Πόσο σημαντικό είναι οι εταιρίες να αντέχουν στην κρίση…
Με τα μέτρα «φωτιά» και μειωμένο εισόδημα, οι ήδη αποδυναμωμένοι καταναλωτές έχουν αλλάξει σημαντικά τις αγοραστικές τους συνήθειες. Η αύξηση του ΦΠΑ στο 23% από τον Ιούλιο έχει μετατρέψει πολλά βασικά προϊόντα σε είδη πολυτελείας, με τους καταναλωτές να προσπαθούν να αντισταθμίσουν την αύξηση... κάνοντας εκπτώσεις στην ποιότητα και ποσότητα.
Ο Έλληνας αναγκάστηκε να βάζει από το 2008 συνεχώς «μαχαίρι» σε καθημερινές του συνήθειες, με το budget σε super market, φροντιστήρια, ασφάλειες και προσωπική υγιεινή να έχει δραματική πτώση.
Παρά την κρίση...
Έντονος είναι και ο προβληματισμός στους Έλληνες επιχειρηματίες, που αναπροσάρμοσαν τις δαπάνες και τα κόστη τους για να αποφύγουν το «λουκέτο».
Υπήρξαν, ωστόσο, επιχειρήσεις, που έβαλαν πάνω απ’ όλα τον ανθρώπινο παράγοντα και αγνοώντας αριθμούς και ισολογισμούς, δεν προέβησαν σε μειώσεις και μάλιστα προσέλαβαν και προσωπικό.
Μεσούσης της οικονομικής κρίσης, μεγάλη εταιρεία που ασχολείται με τα τεχνολογικά συστήματα πραγματοποίησες εκατοντάδες προσλήψεις, αποδεικνύοντας την ενεργή συμμετοχής της στην ελληνική οικονομία. Παράδειγμα αποτέλεσε και ελληνική επιχείρηση ζυθοποιίας με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στο τμήμα πωλήσεων και παραγωγής.
Η αλλαγή ΦΠΑ που έφερε τα «πάνω – κάτω»
Από τα μέσα Ιουλίου, όταν άλλαξε το καθεστώς του ΦΠΑ, οι επιχειρήσεις έκαναν «αγώνα δρόμου» για να αποδώσουν τις αλλαγές στα τρόφιμα... που «πυρπόλησαν» την οικογενειακή δαπάνη των νοικοκυριών.
Ωστόσο, αρκετές επιχειρήσεις δεν επηρεάστηκαν από το κλίμα της εποχής και έσπευσαν να λάβουν μέτρα για την απορρόφηση των κραδασμών που θα έφερνε η επιβολή των φόρων και η αύξηση του ΦΠΑ (από 13% στο 23%) στο ελληνικό νοικοκυριό.
Φωτεινό παράδειγμα η αλυσίδα super market LIDL Hellas, που από την πρώτη στιγμή κράτησε σταθερές τις τιμές των προϊόντων, απορροφώντας ουσιαστικά τον ΦΠΑ, και στηρίζοντας έμπρακτα το «οικογενειακό καλάθι».
Μάλιστα, όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει, επισκεπτόμενος ένα κατάστημα της αλυσίδας LIDL σε πολλά επώνυμα προϊόντα υπήρξε αισθητή μείωση στην τιμή, που φτάνει έως και το 18%.
Το πόσο σημαντική είναι η απορρόφηση του ΦΠΑ φαίνεται με... απλά μαθηματικά. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της ανατίμησης αρκεί να αναφέρουμε ορισμένα παραδείγματα. Ο Nescafe Classic των 100gr σε γνωστή αλυσίδα πωλείται 3,34 ευρώ, ενώ στα ράφια του LIDL τον βρίσκουμε στην τιμή των 3,04 ευρώ. Η διαφορά στον αυξημένο ΦΠΑ φαίνεται και στα Elite μπισκότα Digestive των 230g που στα LIDL τα βρίσκουμε στα 1,09 ευρώ, ενώ σε άλλα super market το ίδιο πακέτο φτάνει μέχρι και τα 1,31.
Η LIDL Hellas στέκεται δίπλα στον Έλληνα καταναλωτή και στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.