Project 1,4 δισ. ευρώ έχει φέρει την Καλαμάτα στο επίκεντρο της προσοχής Καναδών και Ισραηλινών
Πλούσιο παρασκήνιο κρύβει η υπόθεση της δημιουργίας Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πιλότων στην Καλαμάτα, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ, εκεί όπου σήμερα λειτουργεί η 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος (120 ΠΕΑ).
Τα προσκόμματα είναι πολλά και σχετίζονται και με πολιτικές αντιδράσεις και με διεργασίες εντός της στρατιωτικής ηγεσίας. Στο σχέδιο δημιουργίας Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πιλότων αντιτίθεται μέρος της κοινωνίας και των οικονομικών φορέων της Καλαμάτας, που ήδη έχουν κάνει σχετικά διαβήματα στην κυβέρνηση και στις τοπικές αρχές. Το σημαντικότερο ωστόσο είναι ότι η ίδια η στρατιωτική ηγεσία του επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας φαίνεται να απορρίπτει προτάσεις που έφεραν κυριολεκτικά από το «παράθυρο» πολιτικά στελέχη και στις οποίες εμπλέκονται μεσάζοντες που χαρακτηρίζονται από τους γνωρίζοντες τις διεργασίες ως «αεριτζήδες».
Να διευκρινιστεί πως η δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πιλότων στην Καλαμάτα δεν συγκαταλέγεται στα χρηματοδοτούμενα από τον προϋπολογισμό του 2021 project, καθώς δεν θεωρείται ώριμο. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί πως οι δαπάνες για εξοπλιστικά προγράμματα στις οποίες θα προχωρήσει η κυβέρνηση εντός του 2021 θα είναι πενταπλάσιες σε σχέση με το 2020 και θα ανέλθουν στα 2,5 δισ. ευρώ -στο 1,5% του ΑΕΠ-, έναντι 515 εκατ. ευρώ το 2020. Η απόφαση της κυβέρνησης να δαπανήσει 2,5 δισ. ευρώ σε εξοπλισμούς το 2021, όταν για την ανάσχεση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού το επόμενο έτος έχει προϋπολογίσει 7,5 δισ. ευρώ, είναι ενδεικτική των προτεραιοτήτων της και σχετίζεται άμεσα με την διαρκώς αυξανόμενη τουρκική προκλητικότητα, αλλά και με την ανάγκη ανανέωσης των οπλικών μας συστημάτων, κάποια εκ των οποίων θεωρούνται παρωχημένα.
Παρωχημένα και τεχνολογικά ασυντήριτα θεωρούνται και κάποια από τα αεροσκάφη με τα οποία εκπαιδεύονται οι Έλληνες πιλότοι σήμερα πριν μετακινηθούν σε πολεμικές μοίρες και εκπαιδευτούν στα F-16 και Mirage. Πρόκειται για τα αμερικανικής προέλευσης αεροσκάφη T-2E Buckeye και Τ6-Α Texan II, εκ των οποίων τα πρώτα είναι σε χρήση πάνω από 40 χρόνια και τα δεύτερα έχουν κλείσει ήδη υπηρεσία 20 ετών (εξακολουθούν πάντως να θεωρούνται τα καλύτερα της κατηγορίας τους).
Η ανάγκη για αναβάθμιση των μέσων εκπαίδευσης των Ελλήνων πιλότων μαχητικών αεροσκαφών οδήγησε προ τριετίας το υπουργείο Άμυνας και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) στην έναρξη συζητήσεων με την καναδική εταιρεία CAE (Canadian Aviation Electronics Ltd) για την ανάπτυξη ενός προγράμματος που δεν θα εστιάζει μόνον στην εκπαίδευση των στελεχών της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά το οποίο θα καταστήσει το κέντρο εκπαίδευσης της Καλαμάτας Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο Πιλότων, με απτά οφέλη για την ελληνική πλευρά.
Οι συζητήσεις εκκίνησαν με την Canadian Aviation Electronics, καθώς η καναδική εταιρεία λειτουργεί το μοναδικό εκτός ΗΠΑ Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων πιστοποιημένο κατά ΝΑΤΟ και θεωρήθηκε τότε η μόνη πρόταση που θα μπορούσε να εξασφαλίσει την πιστοποίηση Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στα πρότυπα της Ατλαντικής Συμμαχίας, εξασφαλίζοντας την απόκτηση διεθνών πελατών.
Το σχέδιο που τέθηκε προς επεξεργασία και συζήτηση αφορούσε στην παροχή υπηρεσιών για 20 έτη μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης. Σχηματικά, η Ελλάδα θα δεσμευόταν να παραχωρήσει όλο το έργο της πτητικής εκπαίδευσης των Ελλήνων πιλότων στην Canadian Aviation Electronics και θα αγόραζε από εκείνη ώρες πτήσεων. Η εταιρεία με τη σειρά της θα έπρεπε να προσφέρει τον απαιτούμενο εξοπλισμό, τους εκπαιδευτές και θα αναλάμβανε να συντηρεί τα αεροσκάφη νέου τύπου με τα οποία θα εκπαιδεύονταν οι ίκαροι. Με δεδομένο ότι η εκπαίδευση ενός πιλότου σε μαχητικά αεροσκάφη κοστίζει περί τα 2,5 εκατ. ευρώ έκαστος, η Πολεμική Αεροπορία υπολόγιζε πως θα μπορούσε με αυτό τον τρόπο να ικανοποιήσει όλες τις ανάγκες της για τα επόμενα 20 χρόνια με ένα κόστος 70 εκατ. ευρώ ανά έτος και ταυτόχρονα να έχει έσοδα περί τα 25 εκατ. ευρώ ετησίως από την πώληση θέσεων εκπαίδευσης σε ικάρους ξένων χωρών. Έτσι, το όφελος δεν θα ήταν μόνο οικονομικό. Η εκπαίδευση πιλότων από ξένες χώρες στην Καλαμάτα θα προσέθετε ακόμη περισσότερο κύρος στην ήδη διεθνώς αναγνωρισμένη ελληνική Πολεμική Αεροπορία και θα αναβάθμιζε περαιτέρω τον ρόλο των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στην περιοχή της Μεσογείου.
Η εμφάνιση των Ισραηλινών
Η συμφωνία με την Canadian Aviation Electronics δεν μπόρεσε να κλείσει στο διάστημα 2018-2019 αφενός λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετώπιζε η χώρα, αφετέρου λόγω της κυβερνητικής αλλαγής. Η ανάληψη της εξουσίας από τη Νέα Δημοκρατία οδήγησε στην εμφάνιση και άλλων ενδιαφερομένων για το project. Συγκεκριμένα, ενδιαφέρον εκδήλωσε ο ισραηλινός αμυντικός Όμιλος Elbit Systems, ο οποίος διαθέτει αξιόμαχα μεν συστήματα – όπως drones- αλλά δεν διαθέτει εμπειρία στα Κέντρα Εκπαίδευσης Πιλότων, που θα μπορούσε να συγκριθεί με εκείνη της CAE.
Δεν είναι τυχαίο πως από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ο φάκελος της Elbit Systems θεωρήθηκε εξαρχής μη επαρκής και πως δεν προσφέρει τα απαραίτητα εχέγγυα. Ωστόσο, η πρόταση της Elbit Systems, που «πατούσε» εν πολλοίς στα όσα είχε ήδη προτείνει η CAE, βρέθηκε να στηρίζεται από κάποια πολιτικά στελέχη, παρά την αντίθετη γνώμη της στρατιωτικής ηγεσίας.
Σε γενικές γραμμές οι προσφορές των δύο πλευρών ομοιάζουν, ωστόσο είναι το επίπεδο εμπειρίας που τις διαφοροποιεί.
Οι Καναδοί προτείνουν την αντικατάσταση των Τ-2Ε Buckeye με ένα στόλο από νέα αεροσκάφη Jet M-346 της Ιταλικής Leonardo, με ικανότητα παραγωγής πολλών ωρών πτήσης ετησίως ικανών για την εγκαθίδρυση Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης. Το προτεινόμενο από αυτούς πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης παράλληλη συντήρηση και αποκατάσταση αεροσκαφών Τ-6A Texan, εξομοιωτές για τη βελτίωση της εκπαίδευσης εδάφους, παροχή ανταλλακτικών και βέβαια εκπαίδευση των τεχνικών και εκπαιδευτών της Πολεμικής Αεροπορίας. Η CAE υποστηρίζει πως είναι σε θέση όχι μόνο να προχωρήσει σε γρήγορη παράδοση των M-346, αλλά και να προσφέρει υπηρεσίες εκπαίδευσης στην Πολεμική Αεροπορία από την πρώτη ημέρα της υπογραφής της σύμβασης.
Η Elbit Systems προσφέρει ένα πακέτο που περιλαμβάνει συντήρηση των μονοκινητήριων αεροσκαφών Τ-6A Texan, νέο εκπαιδευτικό αεροσκάφος προκεχωρημένης εκπαίδευσης (πιθανότατα το M-346, που προσφέρουν οι Καναδοί), προσομοιωτές πτήσης, πακέτο ανταλλακτικών για συγκεκριμένες ώρες πτήσης ετησίως, αλλά και εκπαίδευση τεχνικών και των εκπαιδευτών της Πολεμικής Αεροπορίας στον νέο τύπο αεροσκάφους που θα αντικαταστήσει το T-2.
Όσοι γνωρίζουν τις διεργασίες υποστηρίζουν πως η πρόταση της Elbit Systems δεν πρόκειται να προχωρήσει, ωστόσο δεν αποκλείουν την σύμπραξη της CAE με ισραηλινούς προμηθευτές, προκειμένου να ικανοποιηθούν τα κυβερνητικά στελέχη που ήθελαν – πεισματικά- την παρουσία Ισραηλινών στο project.
Η τοπική κοινωνία
Μια ακόμη παράμετρος που θα πρέπει να σταθμιστεί είναι η αντίδραση της τοπικής κοινωνίας στο ενδεχόμενο της δημιουργίας Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πιλότων στην Καλαμάτα. Ήδη πολιτικές παρατάξεις και οικονομικοί φορείς έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους, στη βάση του επιχειρήματος πως θα επηρεασθεί η λειτουργία του πολιτικού αεροδρομίου της Καλαμάτας και συνακόλουθα ο τουρισμός της περιοχής που τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει σημαντική άνθηση.
Ωστόσο, οι τοπικοί βουλευτές της αντιπολίτευσης, ο Δήμος και η Περιφέρεια είναι σε αναμονή των ανακοινώσεων εκ μέρους της κυβέρνησης και δεν έχουν ακόμη λάβει επίσημα θέση για το θέμα, καθώς πολλές κρίσιμες λεπτομέρειες παραμένουν μη αποσαφηνισμένες.
Σε δήλωση του στο Newsbomb ο βουλευτής Μεσσηνίας και τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Αλέξης Χαρίτσης ανέφερε τα εξής:
«Σε κοινοβουλευτική ερώτηση που κατέθεσα προς τους υπουργούς Άμυνας και Μεταφορών και αφορούσε στις καθυστερήσεις στην ανάπτυξη και αξιοποίηση του κρατικού αερολιμένα Καλαμάτας, μεταξύ άλλων ζήτησα διευκρινήσεις ως προς τι ισχύει για την δημιουργία του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων, στο γειτονικό στρατιωτικό αεροδρόμιο.
Το υπουργείο Μεταφορών μέσω της αρμόδιας Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας απάντησε «…σε ότι αφορά την δημιουργία διεθνούς εκπαιδευτικού κέντρου πτήσεων στο γειτονικό του Κρατικού Αερολιμένα Καλαμάτας στρατιωτικό αεροδρόμιο, στην υπηρεσία μας δεν έχει περιέλθει μέχρι σήμερα κανένα σχετικό επίσημο αίτημα από ενδιαφερόμενους φορείς».
Το υπουργείο Άμυνας μέχρι σήμερα δεν έχει απαντήσει.
Σε κάθε περίπτωση αναμένοντας και τις επίσημες διευκρινήσεις από πλευράς υπουργείου Άμυνας ως προς τι ισχύει, επισημαίνουμε ότι η οποιαδήποτε απόφαση πρέπει να τύχει διαβούλευσης με τους αρμόδιους φορείς, την τοπική κοινωνία και την αυτοδιοίκηση».
To Newsbomb απευθύνθηκε και στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας
Εκπρόσωπος του υπουργείου αρκέστηκε να δηλώσει πως επί του παρόντος «δεν υπάρχει κάτι ανακοινώσιμο» για το θέμα του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα και πως όταν υπάρξει θα γίνει αναλυτική ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr
Διαβάστε επίσης:
Κορονοϊός – Lockdown: Γιατί δεν θα ανοίξει τίποτα μέχρι την Πρωτοχρονιά