Social Media και Προπαγάνδα
Η κυριαρχία των νέων Μέσων στη σύγχρονη εποχή αποκρυσταλλώνεται συχνά στην εγκαθίδρυση τεχνικών ποδηγέτησης και ελέγχου της κοινής γνώμης. Είτε πρόκειται για έναν πόλεμο, είτε για μια καμπάνια σπίλωσης ενός δημοσίου προσώπου, είτε πάλι για την ενοχοποίησή (ή και την απενοχοποίηση) συγκεκριμένων τακτικών ή και ιδεών, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) μετατρέπονται, πολλές φορές, σε ένα ιδιαίτερα πρόσφορο πεδίο για την λειτουργία προπαγανδιστικών μηχανισμών.
Υπό τον όρο προπαγάνδα, καλείται η στρατηγική της μαζικής επικοινωνίας που στοχεύει στον έλεγχο των ανθρώπινων πεποιθήσεων. Ουσιαστικά, το αποτέλεσμα της προπαγάνδας είναι κάτι απόλυτα αληθινό, το οποίο, ωστόσο δεν μπορεί να αποδειχθεί. Βάσει του ορισμού αυτού, η προπαγάνδα διαχωρίζεται από την έννοια της παραπληροφόρησης, όπου το ψεύδος διαχέεται με συγκεκριμένη στόχευση και σκοπό.
Μεσανατολικό: ένα νόμισμα με δύο όψεις...
Στη διαμάχη μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων, ο μηχανισμός της προπαγάνδας βρίσκει την τέλεια εφαρμογή από αμφότερες τις πλευρές: από τη μια πλευρά, το Ισραήλ διαχέει μέσω του Διαδικτύου εικόνες και βίντεο από τις ωμότητες που διαπράττουν οι φανατικοί Παλαιστίνιοι, θυματοποιώντας τους εποίκους που παραμένουν στην Λωρίδα της Γάζας. Η πρακτική αυτή βασίζεται σε ένα εγχειρίδιο, την επονομαζόμενη «Hasbara». Το βιβλίο αυτό, δημιούργημα της Μοσάντ, ήτοι των ισραηλινών μυστικών υπηρεσιών, έχει χαρακτηριστεί – όχι άδικα – ως το «Ευαγγέλιο της Προπαγάνδας», ενώ στην εποχή του Διαδικτύου δεν είναι λίγοι εκείνοι που ενστερνίζονται τις τεχνικές του. Τα βίντεο που αναρτούσαν πρόσφατα Ισραηλινοί έποικοι με τις ρίψεις ρουκετών στη Δυτική Όχθη, κατηγορώντας την Χαμάς, για αιματοκύλισμα είναι αληθινά, αλλά έχουν σκοπό.