Κορονοϊός: Οι ειδησεογραφικές ιστοσελίδες κερδίζουν το στοίχημα της ενημέρωσης στην πανδημία
Ο κορονοϊός αλλάζει τον χάρτη και την αντίληψη που είχαμε για τα ΜΜΕ στην Ελλάδα. Έρευνα του ΑΠΘ δείχνει ξεκάθαρα στροφή των πολιτών στις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες οι οποίες εμφανίζονται να έχουν υψηλότερα ποσοστά από τα λεγόμενα παραδοσιακά μέσα (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες).
Όπως προκύπτει από έρευνα κοινής γνώμης, που διενήργησε σε δείγμα 1.300 ατόμων το Εργαστήριο Διεθνούς και Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας (IPJ Lab) του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και παρουσιάζει το Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, οι πολίτες Αναζητούν εξειδικευμένη ενημέρωση, για να ενημερωθούν σχετικά με τις εξελίξεις που αφορούν την πανδημία του SARS-CoV-2.
Το 41% δηλώνει πως έχει αλλάξει τρόπο ενημέρωσης και αναζητεί εξειδικευμένη πληροφόρηση, έναντι 32% που δεν έχει αλλάξει. Το 22% ενημερώνεται με μεγαλύτερη συχνότητα από τα ΜΜΕ και 5% δηλώνει πως έχει αλλάξει τα ΜΜΕ από τα οποία ενημερώνεται. Το 77% των ερωτηθέντων αναζητεί επιστημονικές πηγές πληροφόρησης.
Η επικράτηση των ειδησεογραφικών ιστοσελίδων έναντι των άλλων ΜΜΕ είναι ξεκάθαρη
Σε ό,τι αφορά την ποιότητα της ενημέρωσης ανά μέσο «καλή έως πολύ καλή» αξιολογείται σε ποσοστό 55% για τις ενημερωτικές ιστοσελίδες, 36% για την τηλεόραση, 32% για το ραδιόφωνο, όπως και για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και 25% για τα έντυπα μέσα.
Εννιά στους δέκα ενημερώνονται από το διαδίκτυο
Αντίθετα οι ερωτηθέντες θεωρούν «κακή έως πολύ κακή» την ποιότητα της ενημέρωσης από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά 31%, την τηλεόραση σε ποσοστό 30%, τα έντυπα μέσα σε ποσοστό 12%, τις ιστοσελίδες κατά 13% και το ραδιόφωνο 9%. Τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα έντυπα ΜΜΕ στην εποχή του διαδικτύου αντικατοπτρίζουν τα ποσοστά που αποτυπώνουν πόσοι παρακολουθούν το κάθε μέσο. Τέσσερις στους δέκα δε διαβάζουν περιοδικά και εφημερίδες και τρεις στους δέκα δεν ακούν ραδιόφωνο.
Αντίστοιχα περισσότεροι από εννιά στους δέκα ενημερώνονται από το διαδίκτυο. Αναφορικά με τον τρόπο της κάλυψης της επιδημίας το 57% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι τα τηλεοπτικά μέσα δραματοποίησαν την κατάσταση, το 26% ότι παρουσίασαν την κρίση όπως είναι, το 6% ότι υποτίμησαν την κρίση, το 1% ότι παραπληροφόρησαν, ενώ ένας στους δέκα δεν παρακολουθεί το μέσο, ώστε να έχει άποψη.
Δείτε όλες τις τελευταίεςΕιδήσειςαπό την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στοNewsbomb.gr.
Δείτε αναλυτικά τις κάρτες της έρευνας
0110
Για τις ανάγκες της έρευνας συντάχθηκε ένα ερωτηματολόγιο που αποτελείται από 23 ερωτήσεις. H συλλογή των στοιχείων έγινε από 22/03/2020 έως 25/03/2020
0210
Σημαντικό είναι και το πρόβλημα των ψευδών ειδήσεων καθώς όπως τονίζει ο κ. Φραγκονικολόπουλος καθηγητής του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ «το 56% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι έχει επηρεαστεί από κάποια ψευδή είδηση σχετικά με τον κορονοϊό». «Η δημοσιογραφία της εξαίρεσης και η παγκόσμια κάλυψη της επιδημίας».
0310
Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών αναδεικνύεται σε μείζον διακύβευμα για τα ΜΜΕ την περίοδο αυτή. Από τους 1.300 ερωτηθέντες οι 769 δηλώνουν ότι εμπιστεύονται λίγο έως καθόλου τα ΜΜΕ, οι 524 από αρκετά έως πολύ και μόλις 7 πάρα πολύ
0410
Τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα έντυπα ΜΜΕ στην εποχή του διαδικτύου αντικατοπτρίζουν τα ποσοστά που αποτυπώνουν πόσοι παρακολουθούν το κάθε μέσο. Τέσσερις στους δέκα δε διαβάζουν περιοδικά και εφημερίδες και τρεις στους δέκα δεν ακούν ραδιόφωνο
0510
Αναφορικά με τον τρόπο της κάλυψης της επιδημίας το 57% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι τα τηλεοπτικά μέσα δραματοποίησαν την κατάσταση
0610
Οι περισσότεροι πολίτες πλέον ενημερώνονται από ιστοσελίδες
0710
Η μεγάλη αποδοχή του μοντέλου της επίσημης κρατικής ενημέρωσης που έχει υιοθετηθεί αναδεικνύει ότι ο κόσμος δε θέλει χιλιάδες ειδικούς, θέλει συγκεκριμένη πληροφόρηση, προκειμένου να μη χαθεί μέσα στο ωκεανό της πληροφόρησης, της αβεβαιότητας και του φόβου», παρατηρεί ο κ. Νίκος Παναγιώτου αν. Καθηγητής του του ΑΠΘ
0810
Σε ό,τι αφορά στον τρόπο με τον οποίο τα ΜΜΕ δύνανται να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών ο κ. Παναγιώτου σημειώνει ότι η δυσπιστία «είναι ένα φαινόμενο που το διαπιστώνουμε χρόνια πλέον και είναι δύσκολο να αντιστραφεί μονομιάς», γι’ αυτό «τα ΜΜΕ θα πρέπει να αποφύγουν να καλύψουν την επιδημία με τα υπάρχοντα μοντέλα που είναι αυτά που μας έφεραν σε αυτό το σημείο της μη εμπιστοσύνης». Κομβικός στο σημείο αυτό είναι ο ρόλος των δημοσιογράφων για τα άτομα που επιλέγουν ως πηγές εξειδικευμένης πληροφόρησης.
0910
«Η κάλυψη της κρίσης θα σηματοδοτήσει την επόμενη μέρα και για τα ΜΜΕ. Εάν επιμείνουν να καλύψουν την κρίση με όρους ενημερωδιασκέδασης -τι θέλει να ακούσει ο πολίτης, τι θα φέρει μεγαλύτερα νούμερα τηλεθέασης- θα επιταχύνουν την κρίση στην οποία βρίσκονται. Σε αντίθετη περίπτωση, η επιλογή της επένδυσης στο μοντέλο της υπεύθυνης, τεκμηριωμένης και έγκυρης ενημέρωσης μπορεί να συμβάλει στο να κατακτήσουν τη θέση που πρέπει να έχουν στη δημόσια σφαίρα», τονίζει ο κ. Παναγιώτου καθηγητής του ΑΠΘ
1010
«Το έργο των δημοσιογράφων που καλύπτουν επιστημονικά θέματα είναι εξαιρετικά σημαντικό, ιδιαίτερα στην εποχή μας όπου η επιστημονική πρόοδος τρέχει με καταιγιστικούς ρυθμούς, ενώ οι πολίτες αδυνατούν να την παρακολουθήσουν», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, Χρήστος Φραγκονικολόπουλος