Μπαράζ εξαγορών δημιουργεί τάσεις μονοπώλησης στην ιδιωτική νοσοκομειακή αγορά
Σαρωτικές αλλαγές είναι σε εξέλιξη στην ιδιωτική υγεία και συγκεκριμένα στον τομέα των ιδιωτικών νοσοκομείων. Τη Δευτέρα (21/05/2018) η MIG ανακοίνωσε ότι δέχτηκε δεσμευτική προσφορά από την εταιρεία «HELLENIC HEALTHCARE» συμφερόντων του ξένου fund CVC CAPITAL PARTNERS, προκειμένου να πωλήσει το σύνολο της συμμετοχής της στο θεραπευτήριο «Υγεία».
Το ΔΣ της MIG βρήκε ικανοποιητική την προσφορά των 197.974.308,72 ευρώ για το 70,38% του μετοχικού κεφαλαίου του ΥΓΕΙΑ και παραχώρησε περίοδο αποκλειστικότητας στην «HELLENIC HEALTHCARE» για την ολοκλήρωση της συμφωνίας έως και την 30/6/2018.
Η ίδια εταιρεία, η οποία ελέγχεται από το διεθνή διαχειριστή κεφαλαίων CVC CAPITAL PARTNERS, έχει εξαγοράσει τα πλειοψηφικά πακέτα των μετοχών του «ΙΑΣΩ General» και του «METROPOLITAN HOSPITAL». Μέσα σε ένα χρόνο, από τον Μάρτιο του 2017 όταν το Metropolitan πέρασε στο χαρτοφυλάκιό του, το διεθνές fund κατάφερε να ελέγξει ένα σημαντικό ποσοστό της ιδιωτικής νοσοκομειακής αγοράς, το οποίο θα υπερβεί κατά πολύ το 50% με την επικείμενη εξαγορά του «Υγεία» και ενδεχομένως του «Ερρίκος Ντυνάν» για το οποίο επίσης έχει δηλώσει το ενδιαφέρον του. Μάλιστα, εκτιμήσεις αναφέρουν ότι από τη στιγμή που η συμφωνία για το «Υγεία» φαίνεται να έχει «κλειδώσει», η CVC CAPITAL PARTNERS αυξάνει πολύ τις πιθανότητές της και στο «Ερρίκος Ντυνάν», καθώς κοινός παράγοντας στις δύο αυτές εξαγορές είναι η Τράπεζα Πειραιώς: στη μεν περίπτωση του «Υγεία» η Πειραιώς θα δει τον δανεισμό του ομίλου MIG να μειώνεται καθώς το σύνολο του τιμήματος θα κατευθυνθεί για πρόωρη αποπληρωμή δανείων, στη δε περίπτωση του Ντυνάν η Πειραιώς αποεπενδύει από μη τραπεζικές δραστηριότητες στο πλαίσιο των stress tests.
Η τάση συγκέντρωσης στην αγορά των ιδιωτικών νοσοκομείων δεν αιφνιδιάζει μεν τον κλάδο, καθώς εδώ και καιρό προετοιμαζόταν για σαρωτικές αλλαγές. Στην προκειμένη περίπτωση όμως δημιουργούνται ισχυρές τάσεις μονοπώλησης, με ενδεχόμενες αρνητικές συνέπειες όπως: αύξηση του κόστους για τους πολίτες και τα ασφαλιστικά ταμεία, έλλειψη κινήτρου για την εξέλιξη των παρεχόμενων υπηρεσιών, επιδείνωση των όρων εργασίας γιατρών, νοσηλευτών, παραϊατρικού και διοικητικού προσωπικού, κατάργηση του υγιούς ανταγωνισμού και δημιουργία καρτέλ.
Η υγεία προβάλλεται ως προνομιακός τομέας για επενδύσεις (πχ. ιατρικός τουρισμός, υποβοηθούμενη αναπαραγωγή), όμως δεν μπορεί να μην υπάρχει ρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο να αποτρέπει τη μονοπώληση της αγοράς. Ειδικά όταν ο ιδιωτικός τομέας της υγείας στην Ελλάδα δεν λειτουργεί απλά συμπληρωματικά, αλλά πολλές φορές υποκαθιστά τη δημόσια υγεία, η οποία βρίσκεται σε καθεστώς υποβάθμισης. H κυβέρνηση, τα αρμόδια υπουργεία και οι υπηρεσίες, όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού, θα πρέπει αναλάβουν πρωτοβουλίες για την αποφυγή του φαινομένου.