Φυσικό Αέριο: Η γέφυρα προς την πράσινη μετάβαση
Τα πλεονεκτήματά του και η χρήση βιομεθανίου στην Ελλάδα και την Ευρώπη
Γράφει ο Δημήτρης Πεφάνης
Ιδανική «γέφυρα» για την πράσινη μετάβαση προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη σταθερότητα του ενεργειακού μείγματος, αποτελεί το φυσικό αέριο. Μάλιστα, παρά την κατακόρυφη αύξηση των τιμών του, το φυσικό αέριο αλλά και το βιομεθάνιο και το «μπλε υδρογόνο» βρίσκονται στο επίκεντρο του ενεργειακού σχεδιασμού, τόσο εντός της χώρας μας, όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Για τον σκοπό αυτό, αναμένεται επίσης μια σειρά από επιπλέον κίνητρα, τόσο για την ανάπτυξη δικτύων όσο και για την αντικατάσταση του πετρελαίου από φυσικό αέριο για θέρμανση, ενώ «στα σκαριά» βρίσκονται και νομοθετικές πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη του βιομεθανίου.
Εξάλλου, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, το φυσικό αέριο αποτελεί τη βάση του σημερινού και μελλοντικού ενεργειακού σχεδιασμού της Ευρώπης. Ως το πλέον φιλικό προς το περιβάλλον από τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα και το πλέον αποδοτικό σε ό,τι αφορά στην ενεργειακή χρήση, το φυσικό αέριο στηρίζει τη μετάβαση προς ένα ενεργειακό μίγμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα με την αυξανόμενη συμμετοχή των ΑΠΕ. Με δεδομένο το ζητούμενο μιας όσο το δυνατόν πιο ομαλής μετάβασης, το φυσικό αέριο διαθέτει σαφές συγκριτικό πλεονέκτημα, όχι μόνο λόγω των χαμηλότερων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αλλά και λόγω της ευελιξίας του κατά τη μεταφορά και αποθήκευσή του, αλλά και με το εύρος των χρήσεών του τόσο σε οικιακούς καταναλωτές, όσο και στον επαγγελματικό και βιομηχανικό τομέα.
Τα παραπάνω καταδεικνύουν με σαφήνεια ότι το φυσικό αέριο θα συνεχίσει να αποτελεί σημαντικό ρυθμιστικό παράγοντα στις ενεργειακές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο για τα επόμενα χρόνια. Επιπλέον, γίνεται προφανές, ότι η επίτευξη των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) τα επόμενα χρόνια, περνά αναπόφευκτα και μέσα από την αύξηση της διεύρυνσης της χρήσης του φυσικού αερίου.
Σδούκου: Για εμάς το φυσικό αέριο είναι ήδη καύσιμο μετάβασης
«Το ερώτημα δεν είναι αν θα μπορέσει να είναι καύσιμο μετάβασης το φυσικό αέριο. Για εμάς το φυσικό αέριο είναι ήδη καύσιμο μετάβασης, γιατί είναι ένα απαραίτητο μέσο της ασφάλειας και της εξισορρόπησης του ηλεκτρικού μας συστήματος. Και αυτό γιατί ακόμα απέχουμε από ένα σύστημα που θα βασίζεται αποκλειστικά σε φυσικό αέριο και ΑΠΕ», τονίζει χαρακτηριστικά η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών ΥΠΕΝ Αλεξάνδρα Σδούκου. Συνεπώς, τουλάχιστον για τα επόμενα 10 έτη, το φυσικό αέριο θα αποτελέσει το βασικό καύσιμο αντικατάστασης, ειδικά για το πετρέλαιο θέρμανσης καθώς, μεταξύ άλλων, θα μπορούσε να αντικαταστήσει το πετρέλαιο και σε επαγγελματικά οχήματα αλλά και σε πλοία.
Μάλιστα η ίδια, κάνει λόγο για κίνητρα που δίνονται προς ιδιώτες αλλά και επιχειρήσεις με σκοπό τις νέες συνδέσεις αλλά και την αντικατάσταση του πετρελαίου σε θέρμανση και κίνηση, προσθέτοντας ότι το κέντρο βάρους των κινήτρων θα πρέπει να δοθεί στην ανάπτυξη του βιομεθανίου. «Δρομολογούμε την ανάπτυξη ενός νέου ρυθμιστικού πλαισίου για την ανάπτυξη βιομεθανίου στην Ελλάδα αλλά και για το λεγόμενο μπλε υδρογόνο» τονίζει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι βασικός στόχος είναι να εξασφαλίσουμε την επάρκεια ισχύος, δίνοντας έτσι τα κατάλληλα σήματα στην αγορά.
Ξεκαθαρίζει τέλος ότι η ενεργειακή κρίση δεν πρόκειται να εκτροχιάσει το πλάνο για την απολιγνιτοποίηση, ούτε και τους στόχους που έχουμε για το πλάνο Fit for 55, αναφέροντας πως η πρωτοφανής συγκυρία που βιώνουμε είναι ακόμη μια ευκαιρία να διευρύνουμε τη χρήση των ΑΠΕ και να διαφοροποιήσουμε το εγχώριο ενεργειακό μείγμα. «Θα προσπαθήσουμε να θωρακίσουμε με αποτελεσματικό τρόπο το σύστημα λειτουργίας της ελληνικής αγοράς και τη χρήση του φυσικού αερίου προς όφελος της κοινωνίας» καταλήγει η κυρία Σδούκου.
Δείτε στο βίντεο ολόκληρη τη συνέντευξη της κ. Αλεξάνδρας Σδούκου, γενική γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ στο Data Project του Newsbomb.gr
Σπυράκη: Το φυσικό αέριο αποτελεί επισήμως το καύσιμο μετάβασης έως το 2030
Το φυσικό αέριο αποτελεί επισήμως το καύσιμο μετάβασης έως το 2030 και χρησιμεύει ώστε να μειώσουμε -και έως το τέλος του 2030 να βγάλουμε από το ενεργειακό μας μείγμα ως Ευρωπαϊκή Ένωση- τον άνθρακα αναφέρει η ευρωβουλευτής Μαρία Σπυράκη.
Ταυτόχρονα, όπως τονίζει η κυρία Σπυράκη, το φυσικό αέριο αποτελεί τη γέφυρα για να περάσουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και γι’ αυτό το λόγο οποιεσδήποτε επενδύσεις γίνονται σε υποδομές αποθήκευσης και μεταφοράς φυσικού αερίου πρέπει να είναι έτοιμες να υποδεχθούν ανανεώσιμα αέρια με πρώτο το υδρογόνο. Μάλιστα, κομβικός ως προς αυτό είναι ο ρόλος της χρηματοδότησης, ειδικά με δεδομένο ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει σταματήσει να χρηματοδοτεί έργα που σχετίζονται με το φυσικό αέριο. Έτσι, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος που θα τοποθετηθεί το φυσικό αέριο στην ευρωπαϊκή ταξονομία, στον τρόπο δηλαδή που θα κρίνονται οι επενδύσεις, αν είναι βιώσιμες, στη νέα εποχή.
Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρει η κυρία Σπυράκη, χρειάζεται να εργαστούμε ώστε να υπάρξει ομαλή μετάβαση, χωρίς άνοδο στις τιμές και ταυτόχρονα οι υποδομές που δημιουργούνται να προετοιμάζουν την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη στρατηγική αυτονομία που χρειάζεται να πετύχει μέσω της πράσινης ενέργειας.
«Αυτό που μας ενδιαφέρει στο τέλος του δρόμου είναι να έχουμε πολλή και φθηνή πράσινη ενέργεια που θα αποθηκεύεται στη νέα τεχνολογία. Στο μεσοδιάστημα όμως δεν πρέπει να μείνει κανένας πίσω, κανένας στο κρύο και οι τιμές της ενέργειας θα πρέπει να είναι τέτοιες που να μπορούν να είναι προσβάσιμες από τον κάθε πολίτη, σε κάθε γωνιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης» τονίζει χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενη δε στην ενεργειακή κρίση που βιώνει η Ευρώπη τονίζει πως η άνοδος των τιμών -πέρα από την αύξηση της ζήτησης και την αδυναμία των προμηθευτών να ανταπεξέλθουν σε αυτή- αποδεικνύει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει πολύ γρήγορα να απεξαρτηθεί από τα ορυκτά καύσιμα. «Σε αυτή τη βάση, η αύξηση των τιμών δίνει ένα ακόμη μάθημα στην ΕΕ ώστε να προχωρήσει στην πράσινη μετάβαση, να αυξήσει τις επενδύσεις στην επέκταση και την αποθήκευση της πράσινης ενέργειας. Δεν είναι εύκολη άσκηση, γι’ αυτό και το φυσικό αέριο θα εξακολουθήσει να αποτελεί καύσιμο μετάβασης. Στο μεσοδιάστημα όμως, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μπλε υδρογόνο, με αποθήκευση του άνθρακα που προέρχεται από το φυσικό αέριο. Και ταυτόχρονα, να δημιουργήσουμε όλες τις υποδομές που χρειαζόμαστε, ώστε η νέα εποχή να μας βρει έτοιμους» καταλήγει η κυρία Σπυράκη.
Δείτε στο βίντεο ολόκληρη τη συνέντευξη της κ. Μαρίας Σπυράκη, ευρωβουλευτή ΝΔ στο Data Project του Newsbomb.gr
Κουκλάκης: Σημαντικά οφέλη για το ενεργειακό σύστημα και τις επιχειρήσεις
«Ανάμεσα στους λόγους που το φυσικό αέριο έχει αναδειχθεί σε καύσιμο μετάβασης είναι πως η τεχνολογία παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο χρησιμοποιείται ήδη πολλά χρόνια και ο βασικός εξοπλισμός έχει εξελιχθεί σε όρους παραγωγικής ικανότητας, αξιοπιστίας, εκπομπών άνθρακα αλλά και προσαρμογής στις σύγχρονες ενεργειακές απαιτήσεις, με τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν σταδιακά και άλλα καύσιμα όπως είναι το υδρογόνο» αναφέρει ο κ. Δημήτρης Κουκλάκης, Senior Vice President Cluster Europe, Process Technology της TÜV NORD Industrial Services.
Όπως τονίζει ο κ. Κουκλάκης, στα οφέλη εντάσσεται και το γεγονός ότι η αποκεντρωμένη ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και οι δυσκολίες σύνδεσης με το κεντρικό σύστημα της κάθε χώρας, αλλά και οι τεχνολογικοί περιορισμοί στην αποθήκευση ενέργειας, καθιστούν αναγκαία τη χρήση μονάδων παραγωγής ενέργειας, με καύσιμο το φυσικό αέριο.
Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια του χειμώνα, χωρίς επαρκή μέσα αποθήκευσης ενέργειας και με τα φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα να μην είναι σε θέση να παράγουν επαρκή ενέργεια, η ζήτηση σε ενέργεια θα πρέπει να καλυφθεί από τους θερμικούς σταθμούς.
Όσο για τις επιχειρήσεις, ο κ. Κουκλάκης τονίζει πως σημαντικό ρόλο παίζει το γεγονός ότι δρομολογούνται επενδύσεις στο κομμάτι της εξόρυξης, μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου, αλλά και στην κατασκευή νέων μονάδων παραγωγής ενέργειας με καύσιμο το φυσικό αέριο. Αντίστοιχα, και στη χώρα μας, σημαντικός αριθμός νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής βρίσκεται σε φάση κατασκευής ή λίγο πριν την έναρξη της φάσης κατασκευής και δρομολογείται η κατασκευή πλωτών σταθμών αποθήκευσης και επαναεριοποίησης FSRU. Έτσι, για όλους τους παραπάνω λόγους, δημιουργούνται νέες αγορές τόσο για τις Ευρωπαϊκές όσο και για τις Ελληνικές εταιρείες. Και είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι πολλές ελληνικές εταιρείες αναγνωρίζουν τις προκλήσεις, επενδύοντας στην έρευνα και στην καινοτομία.
Δείτε στο βίντεο ολόκληρη τη συνέντευξη του κ. Δημήτρη Κουκλάκη, Senior Vice President Cluster Europe, Process Technology της TÜV NORD Industrial Services στο Data Project του Newsbomb.gr
Ο ρόλος των εταιρειών και η Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας
Κομβικός σε όλα τα παραπάνω είναι ο ρόλος των εταιρειών, που κάνουν πράξη το σχεδιασμό τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εγχώριο επίπεδο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της «Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας» καθώς η εταιρεία, μέσα από μια πορεία 164 ετών, έχει ταυτιστεί με τη χρήση του φυσικού αερίου στη χώρα μας. Έχοντας οικοδομήσει ισχυρές σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, η εταιρεία έχει συμβάλει στην εμπέδωση μιας νέας κουλτούρας ενεργειακής κατανάλωσης με βάση τα πολλαπλά οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση του φυσικού αερίου. Επίσης, το Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, επενδύοντας στη διαρκή αναβάθμιση του εύρους και της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρει, έχει επιτύχει να βρίσκεται σταθερά πρώτο στην εμπιστοσύνη όλο και περισσότερων καταναλωτών σε όλη την Ελλάδα.
Όπως αναφέρουν κύκλοι της αγοράς, η σημερινή στρατηγική τοποθέτηση της εταιρείας στην απελευθερωμένη πλέον αγορά ενέργειας κρίνεται πολύ επιτυχημένη, καθώς από πολύ νωρίς το Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας εστίασε στη διαφοροποίηση των προϊόντων του και στην προσφορά μιας αναβαθμισμένης γκάμας υπηρεσιών στους πελάτες του, με όχημα τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, το Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας πρωτοπορεί επενδύοντας στην ανάπτυξη μιας κουλτούρας ψηφιακού DNA που του επιτρέπει να συνδυάζει την ταχύτητα, την ευκολία και την ευελιξία σε συνδυασμό με την υψηλή ασφάλεια και απόδοση του καυσίμου και να προσφέρει μια συνολικά μοναδική εμπειρία εξυπηρέτησης καθώς και εξατομικευμένες λύσεις για την κάλυψη των σύγχρονων ενεργειακών αναγκών νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Αξίζει να σημειωθεί πως το Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, αξιοποιώντας τις πολλαπλές δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, επενδύει αταλάντευτα στην ψηφιοποίηση της αγοράς λιανικής ενέργειας με σκοπό την παροχή καινοτόμων υπηρεσιών σε τομείς που αναμένεται να έχουν μεγάλη άνθιση τα επόμενα χρόνια όπως η ηλεκτροκίνηση, η ενεργειακή αποδοτικότητα και η υλοποίηση νέων καινοτόμων υπηρεσιών βασισμένων στην τεχνητή νοημοσύνη. Ταυτόχρονα, η Εταιρεία εφαρμόζει διαρκώς νέες τεχνολογίες στις ήδη υπάρχουσες υποδομές της, προβλέποντας και «προλαμβάνοντας» τις ενεργειακές ανάγκες νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Με τον τρόπο αυτό, το Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας καταφέρνει να δημιουργεί διαρκώς προστιθέμενη αξία στους πελάτες της, καλύπτοντας με αποτελεσματικό και αποδοτικό τρόπο τις σύγχρονες ενεργειακές ανάγκες τους.
H εναλλακτική του βιομεθανίου
Την ίδια στιγμή, εναλλακτική και ταυτόχρονα «πράσινη» λύση για την ενεργειακή μετάβαση αποτελεί το βιομεθάνιο ή ανανεώσιμο φυσικό αέριο. Το βιομεθάνιο παράγεται μέσω της αναβάθμισης αερίου, από το βιοαέριο, το οποίο με τη σειρά του που προέρχεται από οργανικές ύλες. Αυτό σημαίνει πως για την παραγωγή του αξιοποιούνται απόβλητα και λύματα, απορρίμματα τροφών, απόβλητα αποστακτηρίων ή γεωργικές ύλες, κάνοντας πράξη αυτό που αποκαλούμε «κυκλική οικονομία». Έτσι, το βιοαέριο και το βιομεθάνιο συγκαταλέγονται στα ανανεώσιμα καύσιμα και αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια.
Ενδεικτικό είναι ότι σήμερα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της European Biogas Association, υπάρχουν σε 18.943 μονάδες βιοαερίου και 725 μονάδες βιομεθανίου σε όλη την Ευρώπη. Ήδη μόνο η Γερμανία έχει 252 μονάδες βιοαερίου που τροφοδοτούν με 122.229 m³ / h βιομεθανίου το δίκτυο φυσικού αερίου. Αντίστοιχα, στην Αγγλία λειτουργούν περισσότερες από 80 μονάδες και στη Γαλλία πάνω από 131 μονάδες, ενώ χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Πολωνία αρχίζουν να δημιουργούν ανάλογες υποδομές.
Όπως εξηγεί η κυρία Ελένη Μπαϊράμη, διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας ECO Hellas που εξειδικεύεται στην παραπάνω τεχνολογία, το βιομεθάνιο δεν είναι μόνο ανανεώσιμη και κλιματικά ουδέτερη πηγή ενέργειας, αλλά έχει ένα αποφασιστικό πλεονέκτημα έναντι της αιολικής ενέργειας και της ηλιακής ενέργειας: Είναι πάντα διαθέσιμο ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες, όλο το εικοσιτετράωρο και όλο το χρόνο. Το εν λόγω καύσιμο αποθηκεύεται εύκολα και μπορεί να μεταφερθεί με ευελιξία συμβάλλοντας έτσι στην κλιματικά ουδέτερη παραγωγή ηλεκτρικής και θερμικής ενέργεια. Ταυτόχρονα, μπορεί να διοχετευτεί στο δίκτυο φυσικού αερίου, να συμπιεστεί και να γίνει αέριο κίνησης (σε συμπιεσμένη ή ρευστή μορφή).
Σύμφωνα με την κυρία Μπαϊράμη, η ποιότητα βιομεθανίου είναι εξαιρετική, ενώ η παραγωγή βιομεθανίου, που βασίζεται κυρίως στα γεωργικά και κτηνοτροφικα απόβλητα, εξασφαλίζει μακροπρόθεσμα θέσεις εργασίας στις αγροτικές περιοχές.
Με αυτόν τον τρόπο, το βιομεθάνιο μπορεί να συμπληρώσει τις άλλες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την επίτευξη των εθνικών και διεθνών κλιματικών στόχων και είναι εναρμονισμένο με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κλιματικής αλλαγής και προστασίας του περιβάλλοντος, που έχει ως στόχο να διασφαλίσει τη μείωση των αερίων θερμοκηπίου κατά τη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Σύμφωνα μάλιστα με σχετικές μελέτες, μέσα από βιομεθάνιο μπορούν να διασφαλιστούν 150 εκατομμύρια τόνοι αρνητικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρωπη μέχρι το 2050
Μάλιστα, καταλήγει η κυρία Μπαϊράμη, επειδή η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και από άλλες ΑΠΕ είναι σε δυναμική εξέλιξη, οι μονάδες βιοαερίου και αεριοποίησης είναι οι μοναδικές ΑΠΕ που μπορούν να βοηθήσουν το δίκτυο φυσικού αερίου και τους παρόχους καυσίμων κίνησης να γίνουν «πράσινοι». Και για το σκοπό αυτό, ήδη υπάρχει σχεδιασμός ενός ενιαίου πράσινου δικτύου φυσικού αερίου στην Ευρώπη, με σκοπό τη διασυνοριακή μεταφορά πράσινων πιστοποιητικών ανανεώσιμου αερίου.