Oι καταναλωτές προτιμούν τις on line αγορές επειδή είναι φθηνότερα
Απόέρευνα του ELTRUN που επικαλείται η μελέτη της IBHS AE, προκύπτει ότι το 2013 οι συνολικές πωλήσεις των ελληνικών και ξένων "e-shop" σε Έλληνες καταναλωτές διαμορφώθηκαν σε 3,2 δισ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 25% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ η αγορά εκτιμάται ότι ενισχύθηκε περαιτέρω το 2014, καθώς οι καταναλωτές αύξησαν κατά περίπου 10% τον αριθμό των προϊόντων και υπηρεσιών που αγόρασαν διαδικτυακά κατά τη διάρκεια του έτους.
Επιπλέον, η συχνότητα των "on-line" αγορών αυξήθηκε από μια για κάθε μήνα του 2013, σε τρεις ανά 2 μήνες το 2014. Οι "on-line" καταναλωτές το 2013 ανήλθαν σε περίπου 2,2 εκατ. από 1,9 εκατ. το 2012, αποτελώντας το 35% των χρηστών του διαδικτύου, σε σχέση με 70% στη Δυτική Ευρώπη.
Παράλληλα, το 60%-65% των αγορών πραγματοποιούνται από ελληνικές ιστοσελίδες, όταν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές προτιμούν τις εθνικές ιστοσελίδες για το 90% των αγορών τους.
Τα ελληνικά "e-shop" έχουν υλοποιήσει διαχρονικά αναβάθμιση σε τομείς, όπως η ασφάλεια των συναλλαγών, οι εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής, η λειτουργικότητα και φιλικότητα της ιστοσελίδας και οι υπηρεσίες υποστήριξης.
Σύμφωνα με έρευνα του ELTRUN για το 2014, το 70% των "e-shop" αναφέρει αναλυτικά τους όρους χρήσης των συναλλαγών από 61% το 2012, ενώ αύξηση 68% εμφανίζει το ποσοστό όσων αναφέρουν ξεκάθαρα την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένα από 60% το 2012.
Αντίθετα, το 10% κρίνεται επισφαλές ως προς την ασφάλεια των συναλλαγών λόγω έλλειψης εταιρικής πληροφόρησης. Ελλείψεις, στις οποίες αποδίδεται η γενικότερη καχυποψία πολλών καταναλωτών για τις ηλεκτρονικές αγορές.
Η αντικαταβολή αποτελεί τον συνηθέστερο τρόπο πληρωμής, καθώς εφαρμόζεται στο 91% των "e-shop", φανερώνοντας τη δυσπιστία των αγοραστών για την ασφάλεια των συναλλαγών. Επίσης, το 81% παρέχει δυνατότητα χρήσης πιστωτικής κάρτας και το 72% χρεωστικής, ποσοστά ιδιαίτερα αυξημένα σε σχέση με το 2012.
«Ο κλάδος έχει περιθώρια για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη, δεδομένων των οικονομικών συνθηκών που επικρατούν στην Ελλάδα και του χαμηλού -συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες- αριθμού των on-line αγοραστών», εκτιμά ο κ. Χρυσόστομος Κάτσης, διευθύνων σύμβουλος της Infobank Hellastat.
Προσθέτει, ωστόσο, ότι απαραίτητη προϋπόθεση για ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων αποτελεί η αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα "e-shop", κάτι που θα επιτευχθεί μέσω βελτίωσης της ασφάλειας των συναλλαγών.