Η Ελλάδα χάνει εκατ. από τη μη αξιοποίηση των προϊόντων ΠΟΠ
Αναξιοποίητος παραμένει πλήθος αγροδιατροφικών προϊόντων στην Ελλάδα, όπως τα ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ, τα οποία διαθέτουν μεν συγκριτικά πλεονεκτήματα, που αναγνωρίζονται και από την Ε.Ε., ωστόσο δεν έχουν καταφέρει ακόμα να επεκταθούν ανάλογα στο εξωτερικό.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Ημερησίας, που επικαλείται έρευνα της Infobank Hellastat είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι 12 από τα ελληνικά ΠΟΠ και ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη) προϊόντα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της, είναι ανενεργά, καθώς παρά την επίσημη αναγνώρισή τους δεν υφίσταται επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την παραγωγή τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναγνωρίσει επίσημα 101 ελληνικά προϊόντα, με τα 74 από αυτά να είναι ΠΟΠ και τα 27 ΠΓΕ. Η πολυπληθέστερη κατηγορία είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί και τα όσπρια με 31 προϊόντα, τα 29 είναι ελαιόλαδα, τα 21 τυριά, τα 11 ποικιλίες ελιάς και τα 9 προϊόντα των υπολοίπων κατηγοριών.
Το 2013 διακινήθηκαν συνολικά -τόσο εγχώρια, όσο και στο εξωτερικό- πάνω από 160.000 τόνοι προϊόντων. Η φέτα καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής, όντας το πλέον αναγνωρίσιμο ελληνικό προϊόν. Το 2013 διακινήθηκαν συνολικά 94.765 τόνοι, ποσότητα αυξημένη κατά 9,5% σε σχέση με το 2012, με τους 37.000 τόνους (39% του συνόλου) να είναι εξαγωγές.
Επίσης, διατέθηκαν 4.200 τόνοι ελαιολάδου Σητείας, 2.350 τόνοι ελαιολάδου Χανίων, 1.400 τόνοι ελαιολάδου Καλαμάτας κ.λπ. Στις επιτραπέζιες ελιές, η μεγαλύτερη ποσότητα (σχεδόν 3.700 τόνοι) ήταν πράσινες ελιές Χαλκιδικής. Ακόμα, παρήχθησαν και διατέθηκαν 14.000 τόνοι μήλων Καστοριάς, 12.000 τόνοι μήλων Ζαγόρας Πηλίου, πάνω από 7.800 τόνοι πατάτας Κάτω Νευροκοπίου και 4.600 τόνοι κορινθιακής σταφίδας.
Το πρόβλημα έγκειται εν μέρει στο υψηλό κόστος τυποποίησης των προϊόντων, που έχει ως αποτέλεσμα αυτά να διακινούνται σε χύμα μορφή, ή ως μη ΠΟΠ / ΠΓΕ προϊόντα, ένα φαινόμενο που είναι ιδιαίτερα έντονο στην αγορά ελαιόλαδου, το οποίο μόλις στο 20% της συνολικής παραγωγής του τυποποιείται.
Πρόβλημα αποτελεί και το γεγονός ότι πολλές φορές τα ελληνικά ΠΟΠ που έχουν βρει θέση στο εξωτερικό στις περισσότερες περιπτώσεις διατίθενται σε χαμηλές τιμές. Ενδεικτικά, η φέτα σε αρκετές αλυσίδες super market της Ευρώπης πωλείται φθηνότερα ακόμα και από μη ΠΟΠ πρόβεια τυριά άλλων χωρών. Ο μεγάλος κίνδυνος, ωστόσο που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά προϊόντα είναι οι απομιμήσεις και οι αντιγραφές από τον ανταγωνισμό.
Ένας από τους πιο βασικούς λόγους ωστόσο είναι ο περιορισμένος όγκος παραγωγής των προϊόντων που αυξάνει το κόστος και δεν επιτρέπει την εξαγωγή τους.
Πηγή: newmoney.gr