Η τεχνολογία πίσω από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες
Αρκούν μερικά κλικ για να γίνουν σύνθετες εργασίες, όπως οι τραπεζικές, μέσα σε λιγότερο από ένα λεπτό. Τι είναι αυτό που το κάνει εφικτό;
Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 8,3 εκατομμύρια άνθρωποι συνδεδεμένοι στο Internet και πάνω από 90 χιλιάδες νοικοκυριά εξοπλισμένα με έξυπνες συσκευές. Εξελισσόμαστε με πολύ γρήγορους ρυθμούς στον τομέα της τεχνολογίας και το μέλλον διαφαίνεται συναρπαστικό. Ωστόσο, αυτός ο κόσμος, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα εξελίχθηκε μέσα σε πολύ λίγα χρόνια μέσα στον 21ο αιώνα, χάρη σε πολύ συγκεκριμένους τεχνολογικούς τομείς.
Ας αναλογιστούμε πόσα πολλά έχουν αλλάξει σήμερα. Πριν από 20 χρόνια ήταν σχεδόν αδιανόητη η πλοήγηση από το κινητό, δεν είχαν μπει τα smartphones και οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης στη ζωή μας και δεν είχαμε ιδέα τι σημαίνουν τα αρχικά ADSL. Δεν υπήρχε σχεδόν καμία ηλεκτρονική υπηρεσία e-government στην Ελλάδα, το ηλεκτρονικό εμπόριο έκανε ακόμη τα πρώτα του βήματα και δεν υπήρχε το online banking – ένα από τα καλύτερα παραδείγματα ολοκληρωμένων online υπηρεσιών που αξιοποιεί ένα μεγάλο αριθμό διαθέσιμων τεχνολογιών. Τι είναι αυτό που έθεσε τις προϋποθέσεις για να μπορούμε σήμερα να πληρώνουμε τους λογαριασμούς μας από το smartphone και να καλούμε τον επαγγελματικό μας σύμβουλο μέσω βιντεοκλήσης;
Το smartphone ως υπολογιστής τσέπης
Πριν από 20 χρόνια ήταν σχεδόν πολυτέλεια να έχεις ένα κινητό. Τα πρώτα smartphones ήταν συσκευές που χρησίμευαν μόνο σε ορισμένες κατηγορίες επαγγελματιών και κόστιζαν πολύ ακριβά. Μέσα στην τελευταία δεκαετία, ωστόσο, οι φορητές συσκευές μας άλλαξαν τρομακτικά. Το hardware έγινε σταδιακά πιο οικονομικό και επέτρεψε την κατασκευή κινητών τηλεφώνων με προηγμένους αισθητήρες και εξαιρετικές δυνατότητες ισχύος. Υπάρχουν σήμερα smartphones με μεγαλύτερη υπολογιστική ισχύ από ένα laptop και ταχύτατη σύνδεση στο Internet, που μας επιτρέπουν να κάνουμε κάθε είδους εργασία εν κινήσει. Τα λειτουργικά συστήματα των φορητών συσκευών έγιναν εφάμιλλα των desktop εκδόσεων και πλέον πολλές εργασίες γίνονται πολύ ευκολότερα από τα κινητά.
Βιομετρικοί αισθητήρες
Εκεί που παλιά χρειαζόμασταν οπωσδήποτε ένα πληκτρολόγιο για την εισαγωγή του κωδικού ασφαλείας και πολλές φορές και μια μικρή συσκευή που λειτουργούσε ως γεννήτρια κωδικών (token) για την ασφαλή είσοδο στα τραπεζικά συστήματα, πλέον μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το δακτυλικό μας αποτύπωμα ή τη λειτουργία αναγνώρισης προσώπου που πραγματοποιείται με τη βοήθεια της κάμερας του κινητού, όπως γίνεται και στο Eurobank Mobile App.
Πρωτόκολλα ασφαλείας και… ευκολίας
Δεν είναι μόνο τα βιομετρικά χαρακτηριστικά που διασφαλίζουν τη σωστή ταυτοποίηση του χρήστη κατά την είσοδο. Οι τραπεζικές υπηρεσίες αξιοποιούν τα πιο προηγμένα συστήματα ασφάλειας (κρυπτογράφηση δεδομένων, πρωτόκολλα SSL/TLS/SRP, ψηφιακές υπογραφές, πιστοποίηση πολλαπλών παραγόντων, συστήματα ανίχνευσης εισβολών), τα οποία φροντίζουν να κρατούν διαρκώς ενημερωμένα προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν επιθέσεις. Ωστόσο, ο μέγιστος βαθμός ασφάλειας έχει επιτευχθεί μαζί με τη μέγιστη ευκολία. Ο πελάτης της τράπεζας μπορεί να χρησιμοποιήσει μια σειρά από προσφερόμενες υπηρεσίες χωρίς καν να μεταβεί στο κατάστημα για την ενεργοποίηση ή την απόκτηση κωδικών: Για παράδειγμα, οι πελάτες της Eurobank μπορούν να κατεβάσουν και να χρησιμοποιήσουν άμεσα το Eurobank Mobile App χωρίς επίσκεψη στο κατάστημα και αναμονή για τους κωδικούς πρόσβασης – αρκεί να έχουν ήδη δηλώσει τον αριθμό του κινητού τους και να έχουν μια πιστωτική ή χρεωστική κάρτα της τράπεζας!
Αντίστοιχα, οι επαγγελματίες πελάτες της τράπεζας μπορούν να πραγματοποιήσουν είσοδο στην desktop υπηρεσία v-Banking μόνο με τη χρήση των κωδικών του e-Banking.
Πρωτόκολλα επικοινωνίας
Οι τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα των τηλεπικοινωνιών είναι από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του 21ου αιώνα. Χιλιάδες χιλιόμετρα καλωδίων περνούν κάτω από το έδαφος της Γης δημιουργώντας αυτό που ονομάζουμε «ραχοκοκαλιά του Διαδικτύου» και ενώνοντας κάθε περιοχή του πλανήτη. Χιλιάδες πομποί στέλνουν το σήμα στις φορητές μας συσκευές. Σήμερα βρισκόμαστε πολύ κοντά στο σημείο που τα smartphones θα συνδέονται σε δίκτυα κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς (5G), επιτυγχάνοντας (θεωρητικές) ταχύτητες σύνδεσης έως 10Gbps, 100 φορές υψηλότερες από αυτές που απολαμβάνουμε σήμερα με τα δίκτυα 4G LTE και 10.000 φορές υψηλότερες από των δικτύων 2ης γενιάς που χρησιμοποιούσαμε στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Χάρη στο υψηλότερο εύρος ζώνης των συνδέσεων έγινε δυνατή η μετάδοση βίντεο σε πραγματικό χρόνο, καθιστώντας εφικτή τη δημιουργία πρωτοποριακών υπηρεσιών όπως το v-Banking, που επιτρέπει στους επαγγελματίες να πραγματοποιήσουν όλες τις μη εγχρήματες εργασίες της επιχείρησής τους μέσω e-Banking και να έχουν προσωπική επικοινωνία με τον Επαγγελματικό τους σύμβουλο μέσω βιντεοκλήσης.
Η δύναμη των δεδομένων και το μέλλον
Η ταχύτητα των δικτύων δεν έχει επιτρέψει μόνο σε εμάς να έχουμε ταχύτερη πρόσβαση στις υπηρεσίες, αλλά και στις υπηρεσίες να συγκεντρώνουν ταχύτερα τα δεδομένα που καταχωρούνται και να εκτελούν τις εντολές στιγμιαία. Χάρη στον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες, οι τράπεζες είναι σε θέση να καταλαβαίνουν πώς πρέπει να τις σχεδιάσουν καλύτερα, ώστε να ταιριάζουν στον καθένα ξεχωριστά. Ο πελάτης βρέθηκε στο κέντρο του σχεδιασμού και πλέον έχει στη διάθεσή του υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις πραγματικές καθημερινές του ανάγκες. Το περιβάλλον χρήσης αλλάζει και γίνεται πιο φιλικό, πιο απλό αλλά και ταυτόχρονα πιο πλούσιο σε λειτουργίες, ακόμη κι αν η πρόσβαση γίνεται από το κινητό. Στην αρχική σελίδα συγκεντρώνονται οι λειτουργίες που χρησιμοποιούνται πιο συχνά για άμεση πρόσβαση χωρίς αναζήτηση σε πολύπλοκα μενού. Τα επόμενα χρόνια αναμένονται επίσης συναρπαστικές εξελίξεις στην ηλεκτρονική τραπεζική. Με τη βοήθεια αλγορίθμων μηχανικής μάθησης και τεχνητής νοημοσύνης τα υπολογιστικά συστήματα θα μας προσφέρουν καλύτερες, πιο αξιόπιστες και πιο προσωποποιημένες υπηρεσίες ανάλογα με τις ανάγκες μας!