Πώς πτωχεύουν οι εφοπλιστές χωρίς να ανοίξει ρουθούνι
Σε διαδικασία πτώχευσης μπαίνει ο Βίλλυ; Απίστευτο!
Ο άνθρωπος που φιγούραρε στο παρελθόν ανάμεσα στους τρεις-τέσσερις πλουσιότερους Έλληνες εφοπλιστές στον κόσμο μαζί με τον Οικονόμου, τον Αγγελικούση και το Λάτση να προσπαθεί σήμερα να βάλει την εταιρία του στο αμερικανικό Chapter 11, κάτι σαν το δικό μας άρθρο 99;
Ο άνθρωπος με τα σαλέ στην Αράχωβα, τις βίλες της Μυκόνου να μην μπορεί να τα φέρει βόλτα με τους πιστωτές του; Τραντάζεται η Χινίτσα στο Πόρτο Χέλι και ολάκερη η Ψαρού από την είδηση ότι ο Γαβριήλ αντιμετωπίζει τέτοιου είδους προβλήματα.
Κι όμως είναι αλήθεια, η εισηγμένη στη Wall Street Excel Maritime ετοιμάζεται να υποβάλει αίτηση για υπαγωγή σε καθεστώς αναδιοργάνωσης υπό το αμερικανικό πτωχευτικό δίκαιο το γνωστό και ως Chapter 11, στα τέλη Ιουνίου μετά την επίτευξη συμφωνίας με τους δανειστές της η οποία αναμένεται να δώσει μερίδιο του μετοχικού κεφαλαίου στις τράπεζες, αν δεν πετύχει η αναδιαπραγμάτευση με τους ομολογιούχους. Η συμφωνία έγινε με 12 (παρακαλώ!!) τράπεζες και την Excel Maritime συμφερόντων της οικογένειας Παναγιωτίδη. Η ναυτιλιακή βαρύνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, με τραπεζικό και ομολογιακό δανεισμό ύψους 921 εκατ. δολ. σύμφωνα με το TradeWinds.
Θα αναρωτηθείτε πώς είναι δυνατόν άνθρωποι που μέχρι χθες ήταν στις πρώτες θέσεις των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου, ξαφνικά να ισχυρίζονται ότι οι εταιρίες τους «μπήκαν μέσα» και παρόλα αυτά να καταφέρνουν να έρχονται σε συμφωνίες με τόσα πολλά χρέη και όχι μόνο να επιβιώνουν, αλλά στο τέλος να βγαίνουν και πλουσιότεροι.
Πώς είναι δυνατόν την ώρα που ένας άνθρωπος μπορεί να χάσει το σπίτι του για ένα χρέος 700 ή 800 ευρώ, κάποιοι κύριοι να χρωστούν εκατοντάδες εκατομμύρια και να βγαίνουν... λάδι σε χρόνο μηδέν; Απλό. Όταν χρωστάς πολλά, είσαι επιχειρηματίας, όταν χρωστάς λίγα, είσαι κλέφτης και φοροφυγάς. Άλλωστε, όπως έλεγε και ο αείμνηστος Τέλης: «Αν είναι να δανείζεσαι, να το κάνεις μόνο για μεγάλα ποσά».
Business and pleasure
Ο Βίλλυ, όμως, δεν το βάζει κάτω, ούτε βέβαια και πρόκειται να σταματήσει τα λαμπερά πάρτι που ανά τακτά διαστήματα φέρεται να διοργανώνει μαζί με την υπέρκομψη σύζυγό του Μαίρη Παναγιωτίδη. Πάρτι που έχουν... χαλάσει κόσμο, όπως η αλήστου μνήμης δεξίωση που έδωσε στην Αγορά του Ολυμπιακού Σταδίου με εναέρια χορευτικά, ζωντανή πολυμελή ορχήστρα, η οποία χάριζε ζωντάνια και κέφι στη βραδιά και στους μαθημένους σε πολυτελή καλέσματα προσκεκλημένους από όλη τη showbiz, αλλά και σε εκατοντάδες ξένους brokers, τραπεζίτες και στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών που έδωσαν το «παρών» . Φωτισμένο με λέιζερ, το σήμα της εταιρείας του Βίλλυ έκλεβε (όπως και έπρεπε) την παράσταση στα δυναμικά πάρτι. Άλλωστε, ακόμα και η ατάκα που σπάει ταμεία στις κοσμικές δεξιώσεις του Βίλλυ είναι το «Κλαίω από την κούραση...», έχει και αυτό τη σημασία του, για να αντιληφθείτε πώς αντιλαμβάνονται την αίσθηση του χιούμορ οι πάμπλουτοι εφοπλιστές μας. Ατάκα γνωστής κοσμικής κυρίας των ναυτιλιακών, ένδειξη του πόσο «κουραστικά» είναι αυτά τα καλέσματα που αρχίζουν από τις μεσημεριανές ώρες στο λιμάνι του Πειραιά και τελειώνουν τις πρώτες πρωινές ώρες στα clubs της παραλιακής.
Για το Βίλλυ, πάντως, δεν ανησυχούμε, θα την βρει την άκρη. Άλλωστε με περιουσία 1,3 δισ. δολαρίων κατά την εκτίμηση του Forbes, και με σπουδές στο αμερικανικό κολέγιο και στην ΑΣΟΕ δεν είναι εύκολο να βρεθείς στον «άσο». Δεν του το επιτρέπει, άλλωστε, η καταγωγή του και η πορεία του. Γιος του Αλέξανδρου και της Ισμήνης, ο Γαβριήλ Παναγιωτίδης αρχικώς ασχολήθηκε με τα καρφιά, αφού ο πατέρας του είχε ένα μικρό εργοστάσιο καρφιών. Στη ναυτιλία μπήκε λόγω του πατέρα του που ήδη είχε αγοράσει κάποια πλοία. Ο 22χρονος Βίλλυ μπήκε στα βαθιά νερά το 1978, όταν πέθανε ο πατέρας του αιφνιδίως. Η αγορά λέει ότι ο κ. Παναγιωτίδης έκανε τη χρυσή κίνηση, όταν στη διάρκεια της δεκαετίας του ΄90 επένδυσε στη ναυτιλιακή εταιρεία ΤΟRΜ.
Σήμερα ελέγχει το 52% της TORM Steamship Company, η οποία διαχειρίζεται ένα στόλο από 85 πλοία. Η εισηγμένη στην Wall Street εταιρεία του, Excel Maritime, προσπέρασε τον Ιανουάριο όλους τους επίδοξους διεκδικητές της Quintana Maritime, και προσφέροντας ως τίμημα 2,5 δισ. δολαρίων πρόσθεσε στην «αυτοκρατορία» του άλλα 35 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Όπως λένε όσοι έχουν συνεργαστεί μαζί του, ο Βίλλυ Παναγιωτίδης είναι ο επιχειρηματίας που δεν ξεχνά ποτέ τη δουλειά του παρά τη μεγάλη ζωή που παρουσιάζεται να έχει και σκύβει από πάνω της ατελείωτες ώρες. Σήμερα, διαθέτει 50 πλοία ξηρού φορτίου με συνολική χωρητικότητα που ανέρχεται σε 4.401.090 dwt. Σύμφωνα με την ετήσια επισκόπηση του έγκυρου περιοδικού «Ναυτιλιακή», κατέχει τη 10η θέση ανάμεσα στους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές με βάση το τονάζ των πλοίων τους.
Το ιδιόκτητο μέγαρο στην Κηφισιά, που εκτείνεται σε ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο, φιλοξενεί το σύνολο των ναυτιλιακών του δραστηριοτήτων. Οι πιο γνωστές ναυτιλιακές εταιρίες του είναι η Excel Maritime και η Maryville Maritime.
Η Excel είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ενώ απορρόφησε την εταιρεία Quintana του Σταμάτη Μόλαρη, δημιουργώντας έτσι έναν από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς κολοσσούς φορτηγών πλοίων. Για τη συμφωνία αυτή, ο 52χρονος πλοιοκτήτης αναδείχθηκε από τη «Lloyd’s List» ως Greek Shipping Newsmaker της χρονιάς, ενώ το ίδιο έτος συμπεριλαμβανόταν μαζί με τον Σπ. Λάτση, τον Ι. Αγελικούση και τον Γ. Οικονόμου στους δισεκατομμυριούχους στη λίστα του «Forbes», με προσωπική περιουσία 1,3 δισ. Δολάρια.
Ο Γ. Παναγιωτίδης συμφώνησε με τις τράπεζες να δώσει 45εκατ. δολάρια για να ενισχύσει την εταιρεία του Excel Maritime μέσω ανταλλαγής μετοχών. Επίσης, έκλεισε συμφωνία για την άρση εξασφαλίσεων σχετικά με δάνεια από τις 15 τράπεζες οι οποίες συμμετείχαν σε δύο κοινοπρακτικά σχήματα με επικεφαλής τις Nordea και Credit Suisse αντίστοιχα. Έτσι, συμφωνήθηκε με τη Nordea να μετατεθεί για το 2016 η καταβολή 151 εκατ. δολαρίων τα οποία επρόκειτο να πληρωθούν το 2009 και το 2010, ενώ και στις δύο περιπτώσεις ανέβηκε το επιτόκιο που θα καταβάλλει η εταιρεία. Επίσης, με πρωτοβουλία του κ. Παναγιωτίδη, η γενική συνέλευση των μετόχων της Oceanaut, στην οποία η Excel έχει πλειοψηφικό πακέτο, αποφάσισε τη διάλυση της εταιρείας και την έξοδό της από το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Η Excel Maritime θα απολέσει 6 εκατ. δολάρια από την κίνηση αυτή, δεδομένου ότι θα εισπράξει 5 εκατ. δολάρια από τα 11 που είχε καταβάλει προκειμένου να την εισαγάγει στο χρηματιστήριο. Η Oceanaut προγραμμάτιζε την αγορά τεσσάρων φορτηγών από την Irika Shipping, έναντι 352 εκατ. δολαρίων, αλλά, λόγω και της κρίσης, τα σχέδια ματαιώθηκαν.
«Φτώχεια καταραμένη...»