Το Bloomberg «κράζει» τους Έλληνες εφοπλιστές
«Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΒΟΥΛΙΑΖΕΙ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΟΙ ΕΛΕΓΧΟΥΝ ΤΟ 19% ΤΩΝ ΤΑΝΚΕΡ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ» ΤΟΝΙΖΕΤΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ
Η αξία του υπολογίζεται συγκεκριμένα σε 106 δισ. δολάρια και ελέγχει το 19% των τάνκερ όλου του πλανήτη, σύμφωνα με τη VesselsValue.com
Η ναυτική κυριαρχία της Ελλάδας αποτελεί αξιοσημείωτο επίτευγμα, όπως αναφέρεται με την επισήμανση ότι η χώρα, η οποία είναι η 42η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, βιώνει μια οικονομική και πολιτική αναταραχή, με την ανεργία στο 25%.
H επιτυχία των Ελλήνων εφοπλιστών, παρατηρούν οι συντάκτες του Bloomberg, έρχεται σε αντίθεση με την κατάσταση στη χώρα όπου το 36% απειλείται από φτώχεια ή αποκλεισμό από τις κοινωνικές παροχές, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.
«Υπάρχει ανθρωπιστική κρίση», δηλώνει ο Σπύρος Οικονομίδης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Πολιτικής στο London School of Economics. «Δεν είναι μόνο τα προβλήματα στο δρόμο, είναι πολύ πιο βαθιά και έχει να κάνει με ανθρώπους που φοβούνται ότι θα χάσουν τα σπίτια τους, που δεν έχουν να πληρώσουν το ηλεκτρικό ρεύμα και αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τη σίτιση των οικογενειών τους» επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Καθώς αυξάνονται οι κοινωνικές πιέσεις, το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας έχει απασχολήσει πολλές ελληνικές κυβερνήσεις στην προσπάθεια να αυξηθούν τα έσοδα.
Ο κλάδος δεν πληρώνει φόρους για τα διεθνή κέρδη που επαναπατρίζονται με βάση νομοθετικές ρυθμίσεις που θεσπίστηκαν το 1967 και οι οποίες –αν και κατοχυρωμένες συνταγματικά- έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα όσα ισχύουν για τις υπόλοιπες κατηγορίες επιχειρηματιών και τη φορολόγησή τους. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών προχώρησε τον Οκτώβριο σε εθελοντική συμφωνία με την προηγούμενη κυβέρνηση για να διπλασιαστεί ο φόρος που πληρώνει ο κλάδος. Στην ουσία, το δημοσίευμα αναφέρεται στην παλινωδία της κυβέρνησης Σαμαρά, η οποία συμφώνησε με τους εφοπλιστές τον Ιούλιο του 2013, να συνεισφέρουν «εθελοντικά» στα δημόσια έσοδα με 105 εκατ. ευρώ το χρόνο σε ορίζοντα τετραετίας, όπως διαμορφώθηκε εκ των υστέρων η συμφωνία. Καθώς η συμμετοχή υπήρξε «φτωχή», η προηγούμενη κυβέρνηση μετέτρεψε από «εθελοντική» σε υποχρεωτική την έκτακτη αυτή εισφορά, για να άρει τον περασμένο Οκτώβριο τον υποχρεωτικό της χαρακτήρα, μετά από πιέσεις και απειλές Ελλήνων εφοπλιστών, ότι θα εγκαταλείψουν, πλοία και επιχειρήσεις, την Ελλάδα.
Η εθελοντική αύξηση του φόρου ώστε να αγγίξει τα 400 εκατομμύρια ευρώ δεν φαίνεται να είναι αρκετή για τη νέα ελληνική κυβέρνηση, όπως τονίζει το Bloomberg και παραθέτει τη σταθερή και αμετακίνητη θέση του Έλληνα υπουργού Οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη, ο οποίος κατ' επανάληψη έχει δηλώσει ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ θα: «διασφαλίσει ότι όλα τα τμήματα της κοινωνίας, και ιδιαίτερα οι ευκατάστατοι, θα συμβάλλουν στη χρηματοδότηση των δημόσιων πολιτικών, ως μέρος των μεταρρυθμίσεων».
Είναι ξεκάθαρα τα... πυρά του συντάκτη του δημοσιεύματος, έστω και αν αυτά δεν αποτυπώνονται με επιθετικό τρόπο, αλλά και το πνεύμα της ανισότητας που επιχειρεί να προβάλει, σε σχέση με την παγκόσμια ισχύ των Ελλήνων εφοπλιστών και τη σχεδόν μηδενική προσφορά τους στα δημόσια έσοδα της πατρίδας τους.
Και προκειμένου να καταστήσουν ακόμα περισσότερο αντικειμενική αυτή τους την προσπάθεια, παρουσιάζουν την οικονομική κατάσταση που σήμερα επικρατεί στο Πέραμα και τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Εκεί όπου οι Γιατροί του Κόσμου παρέχουν δωρεάν ιατρική βοήθεια στους ανθρώπους που δεν έχουν πρόσβαση στο σύστημα υγείας στην Ελλάδα, με τον αριθμό των ασθενών να έχει διπλασιαστεί από το 2010, καθώς αυξήθηκε τρομακτικά ο αριθμός των ανασφάλιστων πολιτών.
Η «άλλη άποψη»...
Βέβαια, στο ίδιο δημοσίευμα, το Bloomberg δεν παραλείπει να «υπερασπιστεί» μέσω τρίτων, το προκλητικό για το σύνολο του ελληνικού λαού, καθεστώς φορολογικής απαλλαγής και... εθελοντικής συνεισφοράς των Ελλήνων εφοπλιστών.
«Όλοι αυτοί οι νόμοι είναι για να προστατεύονται οι ναυτιλιακές εταιρείες και να εξυπηρετείται κυρίως το διεθνές εμπόριο», δηλώνει στο Bloomberg ο Ηλίας Μπίσσιας, λέκτορας και ειδικός στα θέματα ναυτιλίας στο ALBA Graduate Business School στην Αθήνα. Ο ίδιος εκτιμά ότι το καθεστώς αυτό δεν θα πρέπει να αλλάξει, προκειμένου να είναι παρόμοιο και σύμφωνο με τους διεθνείς φορολογικούς νόμους που υπάρχουν στα περισσότερα ναυτιλιακά κέντρα σε όλα τα μέρη του κόσμου.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eurofin AE, Α. Ζολώτας, υποστηρίζει μιλώντας στο Bloomberg ότι «η κυβέρνηση θα ήταν απερίσκεπτη αν καθιστούσε λιγότερο ελκυστικό για τους πλοιοκτήτες το να παραμείνουν στην Ελλάδα, διότι παρέχουν ένα πολύ μεγάλο πεδίο απασχόλησης».
Κανείς από τους δύο, βέβαια, δεν εξήγησε στο Bloomberg το γιατί θα πρέπει αυτό το σύστημα φορολόγησης ή να επεκταθεί σε όλους τους τομείς επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα ή να καταργηθεί και να ενταχθούν και οι εφοπλιστές στους φορολογικούς νόμους που υπάγονται όλοι οι υπόλοιποι Έλληνες φορολογούμενοι.
Για το μέγεθος του πλούτου που έχουν στα χέρια τους, ενδεικτικά το Bloomberg αναφέρει τέσσερις περιπτώσεις δισεκατομμυριούχων Ελλήνων εφοπλιστών. Πρόκειται για τους μεγαλύτερους Έλληνες πλοιοκτήτες με βάση το τονάζ, τον Γιάννη Αγγελικούση, τον Γιώργο Προκοπίου, τον Πέτρο Λιβανό και τον Γιώργο Οικονόμου, οι οποίοι «ελέγχουν συνολική περιουσία 7,6 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τον Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του Bloomberg» αναφέρει το δημοσίευμα.
Γίνεται φανερό, ότι τα 105 εκατ. ετησίως για όλους τους Έλληνες εφοπλιστές, από την «εθελοντική» συνεισφορά, είναι ψίχουλα μπροστά στα ιλιγγιώδη κέρδη τους, τη στιγμή μάλιστα που η περιουσία τεσσάρων μόνο μελών της εφοπλιστικής κοινότητας αντιστοιχεί περίπου στο 1/40 του δημοσίου χρέους της Ελλάδας...