Εφοπλιστές: Έτσι παίζουν με τις ανθρώπινες ζωές

Φως σε μία σειρά ερωτήματα για τη ναυτική τραγωδία του «Norman Atlantic» καλείται να ρίξει η έρευνα της Δικαιοσύνης, καθώς η κυβέρνηση, η πλοιοκτήτρια εταιρεία και η εταιρεία η οποία είχε ναυλώσει το πλοίο, επιχειρούν να αποποιηθούν τις ευθύνες που αναλογούν σε κάθε μέρος.

Την ώρα που η σύγχυση με τις λίστες επιβατών παραμένει, με αλληλοκατηγορίες να εκτοξεύονται από κάθε πλευρά, στοιχεία που φανερώνουν τις σοβαρές ελλείψεις στο επίπεδο ασφάλειας του πλοίου έρχονται στη δημοσιότητα.

Το «Norman Atlantic» δεν διέθετε θεωρημένο σχέδιο συνεργασίας, το οποίο -βάσει των διεθνών κανονισμών- θα έπρεπε να ενεργοποιηθεί σε περιστατικό έκτακτης ανάγκης. Το γεγονός αυτό είχε επισημανθεί στις αρμόδιες ελληνικές αρχές οκτώ ημέρες πριν το πλοίο παραδοθεί στις φλόγες, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Real News». Παρόλα αυτά, το πλοίο συνέχισε να εκτελεί δρομολόγια, γεγονός που επέτρεψε στην ΑΝΕΚ να το ναυλώσει χωρίς κανένα εμπόδιο.

Η τραγωδία του «Norman Atlantic» ανέδειξε με τον πιο σκληρό τρόπο αυτά που καταγγέλλουν τα ναυτεργατικά σωματεία εδώ και καιρό, ότι δηλαδή το «κυνηγητό του κέρδους των εφοπλιστών δε συμβιβάζεται με τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα». Σε κοινή ανακοίνωση, την οποία συνυπογράφουν τα ελληνικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Μαγείρων και Πληρωμάτων Ναυαγοσωστικών – Ρυμουλκών και τα ιταλικά συνδικάτα Unione Sindacale di Base για τη φωτιά στο «Norman Atlantic», τονίζεται μεταξύ άλλων: «Όπως έχει αποκαλυφθεί, πίσω από τα τραγικά ναυάγια, πυρκαγιές κ.ά. βρίσκονται σοβαρές παραλείψεις της αξιοπλοΐας των πλοίων, με οδυνηρές συνέπειες για τους επιβάτες και τους ναυτεργάτες. Το γεγονός αυτό έχει γεννήσει πολύ σοβαρά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν με ακρίβεια και να ελεγχθεί αυστηρά η τήρηση των κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».

Οι παραλείψεις στην αξιοπλοΐα των πλοίων, εν γνώσει των ναυτιλιακών εταιρειών, δεν είναι τωρινό φαινόμενο. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση πλοίου γνωστής ακτοπλοϊκής εταιρείας, της Hellenic Seaways, συμφερόντων του εφοπλιστή Πάνου Λασκαρίδη, με μεγαλομέτοχο και την Τράπεζα Πειραιώς. Πριν από μερικά χρόνια, η επιθεώρηση στο πλοίο «Αριάδνη» κατέληξε σε μηνυτήρια αναφορά σε βάρος της Hellenic Seaways, την οποία κατέθεσε εταιρεία που είχε αναλάβει το έργο.

Συγκεκριμένα, το Μάρτιο του 2010, η Hellenic Seaways ανέθεσε στην εταιρεία «ΒΜ Α.Ε» να πραγματοποιήσει επιθεώρηση στο πλοίο ιδιοκτησίας της με το όνομα «Αριάδνη». Σύμφωνα με τα σχετικά έγγραφα που έχει στα χέρια του το Newsbomb.gr, η επιθεώρηση είχε να κάνει με «τον απόπλου του πλοίου ή την απαγόρευσή του και την εισαγωγή του σε ναυπηγείο, προκειμένου να επισκευαστεί, εφόσον παρουσιάζει βλάβες, χτυπήματα, φθορές κλπ., που καθιστούν αδύνατο τον απόπλου». Η έκθεση για το «Αριάδνη» ήταν «ακυρωτική, καθώς εντοπίστηκαν σημεία του πλοίου που παρουσίαζαν ζημιές (για τα οποία ωστόσο δεν έγιναν μετρήσεις) και δεν ήταν σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της IMO RES A. 948 (23)».

Με την ολοκλήρωση της επιθεώρησης, επιχειρήθηκε να «καθοδηγηθεί» η σύνταξη της έκθεσης, όπως καταγγέλλει η εταιρεία «ΒΜ Α.Ε». Εκπρόσωπος του νηογμώμονα φέρεται να ζήτησε να ενταχθούν στοιχεία μετρήσεων, τα οποία περιέχονταν σε έγγραφο με ημερομηνία 14/12/2009. Οι μετρήσεις στο εν λόγω έγγραφο αποτύπωναν «ζημιές εκατοστών», ενώ με γυμνό μάτι ήταν σαφές ότι οι ζημιές είχαν έκταση σε μέτρα, παρόλο που δεν πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις τη δοσμένη χρονική στιγμή.

Η εταιρεία που πραγματοποίησε την επιθεώρηση εναντιώθηκε στην κίνηση αυτή και απάντησε ότι «δεν μπορεί να εκδώσει έκθεση, η οποία να παρουσιάζει το πλοίο αξιόπλοο», καθώς γνώμη της ήταν ότι «θα έπρεπε να επισκευαστεί».

Κατά την ημερομηνία κατάθεσης της μηνυτήριας αναφοράς, τον Ιούλιο του 2010, η εταιρεία «ΒΜ Α.Ε» κατήγγελλε ότι το πλοίο «Αριάδνη» ήταν εν πλω ενώ δεν θα έπρεπε, σημειώνοντας ότι εγείρεται θέμα δημόσιας ασφάλειας.

Σημειώνεται ότι, όπως αναφέρεται στα καταγγελλόμενα, «δεν τηρούνταν αρχεία για τα πλοία που επιθεωρούνται και για τις εκθέσεις που υποβάλλονται σχετικά με το αν κρίνονται αξιόπλοα ή όχι» από το συγκεκριμένο νηογμώμονα.

Ενδιαφέρον θα έχει στην περίπτωση του «Norman Atlantic» η διερεύνηση των επιθεωρήσεων του πλοίου, όπως έχει ζητήσει η εισαγγελία Πειραιά. Μένει να αποδειχτεί αν ο μηχανισμός ελέγχων είναι προσαρμοσμένος στα εφοπλιστικά συμφέροντα, τα οποία κοστίζουν ζωές τις κρίσιμες στιγμές. Άλλωστε και το «ΣΑΜΙΝΑ» είχε βουλιάξει με όλα τα πιστοποιητικά ασφαλείας στη θέση τους...

Ακολουθήστε μας στη σελίδα μας στο twitter @newsbombgr

Κάντε like και ακολουθήστε μας στο facebook.com/newsbombgr




Σχετικές ειδήσεις