Τώρα, το κατά πόσον το γυμνό στα έργα του Πικάσο είναι γυμνό που προσβάλλει τα χρηστά ήθη, αυτό μόνον οι υπεύθυνοι για τον αλγόριθμο-επιτηρητή της κόσμιας συμπεριφοράς μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γνωρίζουν.
Το Montreal Museum of Fine Arts φιλοξενεί την έκθεση «Από την Αφρική στις Αμερικές Πρόσωπο με Πρόσωπο Πικάσο, Παρελθόν και Παρόν». Στη διαφήμιση που ετοίμασε για τα social media, περιέλαβε τον πίνακα «Femmes à la toilette» (Γυναίκες που κάνουν την τουαλέτα τους) που ο Πάμπλο Πικάσο ολοκλήρωσε στις Κάννες, στις 4 Ιανουαρίου του 1956.
Το κείμενο που συνόδευε τη διαφήμιση είχε ως εξής: «... ανακαλύψτε μια σπουδαία έκθεση που δίνει μια καινούργια προοπτική για τον Πικάσο, τις εμπνεύσεις του και την επιρροή του. Μέσα από περισσότερα από 300 έργα, εξερευνήστε τη στενή σχέση που ενώνει τον Ισπανό μαιτρ με τις τέχνες της Αφρικής, της Ωκεανίας και των δύο Αμερικών, από το παρελθόν έως σήμερα», αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Επιπλέον, αναγνωρίζοντας τον πίνακα του Πικάσο από τις διαφημίσεις του Montreal Museum of Fine Arts, ο αλγόριθμος του Facebook δεν επέτρεψε να περάσει ούτε μια άλλη προσπάθεια του μουσείου να διαφημίσει την έκθεση του, στην οποία χρησιμοποίησαν φωτογραφία όχι του πίνακα, αλλά φωτογραφία του πίνακα τοποθετημένου στο βάθος μιας από τις αίθουσες του μουσείου!
«Είναι γελοίο. Είναι Πικάσο. Ξέρετε, για μας, ήταν αστείο, σχεδόν απίστευτο» είπε στο CBC Montreal, ο εκπρόσωπος του Montreal Museum of Fine Arts, Πασκάλ Σασέ.
Η προέλευση του κόσμου
Έργο του 1866, ο πίνακας είχε σοκάρει την αστική κοινωνία της εποχής. Η παραγγελία του πίνακα αποδίδεται σε τούρκο διπλωμάτη εγκατεστημένο στο Παρίσι, ο οποίος, βουτηγμένος στα χρέη, αναγκάσθηκε να τον πουλήσει. Το έργο σπάνια εκτίθεται δημόσια εκείνη την εποχή, αλλάζει πολλά χέρια και ο τελευταίος του ιδιοκτήτης ήταν ο ψυχαναλυτής Ζακ Λακάν.
«Ο Κουρμπέ ασχολήθηκε πολύ με το γυναικείο γυμνό, ορισμένες φορές κατά ελευθεριακό τρόπο. Αλλά με το «Η προέλευση του κόσμου» επιτρέπει στον εαυτό του μία τολμηρότητα και ειλικρίνεια που δίνουν στον πίνακα τη δύναμη της γοητείας του», είναι το σημείωμα που συνοδεύει τον πίνακα που εκτίθεται στο Musee d'Orsay.
«Και οφείλεται στην μεγάλη δεξιοτεχνία του Κουρμπέ, στο ραφινάρισμα μίας γκάμας χρωμάτων και σκιών το γεγονός ότι «Η προέλευση του κόσμου» εξαιρείται του χαρακτηρισμού της πορνογραφικής εικόνας».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters