Συνέδριο Economist: Μεγάλο ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια
Αιτιολογώντας τον υψηλό αριθμό λιμένων στη χώρα, ο κ. Μουτζούρης στάθηκε κυρίως στον υψηλό αριθμό των νησιών όπως και στην ελληνική ναυτοσύνη.
Αναφερόμενος σε ευρήματα ερευνών για την Ελλάδα, επισήμανε ότι έως το 50% των πλοίων αντιμετωπίζει προβλήματα προσέγγισης σε λιμάνια και έως το 100% προβλήματα πρόσδεσης.
Ο ίδιος έκανε λόγο για σημαντικές ελλείψεις στην εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων. Πάντως, επισήμανε τον πολύ χαμηλό αριθμό ατυχημάτων.
Έως το 2030 η ποσότητα των διακινουμένων αγαθών στην ΕΕ θα έχει αυξηθεί κατά 50%, σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος λιμενικής πολιτικής και ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Δημήτριο Θεολογίτη, ο οποίος από το βήμα του Economist μίλησε για την ανάγκη σταθερού νομικού πλαισίου και επενδύσεων.
Όπως είπε, το 37% του συνόλου των μεταφορών που διεκπεραιώνονται στην Ευρώπη περνά από τη θάλασσα.
Ο κ. Θεολογίτης επισήμανε ότι η ΕΕ διαθέτει 1200 διεθνείς λιμένες, οι οποίοι εξυπηρετούν το 90% των αναγκών της.
Σημείωσε δε πως η Ελλάδα συμμετέχει στους ευρωπαϊκούς «διαδρόμους» με 4 κύρια λιμάνια (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα).
Χαρακτηρίζοντας τους λιμένες σημαντικό αναπτυξιακό παράγοντα, χαρακτήρισε πρόκληση τη γραφειοκρατία.
Ο ίδιος μετέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει να προβλεφθούν 26 δις για την υλοποίηση έργων που θα αφορούν ευρύτερα στο ευρωπαϊκό δίκτυο συγκοινωνιών.
Υπέρ της δημιουργίας ενός λιμανιού διαμετακόμισης της ανατολικής Μεσογείου τάχθηκε με έμφαση από το βήμα του Economist ο καθηγητής του Αριστοτελείου και διευθυντής του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Γιώργος Γιαννόπουλος, ο οποίος θεωρεί ότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί το αντίστοιχο έργο το οποίο άρχισε - αλλά διακόπηκε λόγω αντιδράσεων - στο Τυμπάκι της Κρήτης.
Ο ίδιος χαρακτήρισε παράγοντα - κλειδί τις ιδιωτικοποιήσεις λιμένων και σε αυτό το πλαίσιο προέτρεψε για την αλλαγή νοοτροπιών, οι οποίες κατά τη γνώμη του εμπόδιζαν έως σήμερα να ευοδωθούν αντίστοιχες προσπάθειες.
Παράλληλα, στάθηκε στη σημασία ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου λιμενικής πολιτικής το οποίο θα ανανεώνεται διαρκώς και θα αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα που απορρέουν από τη θέση της χώρας και το επιχειρηματικό δυναμικό της.
Τη βούληση της εταιρείας να αναδειχθεί σε κύριο πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών στη νοτιοανατολική Ευρώπη επισήμανε στο συνέδριο του Economist ο Πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, ο οποίος αναφέρθηκε στην πρόσφατη συμφωνία για τη μεταφορά προϊόντων της HP μέσω του λιμανιού στον Πειραιά.
Όπως είπε, μέσω αυτής της συνεργασίας, επιτυγχάνεται οικονομία μιας εβδομάδας στη μεταφορά προϊόντων της εταιρείας από την Ασία προς την κεντρική Ευρώπη.
Σύμφωνα με τον κ. Ζηλιασκόπουλο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταφέρει ετησίως 4 εκατ. τόνους εμπορεύματα, τα περισσότερα από τα οποία μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (7-10 βαγόνια ημερησίως).
Τα επόμενα χρόνια το λιμάνι του Πειραιά έχει τη δυνατότητα να καταστεί «πύραυλος» ανάπτυξης, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Hewlett Packard Hellas Πυθαγόρα Παπαδημητρίου, ο οποίος μιλώντας στο ετήσιο συνέδριο του Economist άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για περαιτέρω επενδύσεις της εταιρείας σε επίπεδο υπηρεσιών και χώρων αποθήκευσης.
Ο κ. Παπαδημητρίου επισήμανε ότι η εταιρεία έχει επιλέξει για τη μεταφορά των προϊόντων της από την Ασία προς την κεντρική και βόρεια Ευρώπη τα λιμάνια σε Ντουμπάι, Πειραιά και Ρότερνταμ.
Όπως είπε, η HP παράγει κάθε λεπτό 4 servers, 120 PC και 100 printers.
Τη δυνατότητα του λιμανιού να καταστεί το μεγαλύτερο στη Μεσόγειο και ένα από τα μεγαλύτερα σε όλη την Ευρώπη επισήμανε από το βήμα του Economist ο εμπορικός διευθυντής της Piraeus Container Terminal Τάσος Βαμβακίδης, ο οποίος αναφέρθηκε στην απλούστευση των διαδικασιών συνδυασμένων μεταφορών και στην αύξηση της δραστηριότητας, που όπως είπε διασφαλίζει θέσεις εργασίας. Ο ίδιος μετέφερε ότι αναμένει αύξηση του ανταγωνισμού από την Τουρκία.
Την άποψη ότι η οριοθέτηση ενός πλαισίου περιφερειακής οικονομικής ανάπτυξης θα πρέπει να προηγηθεί της ενοποίησης των λιμένων εξέφρασε από το βήμα του Economist ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Erasmus και πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Μπρίντιζι Ηρακλής Χαραλαμπίδης.
Ο ίδιος πρότεινε παρεμβάσεις που αφορούν στην απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών ή στη μετοχοποίηση οργανισμών λιμένων.
Μεγάλο ενδιαφέρον ξένων επενδυτών, οι οποίοι - όπως είπε- τηρούν στάση αναμονής για τα ελληνικά λιμάνια διαπίστωσε μιλώντας στο συνέδριο του Economist ο Διευθύνων Σύμβουλος και Global Shipping and Ports Leader της Deloitte Γιώργος Καμπάνης.
Πάντως, επισήμανε ότι βάσει των υποδομών της η Ελλάδα βρίσκεται στην 69η θέση ανάμεσα σε 124 χώρες, παρατήρησε χαμηλό επίπεδο ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και στάθηκε στη σημασία του θεσμικού πλαισίου.
Υπέρ παραχωρήσεων υποδομών και αρμοδιοτήτων του λιμανιού στον Πειραιά τάχθηκε από το βήμα του Economist ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Γιώργος Ανωμερίτης, ο οποίος διαφώνησε με την προοπτική πλήρους ιδιωτικοποίησης. Σε αυτό το πλαίσιο, υπογράμμισε ότι μόνο το 3% των ευρωπαϊκών λιμένων είναι κατά 100% ιδιωτικά.
Ο κ. Ανωμερίτης προέβλεψε ότι το 2013 θα είναι μία «πάρα πολύ σημαντική χρονιά για την κρουαζιέρα», τονίζοντας την ανάγκη για τη διαμόρφωση κομβικών λιμανιών. Ο ίδιος προέτρεψε για τον συνδυασμό του τουρισμού με τον πολιτισμό.
Υπάλληλοι ενημερώνουν τους επισκέπτες για την ιστορία του Ηρακλείου, ηλεκτρονικοί οδηγοί της πόλης είναι διαθέσιμοι για smartphones, πινακίδες με αεροφωτογραφίες συνδέουν το παλιό με το καινούριο, ενώ μία ιστορική ελιά 480 ετών έχει εγκατασταθεί ως μνημείο με πληροφορίες για το προϊόν. Αντίστοιχες πρωτοβουλίες περιέγραψε στην ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Ιωάννης Μπρας, ο οποίος έδωσε έμφαση στην προσπάθεια για την οργάνωση ενός αναβαθμισμένου cruise terminal στο λιμάνι της Κρήτης.
Εφικτή χαρακτήρισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Στυλιανός Αγγελούδης την αύξηση της διακίνησης εμπορευμάτων από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατά 50% την επόμενη 5ετία, στη σημερινή του ομιλία στο συνέδριο του Economist. Σε αυτό το πλαίσιο, έκανε λόγο για επενδύσεις οι οποίες «ήδη έπρεπε να έχουν γίνει». Όπως είπε, το 2012 καταγράφηκε αύξηση των κοντέινερ κατά 13,5% σε σύγκριση με το 2011.
Την υποχρέωση διαχείρισης των αποβλήτων με τρόπο που θα προστατεύει το περιβάλλον υπενθύμισε από το βήμα του Economist η καθηγήτρια και επικεφαλής της μονάδας περιβαλλοντικής επιστήμης και τεχνολογίας του ΕΜΠ Μαρία Λοϊζίδου, η οποία αναφέρθηκε σε προβλήματα τα οποία προέρχονται από τον μεγάλο αριθμό λιμανιών στην Ελλάδα.