Στη Βουλή το θέμα της «εθελοντικής συνεισφοράς» των εφοπλιστών

Ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ στους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας για την ελάχιστη συμβολή του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα δημόσια βάρη

Στη Βουλή το θέμα της «εθελοντικής συνεισφοράς» των εφοπλιστών
5'

Μπορεί τα βάρβαρα, αντιλαϊκά μέτρα που έχουν επιβληθεί τα τελευταία να έχουν γονατίσει το σύνολο των Ελλήνων, ωστόσο ένας τομέας παραμένει αλώβητος και συνεχίζει να απολαμβάνει προκλητικά τα προνομία που τους παρέχει γενναιόδωρα το ελληνικό κράτος.

Το εφοπλιστικό κεφάλαιο σαν άλλη «ιερή αγελάδα», εξακολουθεί να παραμένει στο απυρόβλητο, απολαμβάνοντας ένα σκανδαλώδες καθεστώς φορολογικής ασυλίας που διατηρείται στο ακέραιο για περισσότερα από σαράντα χρόνια.

Την ίδια ώρα που ακόμα και άνεργοι καλούνται να πληρώσουν πλήθος εκτάκτων φόρων, οι εφοπλιστές, οι οποίοι θα έπρεπε να είναι οι πρώτοι που θα στήριζαν την ελληνική οικονομία, αδιάφοροι απολαμβάνουν τα προνόμια που τους παρέχει η ελληνική κυβέρνηση.

Και όλα αυτά φυσικά στο όνομα της ελληνικής Ναυτοσύνης.

Οι εφοπλιστές λοιπόν όχι μόνο δεν φορολογούνται υποχρεωτικά, αλλά καταβάλλοντας ελάχιστα σε εθελοντική βάση προσπαθούν να διατηρήσουν τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν και οι οποίες έχουν γίνει αντικείμενο διερεύνησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το Σύνταγμα ωστόσο στην παράγραφο 5 του τέταρτου άρθρου αναφέρεται στην υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Ακόμα όμως και σε αυτή την τόσο κρίσιμη περίοδο για την ελληνική κοινωνία, κυβέρνηση και εφοπλιστές αγνοούν τη συνταγματική επιταγή αναζητώντας από κοινού τρόπους για να επιτύχουν την ελάχιστη συμβολή του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα δημόσια βάρη.

Ερώτηση από τον ΣΥΡΙΖΑ

Με αφορμή τη χθεσινή συνάντηση του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά με Προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και την υπογραφή του συμφώνου οικειοθελούς προσφοράς, ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή, προς τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας.

Πρόκειται για 140 εκατομμύρια το χρόνο, σε ορίζοντα τριετίας, από τον διπλασιασμό του φόρου τονάζ των υπό ελληνική σημαία πλοίων και την υπαγωγή στο φόρο των ελληνόκτητων υπό ξένη σημαία.

Τα 140 εκατομμύρια που προσφέρουν οι «γενναιόδωροι» Έλληνες εφοπλιστές είναι ουσιαστικά ελάχιστα μπροστά στις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν. Αντί όμως ο πρωθυπουργός να τους θέσει προ των ευθυνών τους και να τους φορολογήσει, τους ευχαρίστησε που έδωσαν «ψίχουλα» για τη σταθεροποίηση της Οικονομίας της χώρας.

Αναλυτικά η ερώτηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης:

Θέμα: Εθελοντική (!) συνεισφορά των εφοπλιστών στα φορολογικά έσοδα – Υποχρεωτικά τα χαράτσια για τους εργαζόμενους, ανέργους, συνταξιούχους

Ήδη από τον Οκτώβριο του 2012 στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2013 - 2016 είχε δημοσιοποιηθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα του κράτους από την ποντοπόρο ναυτιλία από τα 14 περίπου εκατομμύρια ευρώ ετησίως στα 140 εκατομμύρια για την περίοδο 2013 – 2016. Ένα ποσό που είναι σκανδαλωδώς μικρό αν αναλογιστεί κανείς ότι οι Έλληνες ναυτικοί καταβάλλουν για φόρους περίπου 57 εκ. ευρώ (ή 228 εκ. ευρώ την τετραετία), ενώ στο ίδιο ΜΠΔΣ 2013-2016 προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι οι αγρότες από τη μείωση επιστροφών φόρου θα πληρώσουν 152 εκατ. ευρώ και η μέση ελληνική οικογένεια από τη μείωση των οικογενειακών επιδομάτων θα συνεισφέρει 379 εκατ. ευρώ.

Το πρωτοφανές είναι ότι, σύμφωνα με δημοσιεύματα, αυτή η ελάχιστη αύξηση των φορολογικών εσόδων από την πλοιοκτησία δεν θα προέλθει από την υποχρεωτική αύξηση της φορολογίας των εφοπλιστών αλλά μέσω μιας διαδικασίας εθελοντικής συνεισφοράς !!! Ειδικότερα, οι εφοπλιστές καλούνται, σε εθελοντική βάση να συνυπογράψουν με την κυβέρνηση ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο θα προβούν σε οικειοθελή παροχή προς το Ελληνικό Δημόσιο με όρους που θέτουν οι ίδιοι και με ιδιαίτερη αναφορά στην υποχρέωση του κράτους να δείξει «σεβασμό» στο ιδιαίτερο θεσμικό καθεστώς που ρυθμίζει τις φοροαπαλλαγές τους. Για το σκοπό αυτό μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχει συσταθεί στο κεντρικό κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Γραφείο Υποδοχής Εκπροσώπων Ναυτιλιακών Ποντοπόρων Εταιρειών» στο οποίο γίνονται «δηλώσεις οικειοθελούς προσφοράς» εκ μέρους των εφοπλιστών. Μάλιστα μετά το τέλος της σχετικής διαδικασίας, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών θα υπογράψει συνυποσχετικό οικειοθελούς προσφοράς με τον πρωθυπουργό (!). Πιθανότατα θα οργανωθεί και ειδική … σεμνή τελετή !!

Σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι εξοντώνονται από τα χαράτσια που τους επιβάλλει σε υποχρεωτική βάση η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, για τους εφοπλιστές προβλέπεται ειδική φορολογική μεταχείριση σε σχέση με τους άλλους πολίτες και τους παρέχονται πρόσθετα δικαιώματα. Οι εφοπλιστές λοιπόν όχι μόνο δεν φορολογούνται υποχρεωτικά αλλά καταβάλλοντας ελάχιστα σε εθελοντική βάση προσπαθούν να βελτιώσουν την εικόνα τους στην πληττόμενη από τη λιτότητα ελληνική κοινωνία και να διατηρήσουν τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν και οι οποίες έχουν γίνει αντικείμενο διερεύνησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το Σύνταγμα ωστόσο στην παράγραφο 5 του τέταρτου άρθρου αναφέρεται στην υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Ακόμα όμως και σε αυτή την τόσο κρίσιμη περίοδο για την ελληνική κοινωνία, κυβέρνηση και εφοπλιστές αγνοούν τη συνταγματική επιταγή αναζητώντας από κοινού τρόπους για να επιτύχουν την ελάχιστη συμβολή του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα δημόσια βάρη.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Γιατί επελέγη η διαδικασία της οικειοθελούς «φορολόγησης» των εφοπλιστών στη βάση ιδιωτικών συμφωνητικών με το ελληνικό δημόσιο αντί της υποχρεωτικής φορολόγησης, όπως συμβαίνει με όλους τους πολίτες; Με ποιες άλλες κατηγορίες πολιτών το ελληνικό δημόσιο έχει επιλέξει να προχωρήσει σε ανάλογες συμφωνίες; Γιατί επιλέγεται η ειδική μεταχείριση μιας ομάδας πολιτών έναντι του δημοσίου, πρακτική η οποία δημιουργεί προβλήματα ισονομίας και αντίκειται στη συνταγματική επιταγή για την υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους;
  2. Με ποια διοικητική πράξη (Προεδρικό Διάταγμα, Υπουργική Απόφαση) συστάθηκε το «Γραφείο Υποδοχής Εκπροσώπων Ναυτιλιακών Ποντοπόρων Εταιριών» στο κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στην Ακτή Βασιλειάδη, και ποιες οι αρμοδιότητές του; Υπάγεται σε διοικητική μονάδα του οργανογράμματος του Υπουργείου ή λειτουργεί αυτοτελώς και ποια η δομή του;
  3. Πόσες εφοπλιστικές εταιρείες δήλωσαν την πρόθεσή τους να συμβάλλουν οικειοθελώς στα φορολογικά έσοδα του δημοσίου, πόσα πλοία αντιστοιχούν σε αυτές τις εταιρείες και ποιο είναι το ποσό που έχει δηλωθεί πως θα καταβληθεί από τη διαδικασία εθελοντικής συνεισφοράς που έχει επιλεγεί; Ακόμα όμως και μέσα από αυτή την πρωτοφανή διαδικασία που θέτει ζητήματα άνισης αντιμετώπισης των πολιτών από το κράτος, πώς εγγυώνται ότι δεν θα υπάρξουν μεταβολές στην κατάσταση των εταιρειών ή στην πολιτική τους που θα οδηγήσουν στη μη είσπραξη των δηλωθέντων ποσών;

Οι ερωτώντες βουλευτές:

Θοδωρής Δρίτσας

Δημήτρης Γάκης

Γιάννης Δραγασάκης

Αγνή Καλογερή

Παναγιώτης Κουρουμπλής

Παναγιώτης Λαφαζάνης

Δημήτρης Παπαδημούλης

Γιώργος Σταθάκης

Δημήτρης Στρατούλης

Νίκος Συρμαλένιος

ΕυκλείδηςΤσακαλώτoς

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή