Η αποκαθήλωση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας – Τα «βάσανα» της VW και ο «ασκός του Αιόλου»
Τρίζουν τα θεμέλια της άλλοτε κραταιής γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, που κάποτε την αναγνωρισμένη σε όλο τον κόσμο για τα υψηλής ποιότητας, καινοτόμα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Η κατοχή ενός γερμανικού αυτοκινήτου ήταν σύμβολο πολυτέλειας και στάτους. Και οι αυτοκινητοβιομηχανίες ευημερούσαν, ενισχύοντας την οικονομία της χώρας.
Αλλά η εικόνα από τότε έχει αλλάξει δραματικά. Τελευταίο παράδειγμα αποτελούν οι εξελίξεις στη Volkswagen, η οποία δήλωσε ότι δεν ήταν πλέον σε θέση να αποκλείσει το κλείσιμο εργοστασίων στη μητρική της Γερμανία και θεώρησε ότι μπορεί να χρειαστεί να τερματίσει τη συμφωνία προστασίας της απασχόλησης που ισχύει στη χώρα από το 1994.
«Για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που ήταν οι αδιαμφισβήτητοι ηγέτες της τεχνολογικής αγοράς στον κλάδο για σχεδόν 140 χρόνια, αυτό που συμβαίνει τώρα είναι μια άγνωστη κατάσταση», δήλωσε στο CNBC ο Andreas Ries, παγκόσμιος επικεφαλής αυτοκινήτων στην KPMG. Τώρα, ο κλάδος υφίσταται τη μεγαλύτερη μεταμόρφωσή του, πρόσθεσε.
Το κλίμα στην αυτοκινητοβιομηχανία ήταν ασταθές τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία από το Ινστιτούτο Ifo. Τον Αύγουστο, το κλίμα υποχώρησε για άλλη μια φορά στις αρνητικές 24,7 μονάδες. Οι επιχειρηματικές προσδοκίες για τους επόμενους έξι μήνες είναι «εξαιρετικά απαισιόδοξες», σημείωσε ο Ifo.
Τα ζητήματα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας μπορεί επίσης να έχουν ευρύτερες επιπτώσεις στην γερμανική οικονομία, που βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Το δεύτερο τρίμηνο του 2024, το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της Γερμανίας μειώθηκε κατά 0,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Πολλές προκλήσεις
Η δήλωση: «Όταν ο γερμανικός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει βήχα, η Γερμανία έχει γρίπη»… περιγράφει εύστοχα την τρέχουσα κατάσταση», δήλωσε ο Ries της KPMG.
Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν περιλαμβάνει μόνο τους μεγάλους παίκτες, αλλά χιλιάδες μεσαίες, μικρές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα, τόνισε ο Ries, αναγνωρίζοντας ότι είναι ένας από τους πιο σημαντικούς κλάδους της χώρας.
«Αντιμετωπίζουμε πολλαπλές προκλήσεις», δήλωσε στο CNBC εκπρόσωπος της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA). Αυτό εξακολουθεί να περιλαμβάνει τον απόηχο της πανδημίας Covid-19, καθώς και γεωπολιτικές εντάσεις και υψηλές γραφειοκρατικές απαιτήσεις σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η παραγωγή αυτοκινήτων έχει πληγεί επίσης από την ασθενέστερη εγχώρια ζήτηση, λόγω της συνολικής κατάστασης της γερμανικής οικονομίας, πρόσθεσε η VDA, σημειώνοντας ότι οι ευρύτερες μακροοικονομικές τάσεις επηρεάζουν επίσης τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Σύμφωνα με τον Ries της KPMG, υπάρχουν και ελπίδες για ανάκαμψη, καθώς η τεχνολογία υβριδικών οχημάτων πιθανότατα θα χρησιμοποιηθεί για περισσότερο από το αναμενόμενο και οι πωλήσεις αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης αυξάνονται κάπως. «Ωστόσο, η πολιτική, οι επιχειρήσεις και οι ερευνητές πρέπει να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν πλαίσια για την αντιμετώπιση ζητημάτων όπως η ρύθμιση και να επικεντρωθούν εκ νέου στην ποιότητα», τόνισε.
Από την πλευρά της η Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανίας βλέπει την ανάγκη για διαφορετικές συνθήκες παραγωγής.
«Χρειαζόμαστε πολιτικές μεταρρυθμίσεις αντί για ρυθμίσεις. Πραγματισμός αντί για μικροδιαχείριση», είπε ο εκπρόσωπος του συνδέσμου και προσέθεσε: «χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο μείγμα οικονομικής πολιτικής προσανατολισμένης στην αγορά και διαμόρφωσης βιομηχανικής πολιτικής».
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι συνθήκες της αγοράς πρόκειται να παραμείνουν δύσκολες για τουλάχιστον το επόμενο έτος, είπε ο εκπρόσωπος.