Νόρμαν Ατλάντικ: Κωλυσιεργία στις έρευνες καταγγέλλουν 4 ναυτεργατικά σωματεία
Συγκεκριμένα πρόκειται για την Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), την Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», την Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΑΓΕΝ) και την Πανελλήνια Ένωση Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών (ΠΕΠΡΝ).
Τα σωματεία ανέφεραν ότι με αφορμή τη συγκεκριμένη ναυτική τραγωδία θα πρέπει να υπάρξει επανεξέταση των κανόνων ασφάλειας ναυσιπλοΐας για την προστασία της ανθρώπινης ζωή στη θάλασσα, ενώ παρουσιάστηκαν 10 προτάσεις, βάσει εμπειρίας από προηγούμενα ναυτικά ατυχήματα, για το τι θα πρέπει να γίνει.
Συγκεκριμένα:
- Οι έλεγχοι της αξιοπλοΐας των πλοίων και η έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών να γίνονται με κρατική ευθύνη και τη συμμετοχή των μελών των ναυτεργατικών σωματείων.
- Καθορισμός νέων αυστηρών κανόνων ναυπήγησης των Ε/Γ - Ο/Γ πλοίων που θα ενισχύουν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
- Υποχρεωτική καθιέρωση συστήματος ρυμούλκησης στην πρύμνη, έτοιμο για άμεση και εύκολη χρήση και για τα Ε/Γ - Ο/Γ πλοία.
- Απαγόρευση απόπλου των πλοίων στα οποία υπάρχουν παρατηρήσεις για σοβαρά προβλήματα ασφαλείας, εξασφάλιση της επάρκειας και καταλληλότητας των σωστικών και πυροσβεστικών μέσων.
- Απαγόρευση απόπλου των επιβατικών πλοίων σε περίπτωση κακοκαιρίας και κατάργηση της ρύθμισης που μεταφέρει την ευθύνη στον πλοίαρχο.
- Άμεσο, ειδικό έλεγχο της αξιοπλοΐας των παρήλικων επιβατικών πλοίων και των πλοίων που έχουν κάνει μετασκευές.
- Προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις ανάγκες των πλοίων υπολογίζοντας την περίπτωση εκτάκτων καταστάσεων που οι απαιτήσεις αυξάνονται.
- Εξασφάλιση ουσιαστικής δημόσιας εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης των αξιωματικών και των πληρωμάτων των πλοίων, ειδικό βάρος στην εκπαίδευση για τα σωστικά-πυροσβεστικά μέσα και ειδική φροντίδα για την εξασφάλιση της ελληνομάθειας ως «κοινής γλώσσας» συνεννόησης.
- Δημιουργία Σταθμών Έρευνας και Διάσωσης σε νησιά του Βορείου Αιγαίου, το Ιόνιο Πέλαγος και τη Μεσόγειο Θάλασσα με διακρατική συνεννόηση.
- Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του συστήματος GMDSS (Διεθνούς συστήματος για την ασφάλεια στη ναυτιλία και για τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης).
Ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ, Σάββας Τσιμπόγλου, μιλώντας στη σημερινή (9/1/2015) συνέντευξη Τύπου για το τραγικό συμβάν, τόνισε ότι υπήρξε σημαντική καθυστέρηση των ιταλικών αλλά και των ελληνικών Αρχών στην αντιμετώπιση του γεγονότος, ενώ έως σήμερα δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για το πώς το πλοίο πήρε φωτιά αλλά και πόσοι επιβάτες βρίσκονταν μέσα.
Ο πρόεδρος της ΠΕΕΜΑΓΕΝ, Γιώργος Αντωνόπουλος, σημείωσε ότι συνομιλώντας με Έλληνες συναδέλφους του, οι οποίοι ανήκαν στο πλήρωμα του συγκεκριμένου πλοίου, αποκόμισε πως κάποιοι από το πλήρωμα αλλά και οι επιβάτες, ξύπνησαν και βρέθηκαν μπροστά σε μία εκτεταμένη πυρκαγιά.«Αν δεν δουλεύουν τα συστήματα ασφαλείας σε αυτές τις περιπτώσεις, μπροστά σε μία τέτοια εκτεταμένη πυρκαγιά, πολύ λίγα πράγματα μπορούσαν να γίνουν μετέπειτα» πρόσθεσε τονίζοντας ότι κάποιοι δεν εκτίμησαν σωστά την κατάσταση.
Σε αυτό το σημείο, ο κ. Τσιμπόγλου υπογράμμισε ότι «ακόμα και σήμερα δεν έχει γίνει γνωστό εάν χτύπησε το σύστημα συναγερμού πυρκαγιάς και ποιος το σταμάτησε. Δεν είναι βέβαιο ότι δεν χτύπησε» είπε και ζήτησε από τις λιμενικές και τις δικαστικές Αρχές να προβούν σε όλες τις ενέργειες για τη διερεύνηση του θέματος.
Πάντως, για την πυρκαγιά στο «Norman Atlantic» οι ιταλικές Αρχές, ήδη, έχουν ζητήσει τη συνεργασία των Ελλήνων εισαγγελέων. Σε αυτό το πλαίσιο, την υπόθεση έχει αναλάβει η Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά, η οποία σε συνεργασία με τον Κεντρικό Λιμενάρχη προχωρούν τη διαδικασία της προανάκρισης.
Επίσης, με εισαγγελική παραγγελία προς τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, δόθηκε το πράσινο φως για άρση του τηλεφωνικού απορρήτου των Ελλήνων αγνοουμένων, προκειμένου οι συγγενείς τους να διαπιστώσουν από ποιο σημείο και σε ποιους έγιναν οι τελευταίες κλήσεις τους.
Επίσης, με αφορμή τον θάνατο δύο ναυτικών στο δεξαμενόπλοιο Araevo που βομβαρδίστηκε από πολεμικό αεροσκάφος της Λιβύης, τα τέσσερα ναυτεργατικά σωματεία ζήτησαν από το υπουργείο Ναυτιλίας και τις δικαστικές Αρχές να χυθεί άπλετο φως στην υπόθεση.