Πρωτογενές πλεόνασμα από το 2015;
Ο Υπουργός Οικονομικών μίλησε στο ΚΥΠΕ, με αφορμή τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2015, τον οποίο ενέκρινε στις 15 Σεπτεμβρίου το Υπουργικό Συμβούλιο, εξουσιοδοτώντας τον κ Γεωργιάδη να προβεί σε κάποιες τελικές αλλαγές. Ο προϋπολογισμός αναμένεται να κατατεθεί στην Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων στις 2 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, ο προϋπολογισμός παρουσιάζει οριακά αυξημένες δαπάνες κυρίως λόγω αύξησης σε συγχρηματοδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα και σε προγράμματα κοινωνικής συνοχής.
Ειδικότερα, οι πρωτογενείς δαπάνες (εξαιρουμένων των δαπανών για εξυπηρέτηση του χρέους) αυξάνονται το 2015 σε €5.976.173 από €5.839.896 εκατομμύρια το 2014, παρουσιάζοντας μια αύξηση σε ποσοστό 2,33% ή κατά €136 εκ. Οι τόκοι για την εξυπηρέτηση του χρέους υπολογίζονται σε €684 εκ το 2015 από €781 εκ το 2014.
«Με αυτό τον προϋπολογισμό, ο οποίος συνεπάγεται κάποια μικρή αύξηση στις πρωτογενείς δαπάνες, οι δημοσιονομικοί στόχοι επιτυγχάνονται με άνεση. Κατ' ακρίβεια, όχι μόνο επιτυγχάνονται εκείνοι οι στόχοι, αλλά αναμένουμε ότι θα έχουμε, όπως και το 2014, σημαντική υπέρβαση των στόχων», τόνισε στις δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ ο κ. Γεωργιάδης.
Σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, η βελτιωμένη εικόνα των δημοσίων οικονομικών φαίνεται γενικότερα από την πορεία των προβλέψεων για το πρωτογενές έλλειμμα. Από το 4,25% που είχε καθοριστεί αρχικά για το 2014, ο στόχος του πρωτογενούς ελλείμματος αναθεωρήθηκε στο 1,3% του ΑΕΠ (€210 εκ). Για το 2015 το μνημόνιο προνοεί πρωτογενές έλλειμμα 1,6% (€258 εκ), στόχος ο οποίος, όπως θεωρεί ο ΥΠΟΙΚ, «θα ξεπεραστεί κατά πολύ».
«Άρα το σημαντικό εδώ είναι όπως ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος, που έπρεπε να επιτευχθεί το 2016, φαίνεται να επιτυγχάνεται πολύ νωρίτερα ή θα προσεγγίσουμε το πρωτογενές ισοζύγιο - δηλαδή να είμαστε γύρω στο 0% - ή ακόμη σε μια πιο αισιόδοξη εκτίμηση για το 2015», τόνισε, προσθέτοντας πως «αυτό το δεδομένο μετρά πάρα πολύ στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και της προοπτικής να αντλούμε χρηματοδότηση από τις αγορές, επειδή αυτό δείχνει την πορεία του δημοσίου χρέους».
Παράλληλα, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι το ΥΠΟΙΚ αναμένει ότι και η πορεία του δημοσίου χρέους θα είναι ακόμη καλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις του προγράμματος.
Όπως είπε, ενώ για το 2014 προβλεπόταν ένα δημόσιο χρέος 117%, το πραγματικό ποσοστό του δημοσίου χρέους αναμένεται – χωρίς να υπάρξει κάποια αρνητική εξέλιξη - να κλείσει στο 113%.
Επεσήμανε πως αναμένεται η αναδιάρθρωση του ΑΕΠ (GDP Adjustment) από την Eurostat, από την οποία το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα υποχωρήσει ακόμη πιο κάτω. Σημείωσε ακόμη πως η κορύφωση του χρέους στο 126,2%, που αναμενόταν με βάση το πρόγραμμα να συμβεί το 2015, θα συμβεί ήδη από φέτος, αλλά σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα.
«Αυτό σε συνδυασμό ότι έχουμε προσεγγίσει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος, είναι ένας καθοριστικός παράγοντας που δείχνει τη βιωσιμότητα του χρέους, που αποτελεί το βασικό κριτήριο, το οποίο δείχνει τη δυνατότητα του κράτους να δανείζεται από τις αγορές», τόνισε.
Ο κ. Γεωργιάδης υπογράμμισε ακόμη πως η δημοσιονομική βελτίωση δεν είναι εις βάρος της πραγματικής οικονομίας, αλλά αντανάκλασή της.
«Θέλω να τονίσω ότι δεν είναι εις βάρος της επίδοσης της πραγματικής οικονομίας, αλλά αποτέλεσμα της βελτίωσης της πραγματικής οικονομίας. Αυτό δείχνει ότι καταφέραμε να ευθυγραμμίσουμε τον προϋπολογισμό και την πορεία των δημοσίων οικονομικών με την πορεία της οικονομίας», είπε.
Δεν θα υπερβεί το 3% η συρρίκνωση το 2014
Ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε ακόμη ότι ο ρυθμός συρρίκνωσης της οικονομίας από 4,2% που είναι ο στόχος του μνημονίου, εκτιμάται πως δεν θα υπερβεί το 3%, ενώ επεσήμανε πως σε τριμηνιαία βάση η πορεία του ΑΕΠ το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους (-0,3%) αποτελεί την καλύτερη επίδοση μετά την έκρηξη στο Μαρί.
Η βελτιωμένη πορεία της οικονομίας έχει και την αντανάκλασή της στην πορεία της ανεργίας, αφού από το 18,6% που προβλεπόταν για το 2014 αναμένεται να κυμανθεί πέριξ του 15,5%, ενώ, όπως σημείωσε ο ΥΠΟΙΚ, για πρώτη φορά από το 2008 θα έχουμε μείωση της ανεργίας σε ετήσια βάση.
«Σε σχέση με το 2013 είμαστε πολύ κοντά να δούμε για πρώτη φορά μια μικρή, έστω πτώση στην ετήσια ανεργία, την στιγμή που ο ρυθμός της ανεργίας από το 2008 μέχρι και το 2013 ακολουθούσε αυξητική πορεία. Συνεπώς, φαίνεται πως έχει κορυφωθεί η ανεργία από το 2013 και όχι από το 2014 και άρχισε η σταδιακή αποκλιμάκωση», είπε.
Να μην διακυβευτεί η θετική πορεία διόρθωσης των δημοσίων οικονομικών
Απαντώντας σε ερώτηση αν υπάρχουν ανησυχίες για εξελίξεις που ενδεχομένως να εκτροχιάσουν την πορεία των δημοσίων οικονομικών, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως η θετική προοπτική που άρχισε να δημιουργείται λόγω της συνεπούς εφαρμογής του προγράμματος μεταρρύθμισης της δημόσιας οικονομίας με την σφραγίδα και των τριών θεσμών που απαρτίζουν την Τρόικα δεν θα πρέπει να διακυβευτεί.
«Εάν επικρατούσε μια εντύπωση ότι η Κύπρος για πολιτικούς ή για άλλους λόγους ανέστελλε την εφαρμογή αυτού του προγράμματος μεταρρύθμισης και εξυγίανσης, η προοπτική θα διακυβευτεί, επειδή βασιζόταν στην επιβεβαίωση της σωστής υλοποίησης», είπε ο κ. Γεωργιάδης, επισημαίνοντας πως η πολιτική αυτή έφερε τις αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης, την εμπιστοσύνη από τις αγορές και τους επενδυτές, που εκδηλώθηκε με την έκδοση του 7ετούς κρατικού ομολόγου έπειτα από τρία χρόνια, καθώς και με την προσέλκυση ξένων επενδυτών στις κυπριακές τράπεζες.
«Αυτή η προοπτική», συνέχισε, «που εκτός από την προοπτική διόρθωσης και αποκατάστασης της πορείας ανάκαμψης της οικονομίας θα επέτρεπε τη δυνατότητα του κράτους να δανείζεται απευθείας από τις αγορές, προοπτική που γίνεται όλο και πιο εφικτή και πολύ νωρίτερα απ' ότι είχε εκτιμηθεί τα τεθεί σε κίνδυνο, αν δοθεί η εντύπωση πως για πολιτικούς ή άλλους λόγους η ακολουθούμενη πολιτική τερματίζεται».
Πιθανά μέτρα για βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών
Ερωτηθείς για τις διαβουλεύσεις με τους κοινωνικούς εταίρους, ο κ. Γεωργιάδης κατέστησε σαφές πως οι διαβουλεύσεις αυτές «δεν σχετίζονται τόσο με τον προϋπολογισμό όσο περισσότερο με την μακροχρόνια βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών, των κοινωνικών παροχών και του συστήματος ασφάλισης υγείας».
«Άρα δεν είναι τόσο για τον προϋπολογισμό του 2015, αφού δεν προκύπτει μια έκτακτη ανάγκη που πρέπει επειγόντως να καλύψουμε, αλλά αυτό που θέλουμε περαιτέρω να καλύψουμε και να μελετήσουμε με τους ενδιαφερόμενους είναι πιθανά μέτρα που στόχο έχουν την μακροχρόνια διασφάλιση της βιωσιμότητας των δημοσίων οικονομικών».
Πρόκειται περισσότερο για μια διαρθρωτική αλλαγή και όχι ως βραχυπρόθεσμη εισπρακτική πολιτική, κατέληξε.
Πηγή: ΚΥΠΕ/ΑΠΕ
Διαβάστε επίσης