Αναζητούνται λύσεις για την επιβίωση των ακτοπλοϊκών
Η επιτροπή θα εστιάσει στη μείωση του κόστους διαχείρισης των πλοίων αλλά και σε προτάσεις για την αλλαγή της δομής της ακτοπλοΐας (π.χ. δρομολόγια ). Το ΥΝΑ βλέπει ότι υπάρχει έντονος φόβος για εκτεταμένη αποεπένδυση στο χώρο της ακτοπλοΐας, πράγμα το οποίο αν συμβεί θα έχει άμεσα σημαντικές επιδράσεις στην οικονομία των νησιών και στην απασχόληση των ναυτικών.
Μία σημαντική παράμετρος που έχει εντοπιστεί ότι διαμορφώνει το υψηλό κόστος διαχείρισης των πλοίων είναι τα ακριβά καύσιμα, ενώ μία άλλη παράμετρος, θεωρείται το εργατικό κόστος.
Για το πρώτο η πολιτική ηγεσία του ΥΝΑ επεξεργάζεται διάφορες λύσεις όπως ένα σύστημα μερικής επιδότησης της αγοράς των καυσίμων ενώ για το δεύτερο θεωρείται ότι μπορεί να γίνουν παρεμβάσεις στο σκέλος του ξενοδοχειακού προσωπικού ιδιαίτερα για τη χειμερινή περίοδο όμως εκεί επιδιώκεται να κρατηθούν χαμηλοί τόνοι.
Δρομολόγια
Στο ακτοπλοϊκό δίκτυο καταρχήν φαίνεται ότι στο υπουργείο θεωρείται ως πιθανό να υπάρξει μείωση των δρομολογίων των πλοίων παρά τις αντιδράσεις που θα υπάρξουν από τις τοπικές κοινωνίες. Επίσης γίνονται ορισμένες παρεμβάσεις στους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές και ιδιαίτερα στις ενδονησιωτικές συνδέσεις, ένα τέτοιο δείγμα θεωρείται ο διαγωνισμός για τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια που πραγματοποιείται τις επόμενες μέρες. Ο ίδιος ο υπουργός Ναυτιλίας έχει επίσης ανακοινώσει στη Βουλή την πρόθεσή του από την επόμενη δρομολογιακή περίοδο (2013 - 2014) να πραγματοποιηθούν οι δρομολογήσεις των πλοίων μέσω μειοδοτικών διαγωνισμών επί ομάδων νησιών, σε ένα συνδυασμό ελεύθερων και επιδοτούμενων γραμμών, στους οποίους θα συμμετέχουν εταιρίες ή κοινοπραξίες.
Οπως διαβάζουμε στην "Ημερησία", η άτυπη επιτροπή θα λάβει επίσης υπόψή της ένα το πόρισμα που είχε συνταχθεί στο τέλος του 2011 από το τότε υπουργείο Ανάπτυξης - Ναυτιλίας στο οποίο προτείνονταν μέτρα ανάταξης της ακτοπλοΐας όπως η μείωση του ΦΠΑ, η κατάργηση των ειδικών εκπτώσεων στα εισιτήρια των πλοίων, η συμμετοχή των ακτοπλοϊκών εταιρειών σε προγράμματα του ΕΣΠΑ, η επανεξέταση του ακτοπλοϊκού δικτύου, η αλλαγή των σημερινών προβλέψεων για τη στελέχωση των πλοίων, η αντικατάσταση των πλοίων από άλλα ανάλογα με την περίοδο (χειμερινή - θερινή ), η κατάρτιση εταιρικού ναυτολογίου, η δυνατότητα σύναψης εταιρικών συμβάσεων στη ναυτιλία.