ΣΕΒΤ: «Η ανάπτυξη μονόδρομος για την έξοδο της χώρας από την κρίση»

Μονόδρομο για την έξοδο της χώρας από την παρατεταμένη κρίση αποτελεί η ανάπτυξη, όπως αναφέρει σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ευάγγελος Καλούσης Πρόεδρος Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων-Ποτών.

ΣΕΒΤ: «Η ανάπτυξη μονόδρομος για την έξοδο της χώρας από την κρίση»
7'

Η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς, ανταγωνιστικούς και εξωστρεφείς κλάδους με κύριο ρόλο στην οικονομία της χώρας και, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, μπορεί, σύμφωνα με τον κ. Καλούση, να προσφέρει ουσιαστικό έργο στην πορεία προς την ανάκαμψη της οικονομίας και την ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο κλάδος τελεί σήμερα εν αναμοπνή της ολοκλήρωσης της συμφωνίας με τους εταίρους και δανειστές και ως εκ τούτου δεν έχει υπάρξει προσέλκυση νέων επενδύσεων και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Ευάγγελου Καλούση:

- Ποια είναι η θέση του ΣΕΒΤ για την έξοδο της χώρας από την κρίση και ποια είναι τα βήματα που πρέπει να πραγματοποιηθούν προς αυτή τη κατεύθυνση;
Βασική θέση της Ελληνικής Βιομηχανίας Τροφίμων-Ποτών είναι πως παράλληλα με τη λύση του χρηματοοικονομικού και τις απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές, η ανάπτυξη είναι μονόδρομος για την έξοδο από την κρίση.
Σήμερα είμαστε σε κατάσταση αναμονής και κατά συνέπεια στον τομέα της ανάπτυξης δεν έχει υπάρξει η υποσχόμενη προσέλκυση νέων επενδύσεων με την αντίστοιχη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων όμως προσφέρει και μπορεί να προσφέρει ουσιαστικό έργο στην πορεία προς την ανάκαμψη της οικονομίας και την ανάπτυξη. Κλειδί για τα παραπάνω αποτελεί ένα μοντέλο που θα στηρίζεται στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την ενίσχυση της εξωστρέφειας, την προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας και στην προσέλκυση των επενδύσεων.
- Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική βιομηχανία τροφίμων τα τελευταία χρόνια της κρίσης;
Ποια πιστεύετε, ότι είναι η μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σε διεθνές επίπεδο; Υπάρχει «πλάνο σωτηρίας» για τις επιχειρήσεις του κλάδου και τι περιλαμβάνει;
Όπως και όλοι οι κλάδοι της οικονομίας μας, η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων-Ποτών εξακολουθεί να είναι αντιμέτωπη με μεγάλα προβλήματα - απόρροια της πρωτοφανούς μακροχρόνιας κρίσης -και όχι μόνο.
Αναφέρουμε χαρακτηριστικά, την συνεχιζόμενη πτώση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, το έντονο αίσθημα αβεβαιότητας στην αγορά και την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών και της ενέργειας. Επιπλέον, η έντονη έλλειψη ρευστότητας και ασφάλισης πίστωσης κατά τις εισαγωγές πρώτων υλών, αλλά και το τεράστιο πρόβλημα επισφαλειών που μαστίζει την αγορά αποτελούν σοβαρά καθημερινά μας προβλήματα.
Παράλληλα, η ΕΒΤ αντιμετωπίζει ένα εξαιρετικά ασταθές επιχειρηματικό περιβάλλον με πολλές αβεβαιότητες όσον αφορά στις σχέσεις με τους εταίρους μας στην Ευρώπη και στις οικονομικές εξελίξεις. Τέλος, ας μην ξεχνάμε και τη γραφειοκρατία, η οποία εξακολουθεί να αποτελεί τροχοπέδη στο επιχειρείν.
Όπως ανέφερα ήδη όμως, η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων μπορεί να αποτελέσει τροχό ανάπτυξης. Καταρχάς, σε συνεργασία με την μοντέρνα και ποιοτική αγροτική παραγωγή έχει τη δυνατότητα να καταγράψει μελλοντικά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Ενώ παράλληλα, χάρη στην εξειδικευμένη τεχνογνωσία και το λογικό κόστος στην Ελλάδα παρουσιάζει πολλές δυνατότητες να αυξήσει την αξία και τις εξαγωγές της και να περιορίσει τις εισαγωγές.
Ακόμα, πρότασή μας αποτελούν η στοχευμένη προώθηση και οι εστιασμένες εκστρατείες ανάδειξης και προβολής των επιχειρηματικών ευκαιριών στην Ελλάδα & κυρίως στο εξωτερικό.
- Με αφορμή τα σενάρια για ενδεχόμενη εφαρμογή από ενιαίου συντελεστή που προωθεί η κυβέρνηση, ποια είναι η θέση του ΣΕΒΤ για τη φορολογία στα τρόφιμα. Μια πιθανή αύξηση του ΦΠΑ πόσο πιστεύετε ότι θα πλήξει τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές;
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, οι δαπάνες για είδη διατροφής αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο το 20% του οικογενειακού προϋπολογισμού με το ποσοστό αυτό να φτάνει και το 34% για τις πιο ασθενείς τάξεις.
Από την άλλη, θα πρέπει να αναφερθεί ότι η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων-Ποτών, παρόλες τις αντιξοότητες, εξακολουθεί να αποτελεί έναν δυναμικό κλάδο με θεμελιώδη ρόλο στην οικονομία της χώρας μας. Αξίζει να τονίσουμε ότι σήμερα η βιομηχανία μας κατέχει την 1η θέση στην αξία παραγωγής στην Μεταποιητική Βιομηχανία της Χώρας με ποσοστό 27,7%, έχει κύκλο εργασιών 16,5 δισ. ευρώ, απασχολεί περισσότερους από 360.000 άμεσα και έμμεσα εργαζομένους, ενώ οι εξαγωγές της ξεπερνάνε τα 4 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα παραπάνω μια ενδεχόμενη αύξηση του ΦΠΑ θα είχε οπωσδήποτε επιπτώσεις και στον οικογενειακό προϋπολογισμό και στην παραγωγική λειτουργία των επιχειρήσεων του κλάδου.
- Τα ελληνικά προϊόντα έχουν βρει τη θέση που τους αξίζει στα ράφια των σούπερ μάρκετ; Υπάρχει περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξής τους; Πως μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να αναπτυχθούν στη διεθνή αγορά; Ποια πιστεύετε ότι είναι η στάση των Ελλήνων καταναλωτών και για ποιο λόγο τα επιλέγουν;
Ο ρόλος της Ελληνικής Βιομηχανίας Τροφίμων είναι να παράγει προϊόντα ποιοτικά, ασφαλή, στην καλύτερη δυνατή τιμή, και προς την κατεύθυνση αυτή γίνονται μεγάλες προσπάθειες από τις βιομηχανίες του κλάδου μας.
Επιπλέον, η καινοτομία και η σταδιακή βελτίωση της αξίας του προϊόντος αποτελούν έναν επίπονο αλλά επικερδή δρόμο προς την ανάπτυξη και πολλές επιχειρήσεις έχουν επενδύσει στο δρόμο αυτό δημιουργώντας προϊόντα που απαντούν στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών.
Ας μην ξεχνάμε όμως και το βασικό ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα που δεν είναι άλλο από την πρώτη ύλη: Η μορφολογία της ελληνικής γης και το μοναδικό κλίμα δημιουργούν αυξημένης ποιότητας προϊόντα τα οποία υπερτερούν σε γεύση και άρωμα. Και αυτό το γνωρίζει τόσο ο Έλληνας όσο και ο ξένος καταναλωτής. Άλλωστε αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι οι εξαγωγές μας «τρέχουν» με μέσο ετήσιο ρυθμό 20% την τελευταία τριετία προβάλλοντας την Ελλάδα σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.
- Πως σχολιάζετε στοιχεία που παρουσιάζονται (όπως πχ από την Eurostat) και δείχνουν ότι στην Ελλάδα τα βασικά προϊόντα διατροφής συνεχίζουν να πωλούνται σε υψηλές τιμές; Πιστεύετε ότι υπάρχει αποκλιμάκωση τιμών στα τρόφιμα και πως κινούνται προς αυτή τη κατεύθυνση οι επιχειρήσεις;
Παρόλη την αύξηση των πρώτων υλών, της ενέργειας και τις έκτακτες εισφορές που αντιμετωπίζουμε, οι επιχειρήσεις του κλάδου αναδιοργανώνουν την παραγωγή, περιορίζουν τα έξοδά τους, συγκρατούν ή ακόμη και μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους και πραγματοποιούν συνεχείς προσφορές, προκειμένου να κρατήσουν τους καταναλωτές τους.
Κάθε φορά προσπαθούμε να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια και να απορροφήσουμε το οποιοδήποτε κόστος πριν προβούμε σε ανατιμήσεις, γιατί η υποστήριξη των προϊόντων μας από τους καταναλωτές είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη δική μας επιτυχία και ανάπτυξη.
Παράλληλα, με τις παραπάνω προσπάθειες, όσες βιομηχανίες έχουν τη δυνατότητα σχεδιάζουν εξαρχής και παράγουν νέα προϊόντα στις χαμηλότερες δυνατές τιμές, σεβόμενες πάντα τα κριτήρια ασφάλειας και ποιότητας.
Η ελληνική αγορά λοιπόν, προσαρμόζεται ώστε να ανταποκρίνεται στις δύσκολες συνθήκες και τις δυνατότητες του καταναλωτή, και έτσι τα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι γεμάτα από ανταγωνιστικά προϊόντα με ένα μεγάλο φάσμα τιμών.
- Αναφορικά με τις εξαγωγές του κλάδου, πιστεύετε ότι οι εξαγωγές αποτελούν «σανίδα σωτηρίας» για τη βιομηχανία τροφίμων; Πιστεύετε ότι η βιομηχανία τροφίμων διαθέτει τα απαραίτητα πλεονεκτήματα που θα της επιτρέψουν να διευρύνει την εξωστρέφειά της και άρα την παρουσία της στις διεθνείς αγορές;
Τα ελληνικά τρόφιμα είναι καταξιωμένα διεθνώς και η ποιότητά τους έχει αναγνωριστεί πολλάκις με βραβεία και διεθνείς πιστοποιήσεις. Η παρουσία τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ και η προτίμηση των καταναλωτών προς αυτά αποτελούν φυσικά και την καλύτερη επιβράβευση.
Όμως, για να μπορούμε να θεωρούμαστε υπολογίσιμη δύναμη θα πρέπει να σκύψει και η πολιτεία με σοβαρότητα και υπευθυνότητα πάνω από τον Έλληνα παραγωγό και μεταποιητή να ακούσει τις απόψεις τους και τα προβλήματά τους και να καταρτίσει αναπτυξιακό πλάνο, που να τηρηθεί.
Ο ΣΕΒΤ στηρίζει και προωθεί με όλες του τις δυνάμεις την εξωστρέφεια του κλάδου επιδιώκοντας παράλληλα τη διαμόρφωση μιας σταθερής εξαγωγικής στρατηγικής, σε συνεργασία με τους αρμόδιους Φορείς, προκειμένου να αναδειχθεί η ποιότητα και η μοναδικότητα των ελληνικών τυποποιημένων επώνυμων προϊόντων.

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή