Η Κίνα αγαπά την Ελλάδα, οι εφοπλιστές μάλλον όχι...
Μία ημέρα πριν από την επίσκεψη, την Πέμπτη 7 Οκτωβρίου, δημοσιεύθηκε η ετήσια έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στην Κίνα. Στην έκθεση παρουσιάζεται η αντάπτυξη του διμερούς εμπορίου, καθώς και οι τομείς στους οποίους δραστηριοποιούνται ελληνικές επιχειρήσεις στην Κίνα και αντίστροφα.
Ιδιαίτερη αναφορά στην έκθεση γίνεται στους Έλληνες εφοπλιστές και στις μεγάλης κλίμακας παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων, στα κινεζικά ναυπηγεία. Παρά τον περιορισμό των ναυπηγικών προγραμμάτων παγκοσμίως, λόγω υπερπροσφοράς χωρητικότητας, Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν με αμείωτο ρυθμό να κάνουν παραγγελίες στα ναυπηγεία της Κίνας.
Συνολικά, περισσότερα από 400 πλοία ελληνικών συμφερόντων έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα τα τελευταία 10 χρόνια, αυτή τη στιγμή εκκρεμούν περίπου 300 νέες παραγγελίες ναυπήγησης, ενώ περίπου 100 ελληνικά πλοία επισκευάζονται ετησίως σε κινεζικά ναυπηγεία. Καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές ενισχύουν σημαντικά την κινεζική οικονομία, οι κινεζικές τράπεζες προσφέρουν προγράμματα χρηματοδότησης, όπως η τρέχουσα συμφωνία ύψους 5 δισ. δολαρίων, για τη ναυπήγηση πλοίων ελληνικών συμφερόντων σε κινεζικά ναυπηγεία.
Αν οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούσαν ή επισκεύαζαν στα ελληνικά ναυπηγεία έστω ένα ποσοστό από τα πλοία που στέλνουν στις χώρες της Ασίας -καθώς δεν είναι μόνο η Κίνα στη λίστα προτιμήσεών τους, αλλά και η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα- τότε δεν θα μαράζωναν τα ελληνικά ναυπηγεία και η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, ούτε οι εργάτες του κλάδου θα ήταν καταδικασμένοι στην ανεργία.
Όμως, η περίφημη συμβολή τους στην ελληνική οικονομία εξαντλείται σε μεγάλα λόγια και φιέστες, και μερικά ψίχουλα για τα δημόσια ταμεία σε σχέση με τα τεράστια κέρδη τους, όσα περισσεύουν δηλαδή από τις 56 φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν ή όσα «εθελοντικά» δέχονται να δώσουν.