Πήτερ Γεωργιόπουλος: Αλώβητος μετά από «φουρτούνες» 2 δισ. δολαρίων
Δεν είναι και λίγο από εκεί που όλοι πλέκουν το εγκώμιό σου, χαρακτηρίζοντας σε ως τον άνθρωπο των «μεγάλων deals» ή το «παιδί-θαύμα» της παγκόσμιας ναυτιλίας, ξαφνικά να δέχεσαι από παντού επικριτικές βολές και να παρομοιάζουν την περίπτωσή σου με ένα σύγχρονο Βατερλό.
Ο λόγος για τον 52χρονο Ελληνοαμερικανό εφοπλιστή Πήτερ Γεωργιόπουλο, ο οποίος μετά περίπου από μία «χρυσή» δεκαετία στο χώρο του εφοπλισμού, έφτασε στα τέλη του 2011 στο χείλος του γκρεμού, μην μπορώντας να καλύψει τα υπέρογκα δάνεια που έπαιρνε «με το κιλό» τα προηγούμενα χρόνια, προκειμένου να γιγαντώσει το στόλο του, ύψους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ναυτιλιακών εντύπων, 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Το Νοέμβριο του 2011, λοιπόν, και αφού προηγουμένως, ως λέγεται, είχε προσπαθήσει να εξασφαλίσει πόρους, ακόμα και από άλλους εφοπλιστές, ο κ. Γεωργιόπουλος, προχώρησε τελικά στην κατάθεση αίτησης για υπαγωγή της -εισηγμένης στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης- ναυτιλιακής Genmar στο άρθρο 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, το οποίο θα της εξασφάλιζε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές της. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί ότι την περίοδο εκείνη η υπαγωγή της Genmar στο περίφημο «chapter 11» χαρακτηρίστηκε από τους χρηματιστηριακούς αναλυτές ως η υψηλότερου προφίλ αίτηση για υπαγωγή ναυτιλιακής στο αμερικανικό πτωχευτικό δίκαιο, ενώ δεν ήταν λίγοι οι ναυτιλιακοί σύμβουλοι που υποστήριζαν ότι ο εφοπλιστής πρέπει να απομακρυνθεί οριστικά από το management της εταιρείας, εάν οι μέτοχοι της θέλουν να υπάρξει μέλλον.
Αν επρόκειτο για έναν επιχειρηματία της στεριάς, το χρέος αυτό θα ήταν και το «κύκνειο άσμα» του. Όμως για τον εφοπλιστή-celebrity με τις σπουδές στο Tuck School of Business του διάσημου αμερικανικού πανεπιστημίου Dartmouth και την πολύτιμη προϋπηρεσία στα χρηματιστηριακά ταμπλό, όλη αυτή η περιπέτεια αποδείχθηκε …a piece of cake, όπως θα έλεγαν και στην Αμερική.
O Γεωργιόπουλος προέβαλε ως ισχυρό του επιχείρημα, την ικανότητά του ως dealmaker, όπως ανέφεραν τότε στην ακτή Μιαούλη, και κατόρθωσε να «εισπράξει» τη στήριξη που χρειαζόταν από το private equity fund Oaktree Capital, το οποίο λέγεται ότι έβαλε περισσότερα από 370 εκατ. δολ. στην ναυτιλιακή. Η κίνηση μπορεί να θεωρήθηκε ως προσωπική «επιτυχία» του πλοιοκτήτη, ωστόσο, δεν ήταν μη αναμενόμενη, αφού όπως σχολίαζε και το Lloyd's List παλαιότερα, ο Γεωργιόπουλος ήταν γνωστό ότι διατηρούσε εξαιρετικές σχέσεις τόσο με τον τραπεζικό κλάδο, όσο και με πολλά ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια. Αυτές άλλωστε οι «φιλίες» ήταν που, πάντα κατά το Lloyd, του επέτρεπαν να κινείται σε νερά όπου άλλοι δεν τολμούν…
Η ολική επαναφορά στη Wall Street
Αφού κατάφερε με συνοπτικές διαδικασίες και σχεδόν αλώβητος να ξεπεράσει το σκόπελο του χρέους των 2 δισ. δολαρίων και να εξέλθει από το καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές, ο καραβοκύρης του Μανχάταν προσέφυγε πρόσφατα και πάλι στο «ναό του χρήματος», επιχειρώντας να επωφεληθεί από το καλό κλίμα που επικρατεί αυτήν την περίοδο στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, προκειμένου να χρηματοδοτήσει με φτηνά κεφάλαια τις δραστηριότητές του.
Σύμφωνα μάλιστα με τα ναυτιλιακά έντυπα, προ ημερών πούλησε 5.450.000 μετοχές μίας εκ των τεσσάρων συνολικά εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών που διοικεί, της Baltic Trading, αντλώντας περί τα 20.000.000 δολάρια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Γεωργιόπουλος δεν είναι ο μόνος Έλληνας εφοπλιστής που έχει σπεύσει στο Ελ Ντοράντο της Wall Street. Αγγελική Φράγκου, Χάρης Βαφειάς, Νίκος Τσάκος, Πέτρος Λιβανός και Γιώργος Προκοπίου είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που έχουν αντλήσει ή ακούγεται ότι δρομολογούν τις διαδικασίες για να αντλήσουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια με την πώληση μετοχών εισηγμένων επενδυτικών οχημάτων τους.
Και αυτό γιατί η πώληση μετοχών είναι ένας τρόπος απόκτησης ρευστού, χωρίς κόστος. Άλλωστε στο χρηματιστήριο εισάγεται ένα μέρος μόνο του στόλου τους και συχνά οι εισηγμένες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα χρήματα των επενδυτών, για να αγοράσουν πλοία από τα ιδιωτικά συμφέροντα των εφοπλιστών.
Επιπλέον, εν γένει, οι αγορές δεν φημίζονται για την ισχυρή τους μνήμη, γεγονός που επιτρέπει στους εφοπλιστές που κάποτε λόγου χάρη φέσωσαν ομολογιούχους ή υπερχρέωσαν τις ναυτιλιακές τους, να επιστρέφουν σαν «κύριοι» στο Χρηματιστήριο, για να ξαναφύγουν λίγες ημέρες μετά με άφθονα μετρητά στο «χέρι».
Αν αναρωτιέστε πώς είναι δυνατόν άνθρωποι που μέχρι χθες χρωστούσαν υπέρογκα ποσά, σήμερα να καταφέρνουν όχι μόνο να επιβιώνουν, αλλά στο τέλος να βγαίνουν και πλουσιότεροι, η απάντηση είναι πολύ απλή: Όσο πιο πολλά χρωστάς, τόσο περισσότερο σε σέβονται και σε προστατεύουν. Ειδικά δε αν έχεις και τις κατάλληλες διασυνδέσεις, τότε είναι πραγματικά σαν να μην χρωστάς…
Τα χλιδάτα πάρτι και η glamorous ζωή στη Νέα Υόρκη
Μπορεί στην Ελλάδα να μην είναι ιδιαίτερα γνωστός στο ευρύ κοινό, ωστόσο στην Αμερική τον αποκαλούν εφοπλιστή-star.
Τα χλιδάτα πάρτι με τις σαμπάνιες να ρέουν άφθονες μετά από κάθε deal αποτελούν τροφή για τις κοσμικές στήλες των ναυτιλιακών εντύπων, ενώ το love story με το πρώην top model και πρώην, σύμφωνα με τις φήμες, του μεγιστάνα Ντόναλντ Τραμπ, Kara Young δεν θα μπορούσε να μη φιλοξενείται στα life style περιοδικά, με δεκάδες άρθρα να περιγράφουν την παραμυθένια σχέση της Καλιφορνέζας καλλονής που έχει κοσμήσει κατά καιρούς τα εξώφυλλα της «Vogue» και του «Elle» με τον γοητευτικό Ελληνοαμερικάνο billionaire. Ο glamorous γάμος τους, καθώς και η καθημερινότητα του ζεύγους συνεχίζει να πουλάει, γεγονός που αποδεικνύεται από τους παπαράτσι που στήνονται με τις ώρες έξω από την τριώροφη κατοικία της οικογένειας στο «φιλέτο» Greenwich Village της Νέας Υόρκης και έξω από το 450 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων κτήμα στο Dutchess County, απλά και μόνο για μία αποκλειστική φωτογραφία του ζεύγους Peter G, όπως είναι γνωστός ο εφοπλιστής στα αμερικανικά media.
Όμως, το pick των «μετοχών» τους σημειώθηκε όταν η Κάρα Γεωργιόπουλος, πλέον, άνοιξε πριν από λίγο καιρό ένα κομμωτήριο στην καρδιά της Νέας Υόρκης. Το θέμα απασχόλησε και τα εγχώρια έντυπα, με τις «ανταποκρίσεις» να εστιάζουν στο γεγονός ότι πελάτισσες του κομμωτηρίου είναι οι πλέον προβεβλημένες κυρίες της αμερικανικής high society: από τη Σάρα Τζέσικα Πάρκερ έως την πρώτη κυρία των ΗΠΑ, Μισέλ Ομπάμα.
Όπως επισημαίνουν τα περισσότερα άρθρα, ο Γεωργιόπουλος κυκλοφορεί πάντα με πανάκριβα κοστούμια, ενώ σχολιάζοντας το σχεδόν μόνιμο μαύρισμα και τα λίγο μακρύτερα απ' όσο συνηθίζεται για έναν άνδρα της επιφανείας του μαλλιά, υποστηρίζουν ότι συμπληρώνουν την επιβλητική εικόνα του πανίσχυρου εφοπλιστή-celebrity.
Ωστόσο, δεν είναι λίγα και τα αφιερώματα που επικεντρώνονται στην επιχειρηματική του δραστηριότητα. Ενδεικτικά, οι έγκριτοι Financial Times τον αποκαλούσαν ως τον «άνθρωπο των δύο δις», μιλώντας βέβαια τότε για την αξία της περιουσίας του και όχι για τα χρέη των εταιρειών του, ενώ παράλληλα τόνιζαν ότι είναι ένας από τους λίγους εφοπλιστές που όντως ηγούνται της παγκόσμιας ναυτιλίας. Σε άλλο δημοσίευμα χαρακτηριζόταν ως «ψυχρός» και «ηγετική φυσιογνωμία», ενώ τονιζόταν το ρίσκο που πήρε, όταν αποφάσισε μέσα σε ένα χρόνο να πουλήσει 30 πλοία από το στόλο του μόνο και μόνο επειδή «ήθελε να ξεφορτωθεί τα πλοία που δεν διέθεταν διπλό τοίχωμα».
Το 2010 η ναυτιλιακή επιθεώρηση Lloyd’s List τον κατέταξε στην 18η θέση των 100 ισχυρότερων ανθρώπων της παγκόσμιας ναυτιλίας, ενώ το Trade Winds, η έτερη «βίβλος» της ναυτιλίας, σε αντίστοιχη παρουσίαση τον είχε τοποθετήσει ακόμα υψηλότερα, στην 11η θέση διεθνώς. Αν και από τότε το όνομά του έχει πέσει αρκετές θέσεις, εξακολουθεί να βρίσκεται μεταξύ των πρώτων 100, αποδεικνύοντας πως ο εφοπλισμός ουδέποτε πτωχεύει.