Γιατί η καινοτομία πρέπει να είναι ένας τρόπος εργασίας και όχι ένας μεμονωμένος στόχος
Το ψηφιακό fast forward, το οποίο έφερε η πανδημική κρίση, οδήγησε τις επιχειρήσεις σε έναν τάχιστο μετασχηματισμό, ο οποίος, ωστόσο, συχνά δεν στηρίχθηκε σε μια συνολική κουλτούρα αλλαγής.
Δεν υπήρξε -ίσως- καμία άλλη χρονική στιγμή στην επιχειρηματική ιστορία που η καινοτομία να αποτέλεσε «διαβατήριο» για την ίδια την επιβίωση των επιχειρήσεων. Σήμερα -περισσότερο από ποτέ στο παρελθόν- οι επενδύσεις στην καινοτομία έχουν ταυτιστεί με τη μετάβαση σε ένα «έξυπνο» μέλλον, αποτελώντας το πιο ισχυρό διαβατήριο ανταγωνιστικότητας.
Το ψηφιακό fast forward, το οποίο έφερε η πανδημική κρίση, οδήγησε τις επιχειρήσεις σε έναν τάχιστο μετασχηματισμό, ο οποίος, ωστόσο, συχνά δεν στηρίχθηκε σε μια συνολική κουλτούρα αλλαγής. Για τις επιχειρήσεις που πέτυχαν να ενσωματώσουν την καινοτομία στην καθημερινή τους λειτουργία και να τη θέσουν ως προτεραιότητα της στρατηγικής τους, το μέλλον φαντάζει πιο ευοίωνο, καθώς αναγνωρίζονται ως πιο ανθεκτικές, ικανές να ανταποκριθούν πιο αποτελεσματικά στις υφιστάμενες, αλλά και τις επερχόμενες προκλήσεις.
Στην αναζήτηση του «ιερού δισκοπότηρου» της καινοτομίας, και σε έναν υπερσυνδεδεμένο κόσμο που αλλάζει με καταιγιστικούς ρυθμούς, η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο. Εξάλλου, η ίδια η έννοια της καινοτομίας έχει αλλάξει, καθώς δεν περιορίζεται στην «γέννηση» νέων προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά διέπει το σύνολο της επιχειρηματικής ταυτότητας και πρακτικής, γίνεται τμήμα της φιλοσοφίας και του σκοπού τους. Η καινοτομία είναι πλέον θεμελιώδες στοιχείο κάθε πτυχής της επιχείρησης, από τις εσωτερικές διαδικασίες μέχρι τις σχέσεις με τους πελάτες και τη στρατηγική ανάπτυξης.
Οι «Fit for an Innovative Future» επιχειρήσεις
Είναι χαρακτηριστικό ότι η έρευνα «Fit for an Innovative Future», του Vodafone Business, διαπιστώνει πως πάνω από 8 στις 10 επιχειρήσεις (84%), οι οποίες είναι έτοιμες για ένα μέλλον όπου η καινοτομία θα κυριαρχεί, έχουν μια καθορισμένη αντίστοιχη στρατηγική. Υπάρχει και ένα ποσοστό 56% των επιχειρήσεων που έχουν διαμορφώσει κάποια στρατηγική, έστω κι αν οι ίδιες απέχουν ακόμη από το να ασπαστούν ένα μέλλον που το «καύσιμό» του είναι η καινοτομία. Πάνω από το 30% των επιχειρήσεων έχει σαφή εικόνα για το τι σημαίνει καινοτομία και τι θέλουν να προσφέρουν στους πελάτες τους: Δημιουργικές καινοτόμες επιχειρηματικές διαδικασίες, προσαρμογή των προϊόντων και των υπηρεσιών στις ανάγκες των πελατών, περισσότερη δημιουργικότητα στην επίλυση των προβλημάτων και καινοτόμες προσεγγίσεις στην αλληλεπίδραση με τους πελάτες. Επιπλέον, αναγνωρίζουν ότι η καινοτομία ταυτίζεται με την επικράτηση έναντι του ανταγωνισμού (28%) και αποτελεί μέσο για τη μεγέθυνση μιας επιχείρησης (21%).
Οι εταιρείες που αγκαλιάζουν την καινοτομία και τη θέτουν στο επίκεντρο έχουν μια ευρύτερη στρατηγική για το μέλλον και διακρίνονται για την προσαρμοστικότητά τους, μπορούν να αντιδρούν γρήγορα σε νέες προκλήσεις και εισέρχονται ταχύτερα στην αγορά από τους ανταγωνιστές τους, χαρακτηριστικά ιδιαίτερα σημαντικά σε ένα τάχιστα μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
«Οι σημερινές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν μια μεγάλη ποικιλία προκλήσεων, από την επιβίωση, εν μέσω οικονομικής αβεβαιότητας, και τις νέες ευέλικτες μορφές εργασίας, έως την αξιοποίηση των αναδυόμενων τεχνολογιών. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν αυτές τις προκλήσεις δεν θα επηρεάσει μόνο την τρέχουσα επιτυχία τους, αλλά και το μέλλον τους», τονίζει η μελέτη.
Ενσωματώνοντας την καινοτομία στα θεμέλια της επιχείρησης
Οι «Fit for an Innovative Future» επιχειρήσεις έχουν τοποθετήσει την καινοτομία στα θεμέλια της δραστηριότητάς τους, συνδέοντάς τη με κάθε επιχειρηματική απόφαση και αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος του DNA τους. Δεν είναι μια αποσπασματική προσέγγιση ή λύση εξαιτίας κάποιας ανάγκης που επέβαλε ένα έργο ή μια έκτακτη συνθήκη.
Οι επιχειρήσεις που έχουν αγκαλιάσει την καινοτομία ακολουθούν πολιτικές που τις φέρνουν πιο κοντά στην επιτυχία. Για παράδειγμα, καλλιεργούν συστηματικά την καινοτομία στο ανθρώπινο δυναμικό τους, παρέχοντας και τις κατάλληλες συνθήκες εργασίας, αναπτύσσουν διαδικασίες για την προώθηση της καινοτομίας και ενθαρρύνουν τις καινοτόμες πρακτικές. Παράλληλα, επιδεικνύουν προσοχή και ευαισθησία στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τις δραστηριότητές τους, με την υιοθέτηση της καινοτομίας να έχει σημαντικά θετική επίδραση στο ESG προφίλ των επιχειρήσεων και στις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα. Αυτές οι εταιρείες διακρίνονται για την προσαρμοστικότητά τους, καθώς μπορούν να αντιδρούν γρήγορα σε νέες προκλήσεις και εισέρχονται ταχύτερα στην αγορά από τους ανταγωνιστές τους.
Οι επιχειρήσεις που θέλουν να διαμορφώσουν μια «Fit for an Innovative Future» στρατηγική για το μέλλον αναζητούν τον κατάλληλο συνεργάτη, όπως είναι το Vodafone Business, που έχει γίνει αναπόσπαστος σύμμαχός τους στον δρόμο προς τον μετασχηματισμό τους. Ακολουθώντας αυτά τα «βήματα» μπορούν να σχεδιάσουν από σήμερα την μελλοντική τους ανάπτυξη και βιωσιμότητα, με την καινοτομία ως σύμμαχο.
Διάβασε περισσότερα εδώ