Ο λαός υποφέρει και οι εφοπλιστές «βασιλεύουν»...
Με 156 πλοία και 23,6 εκατ. τόνους χωρητικότητας ενισχύθηκε ο ελληνόκτητος στόλος το 2014, με τους Έλληνες εφοπλιστές να κατέχουν το 15,9% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας.
ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ - ΜΟΝΟ 20 ΑΠΟ ΤΑ 156 ΝΕΑ ΠΛΟΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΕΓΓΡΑΦΗΚΑΝ ΤΟ 2014 ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΝΗΟΛΟΓΙΟ
Οι Έλληνες εφοπλιστές συνέχισαν τις επιθετικές αγορές πλοίων, σε μία περίοδο κατά την οποία έχουν κλείσει οι στρόφιγγες του τραπεζικού δανεισμού προς τη ναυτιλία τουλάχιστον στην Ευρώπη, ενώ οι εταιρείες επενδυτικών κεφαλαίων, οι οποίες αντικατέστησαν σε μεγάλο βαθμό τα δάνεια, άρχισαν να έχουν «δεύτερες σκέψεις» για τη συμμετοχή τους σε ναυτιλιακά εγχειρήματα. Οι Έλληνες εφοπλιστές, όμως, φαίνεται πως ξεπέρασαν αλώβητοι αυτόν το σκόπελο, σε σύγκριση με ξένους συναδέλφους τους. Οι τελευταίοι, μάλιστα, τους κατηγορούν ότι με τις πυρετώδεις παραγγελίες τους τα προηγούμενα χρόνια, σε πλοία ξηρού φορτίου χύδην, δημιούργησαν υπερπροσφορά στον κλάδο, οδηγώντας τη συγκεκριμένη αγορά σε «άθλια κατάσταση», σύμφωνα με χαρακτηρισμό πρόσφατου άρθρου των Financial Times.
Έτσι, το 2014 ο υπό ελληνική σημαία στόλος παρουσίασε αύξηση κατά 20 πλοία σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, ο οποίος έφθασε τα 839 πλοία, ενώ αυξήθηκε και η χωρητικότητά του στα 80,4 εκατομμύρια τόνους από 76,1 πέρυσι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Lloyd's Register-fairplay και του Committee (ελληνική επιτροπή ναυτιλιακής συνεργασίας), ο ελληνικών συμφερόντων στόλος έφθασε τα 4.057 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 314,4 εκατομμυρίων τόνων.
Στα 4.057 πλοία υπολογίζονται 374 πλοία διαφόρων τύπων, συνολικής χωρητικότητας 38 εκατομμυρίων τόνων, τα οποία είναι υπό ναυπήγηση. Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού στόλου ανέρχεται σήμερα στα 10 έτη, έναντι 12,5 για τον παγκόσμιο στόλο.
Την ελληνική εμπορική ναυτιλία στο μητρώο, ακολουθεί η Λιβερία με 739 πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας των 54.034.080 τόνων, τα Νησιά Μάρσαλ με 697 πλοία 54.806.342 τόνων, η Μάλτα με 606 πλοία 48.550.930 DW, ο Παναμάς με 398 πλοία 25.210.082 τόνων DW, η Κύπρος με 253 πλοία των 17.689.741 DW και τις Μπαχάμες με 243 πλοία 17.527.315 DW. Το ελληνικό νηολόγιο κέρδισε 4,3 εκατομμύρια τόνους χωρητικότητας.
Οι νηογνώμονες, οι οποίοι έχουν την πλειοψηφία του ελληνικού στόλου «στα βιβλία τους», είναι ο LLOYD'S REGISTER, με 830 πλοία (824 πλοία το 2014), ο ABS με 761 πλοία (732 πλοία το 2014),ο Ιαπωνικός Νηογνώμονας, (ClassNK ) με 721 πλοία (644 πλοία το 2014), το Bureau Veritas με 650 πλοία (603 το 2014), ο Νορβηγικός Νηογνώμονας (DNV) με 427 πλοία (468 πλοία το 2014), το Germanischer Lloyd (GL) με 278 πλοία (291 πλοία 2014) και ο RINA 169 πλοία (171 πλοία το 2014).
Από τα στοιχεία, γίνεται φανερό ότι τη χρονιά κατά την οποία οι Έλληνες εφοπλιστές σήκωσαν «παντιέρα» για τη μετατροπή της εθελοντικής συνεισφοράς τους στην ελληνική οικονομία σε υποχρεωτική, απειλώντας να πάρουν πλοία και εταιρείες από την Ελλάδα, έσπασαν το «φράγμα» των 4.000 πλοίων σε σύνολο στόλου. Όσο για την υπαναχώρηση της κυβέρνησης Σαμαρά και την επαναφορά του «εθελοντισμού» μόνο για τους εφοπλιστές στην απόδοση φορολογίας, προκειμένου να παραμείνει «ελκυστική» η ελληνική σημαία, αρκεί αυτό: από τα 156 νέα πλοία του 2014, μόλις τα 20 εγγράφηκαν στο εθνικό νηολόγιο, ενώ τα υπόλοιπα 136 κατευθύνθηκαν σε ξένες σημαίες.