Γερμανική «εισβολή» στα ελληνικά startups
Στο «στόχαστρο» των γερμανικών εταιρειών δείχνουν να έχουν μπει οι ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις (σ.σ. τα αποκαλούμενα και startups) που αξιοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες.
Και είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το γεγονός ότι οι περισσότερες από τις σημαντικότερες εξαγορές ελληνικών startups που έχουν γίνει την τελευταία διετία έχουν ως αγοραστή γερμανικές εταιρείες, σε σημείο που αρκετοί από τους παράγοντες που ασχολούνται με το εγχώριο οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων να φθάνουν σε σημείο -μεταξύ σοβαρού και αστείου- να κάνουν λόγο για γερμανική «εισβολή».
Πρακτικά, οι 4 από τις 6-7 πιο σημαντικές εξαγορές ελληνικών startups τεχνολογίας που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια έγιναν από γερμανικές εταιρείες. Και με μία εξαίρεση, στις υπόλοιπες τρεις περιπτώσεις το τίμημα της εξαγοράς δεν ανακοινώθηκε επισήμως, χωρίς, αυτό να σημαίνει ότι δεν υπήρξαν αρκετές διαρροές.
Το τελευταίο παράδειγμα είναι αυτό του Quizdom, του εξαιρετικά δημοφιλούς (πάνω από 2 εκατ. χρήστες) παιχνιδιού για smartphones, το οποίο, όπως ανακοινώθηκε επισήμως σήμερα, εξαγοράσθηκε από τον γερμανικό όμιλο friends4media Group, ο οποίος επίσης δραστηριοποιείται στο χώρο των παιχνιδιών για smartphones. Μάλιστα, το πλάνο είναι το Quizdom να αποτελέσει το βασικό «όπλο» της γερμανικής εταιρείας στην προσπάθεια της για επέκταση σε άλλες χώρες της Ευρώπης όπως επίσης και στην Ασία και τη Νότια Αμερική.
Το τίμημα δεν ανακοινώθηκε και μέχρι τώρα δεν έχει υπάρξει κάποια σχετική πληροφορία. Πάντως, αξίζει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες η ομάδα του Quizdom θα παραμείνει Ελλάδα με τις εδώ θέσεις εργασίας να αυξάνονται από 6 που είναι σήμερα σε 16 εντός των επόμενων 6 μηνών. Επίσης, η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει στο Quizdom Education, ένα νέο προϊόν που επιδιώκει να αλλάξει τον τρόπο εκπαίδευσης των μαθητών.
Η πιο μεγάλη εξαγορά ελληνικής startup επιχείρησης ήταν αυτή του Taxibeat από τη γερμανική mytaxi, θυγατρική της γνωστής αυτοκινητοβιομηχανίας Daimler. Το ποσό και εδώ δεν ανακοινώθηκε επισήμως με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για μία εξαγορά που έφθασε τα 40 εκατ. ευρώ.
Μία ενδιαφέρουσα παράμετρος είναι πως τόσο στην περίπτωση της Quizdom όσο και στην περίπτωση του Taxibeat οι γερμανικές εταιρείες σχεδιάζουν να αξιοποιήσουν ελληνική τεχνογνωσία για τη διεθνή επέκταση τους. Το Taxibeat, το οποίο έχει πλέον μετονομαστεί σε Beat, έχει παρουσία στο Περού και το πλάνο της mytaxi είναι να αξιοποιήσει την πλατφόρμα του Beat για την επέκταση της στην υπόλοιπη Λατινική Αμερική. Επίσης, και στην περίπτωση του Beat στην Ελλάδα παραμένει τμήμα της ανάπτυξης προϊόντων.
Από τις πρώτες περιπτώσεις γερμανικών εταιρειών που ενδιαφέρθηκαν για ελληνικές startups ήταν αυτή της Delivery Hero, μέλος του ομίλου Rocket Internet, που εξαγόρασε το 2015 το e-food.gr. Το τίμημα ούτε σε αυτήν την περίπτωση ανακοινώθηκε αν και ορισμένες πληροφορίες το τοποθετούν στα επίπεδα των 14 εκατ. ευρώ, χωρίς, όμως, να έχει επιβεβαιωθεί. Σημειωτέον πως η Delivery Hero απέκτησε την ίδια ημέρα ουσιαστικά και τον έλεγχο του clickdelivery.gr καθώς η γερμανική εταιρεία αγόρασε την τουρκική Yemeksepeti που είχε το 50% της ελληνικής startup.
Η μόνη περίπτωση εξαγοράς startup με παρουσία στην Ελλάδα από γερμανική εταιρεία που έγινε γνωστό το τίμημα ήταν αυτή της Avocarrot από την Glispa Global Group έναντι του ποσού των 20 εκατ. δολαρίων. Και οι δύο εταιρείες δραστηριοποιούνται στο χώρο του mobile marketing και θα πρέπει να επισημανθεί ότι και η Avocarrot έχει διατηρήσει ισχυρή παρουσία σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού στην Ελλάδα.
Σε γενικές γραμμές, πάντως, οι γερμανικές εταιρείες δείχνουν μία σαφή προτίμηση στην ελληνική τεχνογνωσία και το ανθρώπινο δυναμικό. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το γεγονός ότι είναι τόσες πολλές οι εξαγορές από Γερμανούς επενδυτές μπορεί να οφείλεται στη γεωγραφική εγγύτητα που υπάρχει αλλά και στο γεγονός ότι διατηρώντας τους εργαζόμενους στην Ελλάδα είναι χαμηλότερο το κόστος του ανθρώπινου δυναμικού. Άλλωστε, πολλές φορές μία εξαγορά γίνεται προκειμένου να αποκτήσει ο αγοραστής πρόσβαση σε μία ομάδα ταλαντούχων ανθρώπων παρά στο προϊόν που παράγει η τελευταία.
Από την άλλη πλευρά, η απουσία -εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων- εξαγορών από αμερικανικές εταιρείες, οι οποίες αρέσκονται να αποκτούν startups δημιουργεί προβληματισμό. Όπως επίσης προβληματισμό έχει δημιουργήσει και το γεγονός ότι παρά το ότι έχουν «πέσει» σε ελληνικά startups ή γενικότερα εταιρείες που υποστηρίζουν ότι παράγουν καινοτομία, σημαντικά κεφάλαια ο συνολικός αριθμός των εξαγορών που έχουν γίνει από ξένους επενδυτές είναι σχετικά χαμηλός.