Κύπρος: με έκθεση ζωγραφικής ολοκληρώνονται οι εκδηλώσεις για την ελληνική προεδρία
Στο ιστορικό οίκημα της παλαιάς Αρχιεπισκοπής Κύπρου, όπου στεγάζεται η Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών, θα φιλοξενείται έως τις 25 Οκτωβρίου η έκθεση «Ζωγραφίζοντας το Θείον: Τάσεις και επιδράσεις στην εκκλησιαστική ζωγραφική της Κύπρου κατά τον 19ο και 20ό αιώνα και ο ρόλος του νεοελληνικού κράτους», όπου παρουσιάζονται για πρώτη φορά εντυπωσιακές εικόνες και ζωγραφικά έργα.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα εγκαίνια της έκθεσης, η οποία συνδιοργανώνεται από την πρεσβεία της Ελλάδας στην Κύπρο, την Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών και την Κυπριακή Επιτροπή Βυζαντινών Σπουδών (ΚΕΒΥΣ), σηματοδότησαν τη λήξη των εκδηλώσεων, στο πλαίσιο της προεδρίας της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μέσα από την έκθεση, που έχει την υποστήριξη του Συνδέσμου Υποτρόφων Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη (Κύπρου), διαγράφονται οι σχέσεις του νεοσύστατου νεοελληνικού κράτους (1830) με την υπόδουλη Κύπρο στον τομέα της ζωγραφικής. Η επιβληθείσα δυτικότροπη ζωγραφική στο «Βασίλειον της Ελλάδος» υιοθετείται και διαδίδεται στο Άγιον Όρος και σε ολόκληρη την αγγλοκρατούμενη Μεγαλόνησο. Στα μάτια των Κυπρίων η δυτικότροπη ζωγραφική αποτελούσε ένα νέο ζωγραφικό ρεύμα συνδεδεμένο με το νεοελληνικό κράτος. Υιοθετώντας αυτήν τη ζωγραφική ένοιωθαν πιο κοντά στην απελευθερωμένη Ελλάδα και εξέφραζαν εικαστικά τους αλυτρωτικούς πόθους τους για απελευθέρωση και ένωση με τον εθνικό κορμό. Το νέο ζωγραφικό ιδίωμα διαδίδεται στην Κύπρο από τα μοναστικά εργαστήρια Σταυροβουνίου, Αγ. Γεωργίου Αλαμάνου, Τροοδιτίσσης και Αποστόλου Βαρνάβα, από Κυπρίους που σπούδασαν στην Αθήνα και από Ελλαδίτες που μετακλήθηκαν στη Μεγαλόνησο.
Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 100 έργα κληρικών αγιογράφων και κοσμικών ζωγράφων, σχέδια, ανθίβολα, σπουδές και δοκιμές, καθώς και αντικείμενα λαϊκής εκκλησιαστικής τέχνης, όπου αποτυπώνεται ο τρόπος με τον οποίο διαμορφώθηκε η τέχνη του 19ου και 20ού αιώνα στην Ελλάδα και επηρέασε την τέχνη της Μεγαλονήσου, τόσο σε επίπεδο αγιογράφων και κοσμικών ζωγράφων, όσο και στο επίπεδο πρόσληψής της από τους απλούς πιστούς.
Στη έκθεση εκτίθενται έργα των ζωγράφων: Ντζένιου, Παύλου Παυλίδη, Βασίλη Μιχαηλίδη, Αδαμάντιου Διαμαντή, Όθωνος Γιαβόπουλου, Ιωάννη, Ανδρέα Χρυσοχού, Πανάρετου Κουσουλίδη, Νικόλαου Κουνελάκη, Μιχαήλ Χριστοδουλίδη, Ιωάννη Κισσονέργη, Σολωμού Φραγκουλίδη, Νίκου Νικολαϊδη, Γαβριήλ Θεοχαρίδη, καθώς και των αγιογραφικών εργαστηρίων των Ιερών Μονών Σταυροβουνίου, Τροοδιτίσσης, Αγ. Γεωργίου, Αγίας Φυλάξεως - Αγ. Γεωργίου Αλαμάνου, κατεχόμενου Αποστόλου Βαρνάβα Έγκωμης, αγιορείτικων εργαστηρίων, ρωσικών εργαστηρίων, Ιωαννίκιου Μαυρόπουλου, Καλλίνικου Σταυροβουνιώτη και του σύγχρονου αγιογράφου Ματθαίου Ματθαίου.
Επίσης, η έκθεση παρουσιάζει την εισαγωγή της νεοβυζαντινής εικονογραφίας από την Αθήνα στην Κύπρο και το θέμα της ανανέωσης της νεοβυζαντινής τέχνης από σύγχρονους αγιογράφους.
Οι βυζαντινολόγοι δρ. Ιωάννης Ηλιάδης και δρ. Χαράλαμπος Χοτζάκογλου επιμελήθηκαν την έκθεση, η οποία συνοδεύεται από πλούσιο εικονογραφημένο κατάλογο 300 σελίδων με σχετικές μελέτες, στοιχεία για τα εκθέματα, σπάνια έγγραφα και ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό, που επιμελήθηκε ο δρ. Χαρ. Χοτζάκογλου και διατίθεται από την Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών (cypriotstudies@gmail.com) και τα βιβλιοπωλεία της Κύπρου.
Διαβάστε επίσης:
Αναστασιάδης: Άριστες οι σχέσεις μας με την Ελλάδα