Με click in shop και click away από τη Δευτέρα

Ο επιχειρηματικός κόσμος αναμένει ότι έως την προσεχή Δευτέρα 18 Ιανουαρίου θα βρεθεί τρόπος για το άνοιγμα των επιχειρήσεων, με τις προτάσεις των εκπροσώπων του λιανεμπορίου να εστιάζουν στην επανέναρξη της λειτουργίας των καταστημάτων με τη μέθοδο του click in shop στα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και χρυσοχοΐας.
INTIME

Οπως δήλωσε χθες ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης, τα συγκεκριμένα καταστήματα παρουσιάζουν τον μεγαλύτερο τζίρο την περίοδο των εκπτώσεων και για τον λόγο αυτόν η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να ανοίξουν.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο η τελική απόφαση θα ληφθεί εφόσον συζητηθεί από την επιτροπή των ειδικών επιστημόνων που μελετά τα επιδημιολογικά δεδομένα, ενώ η θετική ή όχι απόφαση θα ανακοινωθεί από τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας Νίκο Χαρδαλιά στην ενημέρωση της Παρασκευής. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Ανάπτυξης αναζητεί τρόπους ώστε να γίνει εφικτή η λειτουργία όλης της αγοράς με συγκεκριμένους κανόνες προστασίας και πρωτόκολλα ώστε να μην υπάρξει κανένα παράθυρο για επιδημιολογική επιβάρυνση.

Την ανάγκη για άνοιγμα της αγοράς διατύπωσε χθες και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, σημειώνοντας ότι «μοναδική ελπίδα σωτηρίας μέρους των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου της χώρας είναι το άμεσο άνοιγμά τους. Εστω και με τη μέθοδο “παράδοση εντός” ή click in shop. Να δοθεί δηλαδή η δυνατότητα φυσικής παρουσίας του καταναλωτή σε κάποιο κατάστημα με προκαθορισμένο ραντεβού και για περιορισμένο χρονικό διάστημα.

Ηδη, λόγω της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί, υπάρχει άμεση ανάγκη για τη λήψη έκτακτων μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων, όπως το κούρεμα οφειλών και η αποπληρωμή του υπολοίπου του χρέους τους σε δόσεις που θα φτάνουν τις 120. Σύμφωνα με τα Νέα, όσο καθυστερεί το άνοιγμά τους, έστω και υπό προϋποθέσεις και με αυστηρά υγειονομικά μέτρα, τόσο αυξάνεται η ανάγκη για περισσότερα μέτρα στήριξης» είπε.

Για τον κίνδυνο να μην ανοίξει ποτέ το 25% των καταστημάτων, λόγω των επιπτώσεων από το παρατεταμένο lockdown, μίλησε ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας Νίκος Κουγιουμτζής, λέγοντας ότι η κατάσταση στην αγορά είναι πολύ δύσκολη ύστερα από τέσσερις μήνες. «Οι διάφορες υποχρεώσεις τρέχουν, σωρεύονται. Δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε με μηδενικό τζίρο» τόνισε, προσθέτοντας ότι είναι ανάγκη να κουρευτεί ένα μέρος αυτών των υποχρεώσεων.

Την ίδια ώρα έρευνα καταναλωτικών τάσεων του ΣΕΛΠΕ δείχνει ότι παραμένει αρνητικό το καταναλωτικό κλίμα το τελευταίο εξάμηνο και με χαμηλές προσδοκίες για το επόμενο εξάμηνο του 2021, με τον έναν στους δύο καταναλωτές να δηλώνει ότι σκοπεύει να μειώσει τις δαπάνες του για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο του έτους.

Όπως καταγράφει η έρευνα, το 70% των καταναλωτών ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματός του σε μηνιαία βάση, ενώ το 9% ξοδεύει πάνω από 100%, που σημαίνει ότι πρακτικά δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του. Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 31% των συνολικών δαπανών. Η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου τη μισή αξία, είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 49% αυξημένα από πέρυσι (41% το 2019).

Η εστίαση, η οποία πέρυσι βρισκόταν στη δεύτερη θέση, υποχωρεί από 12% σε 5% και τα εισιτήρια ξενοδοχεία από 5% σε μόλις 1%. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 7% σε 15%. Παράλληλα το 44% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο του 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 10% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες.