Icap Group: Πτωτική η αγορά μαρμάρου
Μείωση, παρουσίασε η συνολική παραγωγή τελικών προϊόντων μαρμάρου την περίοδο 2011-2013 λόγω της καθίζησης της εγχώριας οικοδομικής δραστηριότητας σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης της ICAP Group. Ωστόσο σημειώνεται ότι την ίδια χρονική περίοδο σημειώθηκε ανάκαμψη της εγχώριας παραγωγής ογκομαρμάρου, εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης για εξαγωγές.
Σύμφωνα με την μελέτη της Icap Group, η ζήτηση για μάρμαρα από χώρες του εξωτερικού αναμένεται να παρουσιάσει άνοδο την διετία 2014-2015 (μεταξύ 5%-10%).
Όπως επισημαίνει σχετικά η Ελένη Βλάχου, σύμβουλος (Consultant) στη Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της Icap Group, η οποία επιμελήθηκε τη συγκεκριμένη μελέτη, η εγχώρια αγορά ογκομαρμάρου εμφανίζει διαχρονική πτώση από το 2008 και μετά (σωρευτική μείωση της τάξης του 28%-29%), ενώ εμφάνισε σημεία ανάκαμψης το 2013. Το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας κατανάλωσης καλύπτεται από την εγχώρια εξόρυξη ογκομαρμάρου που πραγματοποιείται από τις επιχειρήσεις του κλάδου.
«Η ελληνική αγορά τελικών προϊόντων μαρμάρου την τελευταία πενταετία παρουσίασε σημαντική μείωση, με μέσο ετήσιο ρυθμό 13%. Οι εισαγωγές διαχρονικά κυμάνθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Την τελευταία τριετία ιδιαίτερα, παρατηρείται συρρίκνωση των εισαγωγών, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης. Ωστόσο, οι συνολικές εξαγωγές μαρμάρων παρουσιάζουν σημαντική αύξηση από το 2010 και μετά» τονίζει η κ. Βλάχου.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, η κατανάλωση γρανίτη στην χώρα μας παρουσίασε καθοδική πορεία από το 2008 και μετά, παρουσιάζοντας το 2013 μείωση 21,4%, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Παρ' όλα αυτά, ο γρανίτης παραμένει ανταγωνιστικό προϊόν του μαρμάρου και προτιμάται σε συγκεκριμένες χρήσεις λόγω της ανθεκτικότητας του.
Ο κλάδος των μαρμάρων στην Ελλάδα, σύμφωνα με την μελέτη της Icap, αποτελεί έναν από τους δυναμικούς τομείς της οικονομίας, καθώς στη χώρα μας υπάρχουν μεγάλα κοιτάσματα μαρμάρων. Στον κλάδο εξόρυξης των μαρμάρων, δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων μεταξύ των οποίων αναπτύσσεται έντονος ανταγωνισμός. Η εγχώρια αγορά είναι κατακερματισμένη, με αποτέλεσμα τα μερίδια και των μεγαλύτερων εταιρειών να κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα. Αντίθετα, μικρός αριθμός εταιρειών ασχολείται συστηματικά με τον γρανίτη, ο οποίος είναι εισαγόμενος.
Στην μελέτη επισημαίνεται ότι η ελληνική βιομηχανία μαρμάρου έχει καταφέρει να διατηρήσει τη θέση της, παρά τον έντονο ανταγωνισμό που υφίσταται. Η Ελλάδα με τη μακρόχρονη παράδοση που έχει, αποτελεί μια από τις γνωστότερες χώρες παραγωγής μαρμάρου παγκοσμίως. Ωστόσο, οι περιορισμοί που επιβάλλει το θεσμικό πλαίσιο σχετικά με την έκδοση και ανανέωση αδειών εκμετάλλευσης λατομείων αντικειμενικά περιορίζουν την ανάπτυξη του κλάδου και την αξιοποίηση των διαθέσιμων αποθεμάτων μαρμάρου.
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος εταιρειών μαρμάρων-γρανιτών.
Με βάση τον ομαδοποιημένο ισολογισμό από δείγμα 65 αντιπροσωπευτικών επιχειρήσεων μαρμάρων και γρανιτών, το σύνολο του ενεργητικού το 2013, παρουσίασε αύξηση 4,2% σε σχέση με το 2012.
Τα ίδια κεφάλαια των επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν κατά 5,4% το ίδιο έτος. Οι συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν 7,2% το 2013/12 ενώ και το μικτό κέρδος βελτιώθηκε και αυτό.
Η περικοπή των λειτουργικών εξόδων (-13,6%) και των χρηματοοικονομικών δαπανών (-8,8%) οδήγησε σε σημαντική αύξηση τόσο των λειτουργικών αποτελεσμάτων (126,6%), όσο και των προ φόρου κερδών το 2013. Τέλος, τα κέρδη EBITDA αυξήθηκαν 38,4% το 2013.