Εκπαιδευτική Ρομποτική: Μαθητές… φτιάχνουν αρχαίους ναούς και παίζουν Μπετόβεν με τη βοήθεια ρομπότ!
Μικροί μαθητές δημοτικών σχολείων το κατόρθωσαν! Όχι μόνο κατασκεύασαν ρομπότ, αλλά επίσης διακρίθηκαν για το έργο τους, στον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020, που διοργανώθηκε από τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas με Στρατηγικό Συνεργάτη την COSMOTE.
Ο διαγωνισμός αφορά σε μαθητές όλων των βαθμίδων και όλης της επικράτειας και ειδικά φέτος, παρά την πανδημία και τις δυσκολίες που αναμενόμενα προκάλεσε, συνολικά 6.000 μαθητές σε 1.600 ομάδες από σχολεία όλης της χώρας συμμετείχαν με ευφάνταστες δημιουργίες και εντυπωσιακές κατασκευές. Από τη Σύρο έως την Ηγουμενίτσα, τη Στερεά Ελλάδα και τη Θεσσαλία, μαθητές όλων των ηλικιών εργάστηκαν μεθοδικά με τη βοήθεια των καθηγητών και των δασκάλων τους και διερεύνησαν τις δυνατότητές τους με τη βοήθεια της τεχνολογίας, ώστε να παρουσιάσουν πρωτοποριακές λύσεις και ρομποτικές κατασκευές υψηλού επιπέδου.
Ένας ναός που χτίζεται από… ρομπότ και ένα ρομπότ που παίζει Μπετόβεν!
Οι μαθητές του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αναβύσσου δημιούργησαν ένα ολόκληρο αυτόματο σύστημα κατασκευής ενός ναού, που με το πάτημα ενός κουμπιού σε δύο λάπτοπ «κάνει όλη τη δουλειά». Από το ορυχείο που γίνεται η εξόρυξη μαρμάρου ή σιδήρου, ένα βαγονέτο μεταφέρει το «υλικό» στην επιφάνεια του εδάφους, όπου μηχανές προχωρούν τη διαδικασία μέχρι το τελικό στάδιο. Μία πραγματικά εμπνευσμένη δουλειά από την ομάδα Future Scientists 2 που πήρε την πρώτη θέση στην κατηγορία OPEN Δημοτικού «Από τον Αρχιμήδη στον Da Vinci».
Διαφορετική ήταν η έμπνευση των μαθητών από Δημοτικά Σχολεία της Πεύκης, που έφτιαξαν την ομάδα Music Robots. Τα παιδιά συνεργάστηκαν και κατασκεύασαν μία παραλλαγή Μηχανικού Τυμπάνου που παίζει Μπετόβεν, αλλά και το «φεγγαράκι μου λαμπρό»! Η κατασκευή τους αποτελείται από πέντε μηχανισμούς που ενεργοποιούνται και απενεργοποιούνται με 12 αυτοματισμούς από τους αισθητήρες και μέσω των οποίων ακούγεται είτε η 9η Συμφωνία του Μπετόβεν είτε το γνωστό παιδικό τραγουδάκι. Εμείς ως θεατές μπορούμε, εκτός από το να ακούσουμε τη μελωδία, να δούμε ακόμα και τον τυμπανιστή που αλλάζει τη στάση του ανάλογα με τον ρυθμό.
Η κλιματική αλλαγή στο επίκεντρο
Αξίζει να αναφερθεί πως οι 6.000 μαθητές που δεν πτοήθηκαν από την πανδημία και πήραν μέρος στον διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, μπορούσαν να διαγωνιστούν στις εξής θεματικές ενότητες:
- Για μαθητές Νηπιαγωγείου (4-5 ετών): «Μια βόλτα στην πόλη μου» (κατηγορία μη διαγωνιστικού χαρακτήρα)
- Για μαθητές Δημοτικού (8-12 ετών): «Από τον Αρχιμήδη στον Da Vinci» και «Ποδόσφαιρο 2x2».
- Για μαθητές Γυμνασίου (13-15 ετών): «Τα ποτάμια ενώνουν τους λαούς της Ευρώπης» και «Κλιματική Αλλαγή»
- Για μαθητές Γενικού Λυκείου (16-18 ετών): «Τρίλιζα», «Κλιματική Αλλαγή»
- Για μαθητές Επαγγελματικού Λυκείου (16-20 ετών): «Αγροτική παραγωγή και τυποποίηση».
Ειδικά όσον αφορά το φλέγον ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, οι μαθητές της ομάδας Smart Recycling Minders, ασχολήθηκαν με την ανακύκλωση. Η σημασία της ανακύκλωσης για την προστασία του περιβάλλοντος είναι μεγάλη και τα παιδιά αφοσιώθηκαν στο να την κάνουν ευκολότερη, ώστε να έχει και θεαματικότερα αποτελέσματα. Έτσι λοιπόν, με την κατασκευή τους η σωστή καταχώρηση των σκουπιδιών, συνεισφέρει, με πιο γρήγορα αποτελέσματα, στη μείωση των ρύπων και την εξοικονόμηση χρημάτων.
Εκπαιδευτική ρομποτική, για παιδιά με το βλέμμα στο μέλλον
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής διοργανώνεται στην Ελλάδα από το 2015 και ήδη 24.000 μαθητές έχουν μυηθεί στον μαγικό αυτό κόσμο, χάρη στο έργο του WRO Hellas και του στρατηγικού συνεργάτη COSMOTE. Συνολικά, πάνω από το 20% των ελληνικών σχολείων συμμετέχει στους διαγωνισμούς αυτούς, ενώ κάθε χρόνο 1.500 εκπαιδευτικοί παρακολουθούν δωρεάν σεμινάρια κατάρτισης στην εκπαιδευτική ρομποτική. Αξίζει να σημειωθεί πως τα και ίδια τα παιδιά αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, καθώς σε σχετική έρευνα, το 85% απάντησε ότι βελτίωσε τις δεξιότητές του στον προγραµµατισµό μετά τον διαγωνισμό, ενώ 7 στους 10 μαθητές ανέφεραν ότι μετά την εμπειρία τους στους διαγωνισμούς, είναι πιθανότερο να επιλέξουν καριέρα σχετική µε το STEM.
«Φέτος ειδικά οι μαθητές υπήρξαν πρότυπο συνέπειας και εργατικότητας στις προπονήσεις τους εν μέσω πανδημίας, φέρνοντας προς αξιολόγηση εξαιρετικές ρομποτικές λύσεις. Πολλά συγχαρητήρια σε όλες τις ομάδες, στους προπονητές δασκάλους τους, καθώς και στους γονείς τους. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που όλο και περισσότεροι μαθητές στην Ελλάδα ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική, το STEM και την τεχνολογία», ανέφερε ο πρόεδρος του WRΟ Hellas, Ιωάννης Σομαλακίδης, ενώ από την πλευρά του ο Παναγιώτης Γαβριηλίδης, Chief Marketing Officer Οικιακών Πελατών Ομίλου ΟΤΕ, επισήμανε πως «αξίζουν πολλά μπράβο σε αυτά τα παιδιά, που παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία -ειδικά για τους μαθητές- συνέχισαν να δουλεύουν ομαδικά πάνω σε ρομποτικές λύσεις, για τη συμμετοχή τους στον φετινό διαγωνισμό», υποσχόμενος πως η COSMOTE θα συνεχίσει να επενδύει στη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα ελληνικά σχολεία.
Η δυνατότητα που δίνεται στους μαθητές να γνωρίσουν την Εκπαιδευτική Ρομποτική, να ασχοληθούν με κάτι που μέχρι πρόσφατα ήταν εντελώς εκτός της λογικής του ελληνικού σχολείου και μάλιστα από τις πιο μικρές βαθμίδες, δημιουργεί νέους κόσμους, ανοίγοντας ελπίδες για το μέλλον, μέσα από τα μάτια των παιδιών.