Τα διεθνή έργα της ΔΕΠΑ βασικός μοχλός για τη γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας
Ισχυρή παρουσία στη νοτιοανατολική Ευρώπη αποκτά η ΔΕΠΑ, που αναλαμβάνει όλο και μεγαλύτερα διεθνή έργα και αναδεικνύεται σε βασικό μοχλό της χώρας μας στην προσπάθεια για την γεωπολιτική αναβάθμιση, επιταχύνοντας τους ρυθμούς της.
Οι ενεργειακές πηγές στην περιοχή αυτή και η διαφοροποίησή τους είναι το ζητούμενο για την εταιρία, που επιτυγχάνει τους στόχους της με ένα μπαράζ κινήσεων σε πολλαπλά μέτωπα αγωγών και υποδομών.
Οι ραγδαίες εξελίξεις γύρω από τον αγωγό East Med τοποθετούν το έργο στην κορωνίδα όχι μόνο της εταιρίας αλλά και όλης της χώρας. Προσφάτως, επιτεύχθηκε στην ουσία η επιτάχυνση των διαδικασιών μέσω απόφασης του Δ.Σ. του ΥΑΦΑ Ποσειδών. Εκεί συμμετέχουν σε ποσοστά 50%-50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison και αποφάσισαν να επισπευσθεί η ολοκλήρωση όλων των εκκρεμών σταδίων για την ωρίμανση του αγωγού East Med, δηλαδή η ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας ύψους περίπου 70 εκατ ευρώ, μαζί με κάθε άλλο στάδιο ολοκλήρωσης στο σχεδιασμό του αγωγού EastMed, γεγονός που θα ανοίξει και τον δρόμο για την λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.
Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB, ένα έργο με σπουδαίο διεθνές αντίκτυπο είναι επίσης μεταξύ των κορυφαίων έργων της ΔΕΠΑ, που πρόσφατα κέρδισε και τον διαγωνισμό για την προμήθεια της ΔΕΗ με φυσικό αέριο για το 2020, ενισχύοντας την παρουσία της και στην εγχώρια ενεργειακή αγορά. Για την έναρξη της κατασκευής του IGB έχει ήδη υπογραφεί, από τον περασμένο Οκτώβριο, η διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Βουλγαρίας. Ο Ελληνοβουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός, όπως είναι η επίσημη ονομασία του IGB, αναπτύσσεται με ευθύνη της εταιρείας ICGB AD, στην οποία η ΔΕΠΑ μετέχει με ποσοστό 25% και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία τον Ιούλιο του 202. Θα έχει αρχική δυναμικότητα 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου, ποσότητες που σε πρώτη φάση, θα προέρχονται από τον αγωγό TAP, ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει το 2020 και ο οποίος προορίζεται να μεταφέρει αζέρικο αέριο στις ευρωπαϊκές αγορές. Στον αγωγό TAP η ΔΕΠΑ έχει δεσμεύσει χωρητικότητα ύψους 1 δισ. κ.μ. και με τον τρόπο αυτό, πρόκειται να τροφοδοτήσει την βουλγαρική αγορά με φυσικό αέριο από την Κασπία, «σπάζοντας» για πρώτη φορά το ρωσικό μονοπώλιο στη γειτονική χώρα. Πρόσφατα άλλωστε το Δ.Σ. της ΔΕΠΑ ενέκρινε συμμετοχή με 20%, στο μετοχικό κεφάλαιο της GASTRADE Α.Ε., της εταιρείας που έχει αναλάβει την υλοποίηση του Τερματικού Σταθμού LNG Βόρειας Ελλάδας, στην Αλεξανδρούπολη, ενός σταθμού συμπληρωματικού του αγωγού IGB.
Παράλληλα, η ΔΕΠΑ μέσω του αγωγού IGI Poseidon βάζει τη σφραγίδα της στην ενεργειακή σύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας, την ώρα που με το πρόγραμμα CYNERGY για την δημιουργία εφοδιαστικής αλυσίδας φυσικού αερίου στη Κύπρο, «σπάει» την ενεργειακή απομόνωση της χώρας. Η ΔΕΠΑ διατηρεί επίσης της μακροχρόνιες συμβάσεις με τη ρωσική Gazprom, την τουρκική BOTAS, την αλγερινή Sonatrach, την IGSC (Αζερμπαϊτζάν), μέσω του αγωγού ΤΑΡ, αλλά και τις ανταγωνιστικές αγορές LNG από την παγκόσμια αγορά SPOT.
Η ισχυρή παρουσία της ΔΕΠΑ στα Βαλκάνια και γενικά τη νοτιοανατολική Ευρώπη επισημάνθηκε από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της επιχείρησης Κωνσταντίνο Ξιφαρά, που σε πρόσφατες δηλώσεις του ανέφερε: «Εδώ και τριάντα χρόνια, η ΔΕΠΑ πρωταγωνιστεί στις ενεργειακές εξελίξεις των Βαλκανίων, ενώ αποτελεί και οργανικό τμήμα του ευρωπαϊκού σχεδιασμού για τη διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας και την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της Ευρώπης. Την ίδια στιγμή, με την πλούσια ενεργειακή διπλωματία που αναπτύσσει και τη συμμετοχή της σε μεγάλα διεθνή project, καθιστά την Ελλάδα περιφερειακό ενεργειακό κόμβο, αναβαθμίζοντας την οικονομική και γεωστρατηγική της σημασία».