέκτημα που τα συνοδεύει», αναφέρει η ερευνήτρια.
Καλλιεργώντας την παιδική περιέργεια
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η παιδική περιέργεια έχει να κάνει με την ποιότητα του περιβάλλοντος στην οποία μεγαλώνουν τα παιδιά.
Εκείνα που μεγαλώνουν σε ασφαλείς οικονομικά συνθήκες τείνουν να έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση σε πηγές που εγγυώνται καλές ακαδημαϊκές επιδόσεις, ενώ αυτά που προέρχονται από χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα είναι πιθανότερο να έχουν λιγότερα ερεθίσματα. Αυτό με τη σειρά του σχετίζεται με το κίνητρο του παιδιού να μάθει.
Μάλιστα, όταν οι ερευνητές εξέτασαν έναν άλλον σημαντικό παράγοντα για τις σχολικές επιδόσεις, την ικανότητα συγκέντρωσης κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Παρατήρησαν λοιπόν ότι ανεξαρτήτως και αυτής της παραμέτρου, τα παιδιά με έμφυτη περιέργεια ήταν καλοί μαθητές στα μαθηματικά και την ανάγνωση.
«Αυτό σημαίνει ότι ακόμα κι αν ένα παιδί έχει δυσκολία συγκέντρωσης μέσα στο μάθημα, μπορεί να έχει άριστες σχολικές επιδόσεις, αν το διακρίνει περιέργεια. Και προς το παρόν οι παρεμβάσεις στο σχολικό περιβάλλον έχουν επικεντρωθεί στην καλλιέργεια της προσοχής στο μάθημα και στην αυτο-προσπάθεια του μαθητή. Αλλά τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι πρέπει τελικά να ρίξουμε περισσότερο βάρος στην περιέργεια», σημειώνει η Δρ Σαχ.