Ο Ρίτσαρντ Μπράνσον διδάσκει: Η καινοτομία στις πολύ μικρές επιχειρήσεις
Του Ρίτσαρντ Μπράνσον*
Επιμέλεια και νοηματική απόδοση στα ελληνικά: Χρήστος Θ. Παναγόπουλος
Οι περισσότερο πιστεύουν αυτό ακριβώς, αν και η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική: ακόμη και οι πιο μικρές επιχειρήσεις, από ένα κουρείο μέχρι έναν πλανόδιο πωλητή ποπ-κορν, είναι ικανές να συλλάβουν ιδέες ικανές να κατακτήσουν και να εξάψουν τη φαντασία των πελατών τους. Όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, τότε βρίσκεται στο σωστό δρόμο, για να δημιουργήσετε ένα σπουδαίο brand.
Μολονότι θα ήταν πολύ δύσκολο να το πιστέψει κανείς στις μέρες μας, η πραγματική ιστορία του Ομίλου Virgin δεν ήταν τίποτε περισσότερα παρά η επιτυχία μιας μικρής επιχείρησης, η οποία τα κατάφερε χάρη στο πνεύμα καινοτομία που διακατείχε την εταιρική ομάδα. Όταν οι φίλοι μου κι εγώ ξεκινήσαμε την πρώτη μας επιχείρηση, το περιοδικό Student, δεν ήμαστε παρά ένα μάτσο από νεαρούς χίπιδες, που ίσα που κατάφερναν να βάλουν μια δεκάρα στην άκρη, για να ζήσουν, αν και ξέραμε ότι είχαμε την ιδέα για ένα προϊόν, το οποίο ο κόσμος θα το ήθελε: ένα περιοδικό σταθερά προσανατολισμένο σε νέους ανθρώπους όπως εμείς.
Ζούσα στο υπόγειο ενός φίλου μου και το γραφείο μας είχε την έδρα του στην κρύπτη μιας εκκλησίας, που μας είχε παραχωρήσει ευγενικά ένας ιερέας. Εν τέλει, μετατρέψαμε τη συναδελφικότητα και τον ενθουσιασμό μας σε μια επιχείρηση με παγκόσμια εμβέλεια.
Έχοντας κατά νου αυτήν ακριβώς την εικόνα, μερικά χρόνια πριν δημιουργήσαμε το Κέντρο Μπράνσον για την Επιχειρηματικότητα στο Γιοχάνεσμπουργκ, μέσω του οποίου υποστηρίξαμε 479 επιχειρηματίες από 21 χώρες, μοιραζόμενοι μαζί τους τεχνογνωσία, δικτύωση και πόρους. Εκεί, ακριβώς, διακρίναμε μια πραγματική ανάγκη: ο δείκτης ανεργίας στη Νότιο Αφρική αγγίζει το 25% και πολλοί από τους ανέργους είναι νέοι άνθρωποι. Αν και πρόκειται για μια ευλογημένη χώρα, με σημαντικά αποθέματα ενεργειακών πόρων και ταλαντούχους πολίτες, οι μικρές επιχειρήσεις έχουν μείνει πολύ πίσω σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Βραζιλία και την Κίνα.
Πρόσφατα, επισκέφθηκα το Γιοχάνεσμπουργκ, και όπως άκουσα ιδέες από αρκετούς από τους φιλόδοξους επιχειρηματίες μας, θυμήθηκα ότι υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι, με τους οποίους μια μικρή επιχείρηση μπορεί να καινοτομήσει. Δεν έχετε ανάγκη από ένα μεγάλο μπάτζετ: αυτό που χρειάζεστε μόνον είναι μια καλή ιδέα και λίγη φιλοδοξία.
Βρείτε κάτι που να θέλει ο κόσμος και μετά κάντε το καλύτερο
Ο Μάιλς Κούμπεκα έχει δημιουργήσει μια εταιρεία με πολλές προοπτικές. Η επιχείρηση εστιατορίων που διαθέτει, βασίστηκε σε ένα δημοφιλή (αν και όχι σε επίπεδο trademark) χαρακτήρα από διαφήμιση μπύρας στη Ν. Αφρική, τον Βούγιο, ο οποίος κουβαλά ένα καρότσι, γεμίζοντάς το με φαγητά Ο Μάιλς άνοιξε ένα εστιατόριο βασισμένο στις προσφορές φαγητού του Βούγιο, και πλέον έχει ξεκινήσει να κάνει franchise υπό τη μορφή καροτσιών φαγητού του Βούγιο, τα οποία διακινούν και λειτουργούν άλλοι νέοι επιχειρηματίες, διασπείροντας παντού το όνομα της εταιρείας. Είναι μια τέλεια ιδέα.
Υπάρχουν αρκετά εστιατόρια στο Γιοχάνεσμπουργκ, αλλά όπως απέδειξε ο Μάιλς, το ότι μια ιδέα δεν είναι τελείως καινούργια, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι η επιχείρηση θα πρέπει να χαθεί και να γίνει ένα με το πλήθος. Εάν ο τρόπος επικοινωνίας σας είναι μοναδικός κατά κάποιον τρόπο – εάν οι πελάτες συνδέονται με τη μάρκα σας ή προσφέρετε κάτι που οι άλλες επιχειρήσεις δεν το προσφέρουν – τότε η εταιρεία σας δεν θα περάσει απαρατήρητη.
Η μέθοδος του Μάιλς είναι απλή: δημιούργησε ένα brand που έχει τοπική δράση αλλά ευρύτερη απεύθυνση – και το φαγητό που προσφέρει είναι πολύ καλό, επίσης!
Πάρτε το παλιό και κάντε το ξανά καινούργιο
Για να χτίσετε μια επιτυχημένη επιχείρηση, δεν χρειάζεται να φτιάξετε ένα νέο προϊόν από την αρχή. Αυτό θυμήθηκα στις αρχές Οκτωβρίου, όταν σπάσαμε το Παγκόσμιο Ρεκόρ Guinness, στριμώχνοντας ανθρώπους μέσα σε ένα κλασικό Mini Cooper (χωρέσαμε 25. Μας αρέσει να σπάμε ρεκόρ και σ’ αυτό βοηθά και η ενίσχυση από τις δημόσιες σχέσεις!). Το «πειραγμένο» design του Mini αναπτύχθηκε από τον επιχειρηματία, Γουές Μπόσχοφ. Η εταιρεία του, Plastispray, αναμορφώνει την εικόνα ενός αυτοκινήτου, δίχως να καταστρέφει το πρωτότυπο χρώμα του.
Εάν μπορείτε να δώσετε νέο νόημα και πνοή σε ένα υπάρχον προϊόν, ή εάν ανακαλύψετε ένα κενό στην αγορά, όπου οι διάφορες εταιρείες δεν προσφέρουν εκείνες τις βελτιώσεις στα προϊόντα τους, τις οποίες επιθυμούν διακαώς οι πελάτες τους, δεν βρίσκω τον λόγο γιατί να μη βάλετε το πόδι σας μέσα.
Πείτε στους πελάτες το σκοπό που κρύβεται πίσω από το προϊόν σας
Οι ρίζες των μεγάλων εμπορικών σημάτων διαθέτουν συνήθως και μια συναρπαστική αφήγηση. Το να μοιράζεστε την ιστορία σας με σωστό τρόπο από την αρχή, μπορεί να σας βοηθήσει να κερδίσετε την υποστήριξη από τους ανθρώπους που ανήκουν στον περίγυρό σας αλλά και από τις επιχειρήσεις τους.
Θα σας αναφέρω ως παράδειγμα την ιστορία της Μαμπάθο Πόρτια Μορούντι, η οποία ανέπτυξε το ενδιαφέρον της για τις μέλισσες, όταν ο 87χρονος παππούς της την πήρε βόλτα σε μια μελισσοκομική εταιρεία. Σήμερα, η Μορούντι είναι αποφασισμένη να βοηθήσει στην προστασία των μελισσών, δημιουργώντας και η ίδια μια επιτυχημένη επιχείρηση.
Η Φάρμα Μελισσών Iliju της Μορούντι παράγει καθαρό μη επεξεργασμένο μέλι – το οποίο αποτελεί έναν πιθανό αναπτυσσόμενο τομέα στη χώρα της, αφού η ζήτηση για μέλι στη Νότιο Αφρική είναι μακράν μεγαλύτερη από τις ποσότητες που μπορούν να αποδώσουν οι παραγωγοί.
Παράλληλα, προσφέρει δωρεάν υπηρεσίες επικονίασης μελισσών σε αγρότες, εκπαιδεύοντας τις αγροτικές κοινότητες για τη σημαντικότητα των μελισσών και για ποιο λόγο θα πρέπει να τις αντιμετωπίζουν φιλικά και όχι εχθρικά.
Πηγή: Entrepreneur
* Ο Ρίτσαρντ Μπράνσον είναι επιχειρηματίας και πρόεδρος της Virgin