Ώρα να κάνουμε REset και να απολαύσουμε μία ζωή χωρίς πλαστικά μίας χρήσης
Όταν αναφερόμαστε σήμερα, λοιπόν, στην προστασία του περιβάλλοντος, το θέμα του περιορισμού του πλαστικού, έρχεται αμέσως στον νου μας. Τα πλαστικά «πνίγουν» τη Γη και ο περιορισμός τους από τη ζωή μας, αποτελεί το «κλειδί» για το βιώσιμο μέλλον του πλανήτη μας. Αλήθεια όμως, τι κάνουμε σήμερα για να διασφαλίσουμε πως θα υπάρχει λιγότερο πλαστικό στη ζωή μας;
Παρά το γεγονός ότι με βάση και τη σχετική οδηγία της ΕΕ η διάθεση των πλαστικών μίας χρήσης απαγορεύεται από τον Ιούλιο του 2021, πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι μένουν ακόμη στα λόγια. Ωστόσο, υπάρχουν και κάποιοι οι οποίοι κάνουν ήδη πράξεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Για αυτές ακριβώς τις πράξεις αξίζει να ενημερωθούμε και το παράδειγμα της Lidl Ελλάς, είναι σίγουρα χαρακτηριστικό στη συγκεκριμένη περίπτωση! Βλέπετε, στο πλαίσιο του REset Plastic -της διεθνούς στρατηγικής της εταιρείας για το πλαστικό- η Lidl έχει δεσμευτεί έως το 2025 να μειώσει κατά 20% την κατανάλωση πλαστικών και να καταστήσει το 100% των συσκευασιών των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο μέγιστο ανακυκλώσιμο. Και δεν μένει στα λόγια, αλλά έχει ήδη αναλάβει δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Όλα αυτά βασιζόμενη σε πέντε σημαντικούς πυλώνες για την προστασία του περιβάλλοντος: REduce, REdesign, REcycle, REmove και REsearch, δηλαδή μείωση του πλαστικού, επανασχεδιασμός των προϊόντων και των συσκευασιών τους, ανακύκλωση, απομάκρυνση του πλαστικού από το περιβάλλον και φυσικά, έρευνα, ανάπτυξη λύσεων και ενημέρωση για την ανακύκλωση και την προστασία των φυσικών πόρων.
Ας δούμε, λοιπόν, μερικές δράσεις που έλαβαν ή συνεχίζουν να λαμβάνουν χώρα στην Ελλάδα και αποδεικνύουν πως κάποιοι, έχουν κάνει ήδη REset σε ό,τι αφορά στη μείωση του πλαστικού!
Λέγοντας «όχι» στις πλαστικές σακούλες και τα πλαστικά μιας χρήσης
Το να βγάλουμε το πλαστικό από τη ζωή μας από τη μία ημέρα στην άλλη, δεν φαντάζει εύκολη υπόθεση. Κάνοντας όμως την αρχή με ουσιαστικά βήματα, η μείωση του πλαστικού μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Πριν από μερικά χρόνια, για παράδειγμα, δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε ότι θα κάναμε τις αγορές μας από το σούπερ μάρκετ χωρίς πλαστικές σακούλες μιας χρήσης. Να που όμως πλέον, έχει γίνει ο «κανόνας» στην καθημερινότητά μας. Την αρχή την έκανε το 2018 η Lidl Ελλάς, η οποία πρώτη απέσυρε οριστικά τις πλαστικές σακούλες µιας χρήσης από τα καταστήµατά της και τις αντικατέστησε µε µια νέα σακούλα πολλαπλών χρήσεων, η οποία όχι μόνο είναι ανθεκτικότερη, αλλά αποτελείται κατά 80% από ανακυκλωµένα υλικά και είναι 100% ανακυκλώσιµη. Οι δράσεις όμως της Lidl Ελλάς, στο πλαίσιο της μείωσης του πλαστικού, δεν σταματούν εδώ. Διότι εκτός από το ότι είναι η πρώτη επιχείρηση που έβαλε «στοπ» στην πλαστική σακούλα μιας χρήσης, είναι και η πρώτη επιχείρηση οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα μας που απέσυρε οριστικά από τα καταστήματά της στις 31.12.2019 τα πλαστικά μίας χρήσης όπως καλαμάκια, ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και μπατονέτες.
Φέρνοντας τις οικολογικές συσκευασίες σε πρώτο πλάνο
Η αλήθεια είναι πως το πλαστικό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο λιανεμπόριο τροφίμων, διότι προστατεύει τα τρόφιμα κατά τη μεταφορά τους και εγγυάται την ποιότητα, τη διάρκεια ζωής και τη φρεσκάδα τους. Στις περιπτώσεις στις οποίες, λοιπόν, η ύπαρξη πλαστικού είναι απαραίτητη, ο επανασχεδιασμός των συσκευασιών των προϊόντων, ώστε να είναι ανακυκλώσιμες ή να δημιουργούνται από ανακυκλώσιμα υλικά, αποτελεί μία σημαντική, βιώσιμη εναλλακτική. Και αυτό είναι κάτι που το αντιλήφθηκε νωρίς η Lidl Ελλάς. Έτσι, πολλά από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που θα βρούμε σήμερα στα καταστήματά της, φέρουν τη σήμανση «Packaging Responsibly», ενώ στο πλαίσιο του στόχου της για 20% λιγότερο πλαστικό έως το 2025, η εταιρεία μείωσε στα παραδοσιακά ελληνικά έτοιμα γεύματα «Chef Select» το πλαστικό, καταργώντας ταυτόχρονα το πλαστικό καπάκι και εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο συνολική μείωση πλαστικού κατά 43,24% ανά συσκευασία!
Κάνοντας τη Σαντορίνη έναν plastic free προορισμό
Η Σαντορίνη αποτελεί αναμφίβολα έναν από τους πλέον δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας. Το γεγονός αυτό όμως «μεταφράζεται» σε εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο και δη, σε πολλά πλαστικά απορρίμματα. Σε μία προσπάθεια, λοιπόν, να καταστεί ξανά η Σαντορίνη ένας προορισμός χωρίς πλαστικό και να ευαισθητοποιεί η κοινή γνώμη για τη σημασία της ανακύκλωσης για την προστασία του πλανήτη μας και την απομάκρυνση του πλαστικού από το περιβάλλον, πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργείου Τουρισμού, του Δήμου Σαντορίνης και της Lidl Ελλάς, η δράση «Plastic Free Santorini». Πρόκειται για μία ιδιαίτερα σημαντική ενέργεια, η οποία αποτέλεσε ένα ακόμη βήμα στην πορεία προς τη βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού, αλλά και της χώρας μας εν γένει.
Στηρίζοντας τα έργα αντιρρύπανσης και καθαρισμού του Θερμαϊκού Κόλπου
Τα στοιχεία σε ό,τι αφορά στη ποσότητα των πλαστικών απορριμμάτων που υπάρχει σήμερα στις θάλασσες και τους ωκεανούς του πλανήτη μας σοκάρουν και δυστυχώς, η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση. Αυτός είναι ο λόγος που εκτός από τον περιορισμό του πλαστικού, είναι σημαντικό να αναλάβουμε δράση και για την απομάκρυνσή του από το περιβάλλον μας. Ο καθαρισμός του Θερμαϊκού Κόλπου από το αντιρρυπαντικό σκάφος «Αλκίππη» της North Aegean Slops Α.Ε., αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα προς αυτή την κατεύθυνση και συνιστά μία ακόμη σημαντική, περιβαλλοντική δράση που έλαβε χώρα στην Ελλάδα. Και σε αυτή την οικολογική πρωτοβουλία, λοιπόν, η Lidl Ελλάς ανέλαβε να καλύψει μέρος των εξόδων για τον καθαρισμό του Θερμαϊκού Κόλπου, στηρίζοντας την ευρύτερη προσπάθεια του υφυπουργείου Μακεδονίας-Θράκης.
Καλλιεργώντας την οικολογική συνείδηση στους Έλληνες
Μία δράση που πραγματοποιείται στην Ελλάδα με γνώμονα το βιώσιμο μέλλον του πλανήτη μας και η οποία όχι μόνο ξεχωρίζει, αλλά έχει αγαπηθεί επίσης από πολλούς, είναι η παράσταση «Τέσσερις Εποχές» στην Εθνική Λυρική Σκηνή, η οποία μας ήρθε έπειτα από τη συνεργασία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τη Lidl Ελλάς. Πώς και γιατί η συγκεκριμένη παράσταση συνδέεται με το περιβάλλον; Διότι σκοπός της είναι να καλλιεργήσει την οικολογική συνείδηση στους νέους της χώρας μας. Το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο για την παράσταση, βέβαια, είναι το ότι για πρώτη φορά, μια επιχείρηση λιανικού εμπορίου συνεργάστηκε με έναν εμβληματικό εθνικό φορέα και δη, πάνω σε ένα θέμα που σχετίζεται τόσο με την προστασία του πλανήτη, όσο και τον πολιτισμό. Σε ό,τι αφορά στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για την προστασία των φυσικών πόρων της Γης, βέβαια, η Lidl Ελλάς δεν έμεινε στις «Τέσσερις Εποχές». Διότι τώρα, με αφορμή και την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου για τα πλαστικά και σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, ενώνει τις φωνές 40 προσώπων που εκπροσωπούν μια σειρά από τομείς (από την επιστήμη στον αθλητισμό και από την τέχνη στις επιχειρήσεις), με σκοπό να δημιουργήσει μία «συμμαχία», ένα «κύμα» ενημέρωσης υπέρ της ζωής χωρίς πλαστικά μίας χρήσης!
Ένας «μαραθώνιος» καινοτομίας για μία Ελλάδα χωρίς πλαστικά μίας χρήσης
Οι προκλήσεις της ψηφιακής εποχής είναι σίγουρα πολλές. Το ίδιο όμως και οι λύσεις και οι επιλογές που μας προσφέρει σήμερα η ψηφιακή τεχνολογία. Με τόση τεχνολογία στα χέρια μας, λοιπόν, γιατί να μην την αξιοποιήσουμε, ώστε να κάνουμε κάτι καλό για τον πλανήτη μας και το δικό μας αύριο; Αυτή ακριβώς είναι η βασική «φιλοσοφία» πίσω από τον «μαραθώνιο» καινοτομίας SUP Free hackathon. Πρόκειται για την πρώτη δράση καινοτομίας, που γίνεται στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης», μία δράση που πραγματοποιείται από το εργαστήριο SUP Free Innovation Lab, το οποίο υποστηρίζεται από τη Lidl Ελλάς. Στόχος της καινοτόμας αυτής ενέργειας είναι η ευαισθητοποίηση των πολιτών και των επιχειρήσεων για τη δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών και λύσεων, ούτως ώστε να συμβάλλουν από την πλευρά τους σε μια καθημερινότητα χωρίς πλαστικά μίας χρήσης.
Σε ό,τι αφορά στη μείωση του πλαστικού, λοιπόν, κάποιοι αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους και δεν μένουν στα λόγια. Για την ακρίβεια, κάνουν ήδη πράξεις και πραγματοποιούν δράσεις οι οποίες μπορούν να διασφαλίσουν ένα βιώσιμο αύριο για τη Γη. Γινόμαστε, λοιπόν, και εμείς από την πλευρά μας μέρος του REset Plastic και «αγκαλιάζουμε», μοιραζόμαστε και επικοινωνούμε τις πρωτοβουλίες εκείνες, οι οποίες θα μας βοηθήσουν να απολαύσουμε μία ζωή χωρίς πλαστικά μίας χρήσης.