Η ΠΕΝΕΝ καταρρίπτει τους «μύθους» του ελληνικού εφοπλισμού

Φωτογραφίες, βίντεο: Ν. ΚόρνφορντΠρόθυμη εμφανίζεται η κυβέρνηση να κάνει «δώρο» την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ) των ναυτεργατών στους εφοπλιστές, προχωρώντας ακόμα και σε νομοθετική ρύθμιση, χωρίς να περιμένει το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και στα σωματεία του κλάδου.

Η ΠΕΝΕΝ καταρρίπτει τους «μύθους» του ελληνικού εφοπλισμού
6'

ΤΟ NEWSBOMB.GR ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΝΑΥΤΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΟΝΤΟΠΟΡΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

Αυτό καταγγέλλει η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), η οποία κάνει λόγο για συντονισμένη επίθεση εφοπλιστών και κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – Ανεξάρτητων Ελλήνων. Σε αυτή την κρίσιμη χρονική συγκυρία, η ΠΕΝΕΝ διοργάνωσε το Σάββατο (04/03/2017), ενημερωτική ημερίδα για να διαλύσει τους «μύθους και την προπαγάνδα» του εφοπλισμού: το θεσμικό πλαίσιο της ποντοπόρου ναυτιλίας, η συμβολή στην εθνική οικονομία και η ανάπτυξη του κλάδου, η οποία συχνά ανάγεται στο επιχειρηματικό δαιμόνιο των εφοπλιστών, χωρίς να γίνεται κουβέντα για τις σκανδαλωδώς ευνοϊκές διευκολύνσεις ή για τις θυσίες –κυριολεκτικά και μεταφορικά- των εργαζομένων στα πλοία διαχρονικά, ήταν κάποια από τα ζητήματα που θίχτηκαν.

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών εκφράζει πλέον ανοιχτά το σχεδιασμό της για κατάργηση των ΣΣΕ των Ελλήνων ναυτικών και την αντικατάστασή τους με μισθούς και εργασιακούς όρους τρίτων χωρών, στο πλαίσιο της διεθνούς σύμβασης της ITF (Διεθνής Οργάνωση Μεταφορών). Η σύμβαση της ITF διασφαλίζει τα ελάχιστα επίπεδα αμοιβής για τους ναυτικούς των Φιλιππίνων, του Πακιστάν, του Μπαγκλαντές κ.α., τρίτων χωρών δηλαδή όπου δεν υπάρχουν εθνικές συλλογικές συμβάσεις. Το μεγάλο αγκάθι για να προχωρήσουν οι σχεδιασμοί της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για μισθούς 600 ευρώ για τους ναυτικούς και 400 για τους ναυτόπαιδες, είναι ότι οι Εθνικές Συλλογικές Συμβάσεις υπερισχύουν αυτής της ITF.

PENEN NTALAKOGEORGOS2

Η ΕΕΕ ισχυρίζεται ότι αν καταργηθεί η ΣΣΕ, θα δημιουργηθούν 200.000 θέσεις εργασίας –άλλοτε μιλούν για 50.000. Όπως εξήγησε ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ, Αντώνης Νταλακογεώργος, ο αριθμός αυτός δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα. «Διαφημίζουν την επιστροφή των Ελλήνων ναυτικών στην ποντοπόρο ναυτιλία και μάλιστα μιλούν για 200.000 νέους που μπορούν να επανδρώσουν την ελληνική και ελληνόκτητη ναυτιλία, ενώ σε δεύτερο πλάνο ψελλίζουν ότι οι όροι εργασίας για τα νέα ελληνόπουλα θα είναι εφάμιλλοι με τα διεθνή κρατούντα, δηλαδή με εργασιακές σχέσεις και μισθούς των χαμηλόμισθων αλλοδαπών ναυτικών του τρίτου κόσμου, που εργάζονται σήμερα στην ελληνική ναυτιλία κατά ποσοστό που υπερβαίνει το 85%».

Σήμερα, δεν αντιστοιχεί ούτε 1 Έλληνας ναυτικός ανά πλοίο, ελληνόκτητο ή στο εθνικό νηολόγιο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που έδωσε ο κ. Νταλακογεώργος για τον εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου. Στους συνολικά 4.500 ναυτικούς που εργάζονται στα πλοία του, οι 2.500 είναι Ινδοί, οι 850 Πακιστανοί και οι υπόλοιποι από το Μπαγκλαντές. Έλληνες είναι μόλις 7 αξιωματικοί, οι 4 μηχανικοί. Αξίζει να σημειωθεί δε, ότι διαθέτει 109 πλοία, τα οποία είναι όλα σε σημαίες ευκαιρίας και κανένα στο εθνικό νηολόγιο.

«Δαιμόνιο» ή φοροασυλία;

Οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην πρώτη θέση της παγκόσμιας ναυτιλίας, μία ανοδική πορεία η οποία ξεκίνησε μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η οποία διαρκεί μέχρι και σήμερα. Αξίζει να σημειωθεί ότι και κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, οι Έλληνες εφοπλιστές ισχυροποίησαν τη θέση τους σε σχέση με τους συναδέλφους τους άλλων χωρών, όπως της Ιαπωνίας, της Γερμανίας κτλ.

Ο σκληρός πυρήνας των φοροαπαλλαγών των Ελλήνων εφοπλιστών είναι συνταγματικά κατοχυρωμένος. Απολαμβάνουν τουλάχιστον 56 φοροαπαλλαγές, με το φορολογικό σύστημα για τη ναυτιλία στην Ελλάδα να παραμένει κατά 25% ευνοϊκότερο από οποιαδήποτε ευρωπαϊκή ναυτιλία, κατά δήλωση πρώην υπουργού Ναυτιλίας της συγκυβέρνησης ΠΑΣΟΚ-ΝΔ.

Το 2012, τα φορολογικά έσοδα με βάση τη χωρητικότητα και την ηλικία των πλοίων ήταν μόλις 12 εκατ. ευρώ, ενώ τα φορολογικά έσοδα από τους Έλληνες ναυτικούς ξεπέρασαν τα 56 εκατ. ευρώ!

Η «φουσκωμένη» συμβολή στην εθνική οικονομία

Η ελληνική ναυτιλία διαφημίζεται ως ο πρώτος και κύριος πυλώνας της ελληνικής οικονομίας, μαζί με τον τουρισμό, με τους εφοπλιστές να επικαλούνται στοιχεία του ΙΟΒΕ, της ΕΛΣΤΑΤ κτλ. Το ελληνικό κράτος, όμως, εδώ και χρόνια έχει επιλέξει να «φουσκώνει» τους δείκτες οι οποίοι αφορούν στη ναυτιλία, επισήμανε στην ημερίδα ο οικονομολόγος – πανεπιστημιακός, Σταύρος Μαυρουδέας. Η συμβολή της ναυτιλίας στην οικονομία υπολογίζεται στο 7,5% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ή σε περίπου 17,5 δισ. ευρώ ετησίως. Τα μεγέθη, αυτά, όμως, δεν αφορούν σε καθαρές πληρωμές μέσα στη χώρα, οι οποίες είναι μισθοί ναυτεργατών και εργαζομένων στις διαχειριστικές εταιρείες, εισφορές, προμήθειες.

Οι καθαρές πληρωμές ανέρχονται περίπου σε 2 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ, ανέφερε ο κ. Μαυρουδέας. Επισήμανε δε ότι με βάση τις καθαρές πληρωμές υπολογίζουν τη συμβολή της ναυτιλίας στις οικονομίες τους οι υπόλοιπες χώρες.

Πιο συγκεκριμένα για το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ διευκρίνισε ότι περίπου το 40% του εισερχόμενου συναλλάγματος επανεξάγεται από τους ίδιους τους εφοπλιστές για να καλύπτουν τις ανάγκες εκτός της χώρας σε επισκευές, μετασκευές, συντηρήσεις πλοίων, καύσιμα κτλ., επομένως δεν μένει στην ελληνική οικονομία.

Το τρίγωνο της διαπλοκής

Στη συζήτηση παρενέβη και ο διευθυντής του Newsbomb.gr, Κώστας Τσιτούνας, ο οποίος μεταξύ άλλων έθιξε και το ζήτημα του λεγόμενου τριγώνου της διαπλοκής.

«Το μοντέλο ανάπτυξης που ακολούθησε η Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια αγνόησε έναν βασικό κανόνα της Δημοκρατίας: "Μαζί στα κέρδη και μαζί στα βάρη". Αυτό δεν ίσχυσε ποτέ στην Ελλάδα και εξακολουθεί να μην ισχύει ακόμα και με... αριστερόστροφη κυβέρνηση. Στον τομέα της ναυτιλίας ισχύει το δόγμα: Τα δικά μας δικά μας και τα δικά σας δικά μας. Όσο για το γνωστό εκβιασμό ότι θα πάρουν τα πλοία τους και θα φύγουν, αυτός είναι απόρροια του τριγώνου της διαπλοκής το οποίο ο ίδιος ο κ. Τσίπρας έχει κατονομάσει. Μόνο που το αληθές τρίγωνο της διαπλοκής είναι το ακόλουθο: Εφοπλιστές - Τράπεζες - Πολιτικοί. Αυτό το γνωρίζουν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ. Γνωρίζουν πώς επήλθε ο πλουτισμός των εφοπλιστών οι οποίοι είχαν τοποθετήσει στις τράπεζες δικούς τους ανθρώπους για να λαμβάνουν θαλασσοδάνεια χωρίς εγγυήσεις. Από τις ίδιες τράπεζες και τους ίδιους ανθρώπους έπαιρναν θαλασσοδάνεια και τα πολιτικά κόμματα! Ποιοι χρηματοδοτούσαν τις προεκλογικές εκστρατείες δεκάδων πολιτικών; Γίνεται λοιπόν αντιληπτό για ποιο λόγο δεν προχωράει το ζήτημα της φορολόγησης των εφοπλιστών» ανέφερε χαρακτηριστικά. (Διαβάστε αναλυτικά ΕΔΩ)

Στην ημερίδα πήραν μέρος εκπρόσωποι κομμάτων, επιστημονικών φορέων και σωματείων παραβρέθηκαν στην ημερίδα της ΠΕΝΕΝ. Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, η Αναστασία Φρατζεσκάκη, από το Τμήμα Ναυτιλίας του κυβερνώντος κόμματος, η Έφη Χαλάτση από τη γραμματεία Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ, ο Γιάννης Τόλιος από τη Λαϊκή Ενότητα, ο Θανάσης Διαβολάκης από την ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυναν επίσης η 'Ενωση Κεντρώων, το ΕΠΑΜ, η Πλεύση Ελευθερίας, το Σχέδιο Β και το «Συντονισμό ενάντια στα μνημόνια». Επίσης, στη συζήτηση παρενέβησαν, μεταξύ άλλων, ο οικονομολόγος – πανεπιστημιακός Σταύρος Μαυρουδέας, ο Δημήτρης Μπελαντής (Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών), ο Γιώργος Αθανασόπουλος (Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά), ο Χρήστος Σκολαρίκος, γενικός γραμματέας του Συλλόγου υπαλλήλων του ΝΑΤ, ο διευθυντής του Newsbomb.gr, δημοσιογράφος Κώστας Τσιτούνας και εκπρόσωποι σωματείων.

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή