Tα παράπονα των χρηματιστών, το «παιδί» του Χουλιαράκη και το project Δρέττα
Το Newsbomb.gr μέσα από τη στήλη «Over the Counter», φιλοδοξεί να προσφέρει στους αναγνώστες του μια σταθερή πηγή πληροφόρησης για τα τεκταινόμενα στο οικονομικό, επιχειρηματικό και χρηματιστηριακό παρασκήνιο της χώρας.
Τα παράπονα στον Σωκράτη
Συλλέκτης παραπόνων έχει καταστεί τις τελευταίες ημέρες ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου του Χρηματιστηρίου Αθηνών Σωκράτης Λαζαρίδης. Ο λόγος είναι η απόφαση του Χρηματιστηρίου - με αφορμή κάποιες αλλαγές στον κανονισμό του αποθετηρίου - να επιβάλει νέα ετήσια χρέωση 3.000 ευρώ ανά χρηματιστηριακή και να εισάγει νέα πιστοποίηση για τις εταιρείες του κλάδου. Με την πρωτοβουλία Λαζαρίδη ράβεται ένα συνολικό κοστούμι για τις 44 χρηματιστηριακές που θα ανέλθει στα 132.000 ευρώ, ενώ παράλληλα θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και τη γραφειοκρατία, ώστε να επανα- πιστοποιήσουν στελέχη τους για προσόντα που ήδη διαθέτουν ! Δεν είναι τυχαίο λοιπόν πως ο Σύνδεσμος Μελών Χρηματιστηρίου Αθηνών, αλλά και οι τράπεζες ξεχωριστά, έστειλαν, σύμφωνα με πληροφορίες, επιστολές διαμαρτυρίας στον CEO του Χρηματιστηρίου Αθηνών, με τις οποίες παραπονιούνται για τις αχρείαστες επιβαρύνσεις, χρηματικές και γραφειοκρατικές. Δεν μπορούμε να προεξοφλήσουμε την εξέλιξη της υπόθεσης, αλλά από το παρελθόν γνωρίζουμε πως σε περιπτώσεις που η Διοίκηση του Χρηματιστηρίου αντιμετώπιζε κριτική για αποφάσεις της, προσέφευγε για υποστήριξη στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς …
Το «παιδί» του Χουλιαράκη
Για όσους δεν το γνωρίζουν, η επισκόπηση δαπανών στο Δημόσιο είναι μια διαδικασία που θεσπίσθηκε από τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη και συνίσταται στον εντοπισμό μη παραγωγικών δαπανών των υπουργείων που μπορούν να «ψαλιδιστούν». Στη βάση της επισκόπησης δαπανών, την τελευταία τετραετία το υπουργείο Οικονομικών προχώρησε στη συγκέντρωση, επεξεργασία και αποτίμηση προτάσεων για πολιτικές εξοικονόμησης πόρων από τα υπουργεία, με σκοπό τη δημιουργία δημοσιονομικού περιθωρίου, το οποίο αξιοποιήθηκε σε δράσεις κοινωνικής προστασίας. Πλέον το «πνευματικό παιδί» του Γιώργου Χουλιαράκη, θα ενηλικιωθεί στα χέρια του Χρήστου Σταϊκούρα. Γιατί το λέμε αυτό; Διότι η τωρινή ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών επενδύει αρχικά 1,5 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της επισκόπησης δαπανών μέσω τεχνογνωσίας που θα παρασχεθεί από εξωτερικούς συμβούλους. Σύμφωνα με τη σχετική προκήρυξη, οι σύμβουλοι – ανάδοχοι του έργου θα επικουρήσουν μεταξύ άλλων στη διαμόρφωση ενός πλαισίου δεικτών που θα μπορούν να αναδεικνύουν τους κύριους παράγοντες κόστους (cost drivers) και τα κέντρα κόστους, ώστε οι επισκοπήσεις δραστηριοτήτων να είναι πιο στοχευμένες και να απαιτείται λιγότερος χρόνος για την ολοκλήρωσή τους, με βάση εμπειρία από ανάλογα έργα σε διοικήσεις άλλων κρατών. Όπως αναφέρεται στην προκήρυξη, υποχρέωση του αναδόχου θα είναι η επιτέλεση του έργου με τη διάθεση 15 στελεχών του για διάστημα 18 μηνών, με δυνατότητα παράτασης για άλλους 18 μήνες με αντίστοιχο επιπλέον κόστος. Δηλαδή συνολικά για 36 μήνες υπηρεσιών θα καταβληθούν 3 εκατ. ευρώ. Τα λεφτά δεν είναι λίγα και ως εκ τούτου λίγες δεν θα είναι και οι ηλεκτρονικές προσφορές που θα υποβληθούν από τους ενδιαφερομένους συμβούλους μέχρι και τις 9/4/2021.
Το project Δρέττα
Βόρεια της λίμνης Βόλβης στη Κεντρική Μακεδονία υπάρχει μια αρκετά μεγάλη πεδιάδα, δυτικά της Αρεθούσας και ανατολικά του Ξυροποτάμου, στην οποία βρίσκεται η αποξηραμένη λίμνη Λάντζα. Σε αυτό το επίπεδο κομμάτι γης επιδιώκεται να αναπτυχθεί ένα mega φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 569 MW. Το project συμπεριλήφθηκε στο κύκλο αιτήσεων Φεβρουαρίου της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για τις αδειοδοτήσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τα αποτελέσματα του οποίου ανακοινώθηκαν προ ημερών. Αυτό που προκάλεσε αίσθηση στους συμμετέχοντες στην αγορά των ΑΠΕ είναι πως η αίτηση για τα 569 MW δεν υποβλήθηκε από νομικό πρόσωπο, αλλά από φυσικό πρόσωπο. Πρόκειται για τον Γρηγόριο Δρέττα, μηχανολόγο μηχανικό στο επάγγελμα, ο οποίος δραστηριοποιείται για περίπου 15 χρόνια στο χώρο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και πάνω από 20 έτη στην ανάπτυξη ακινήτων, μέσω των εταιρειών ARC ENERGY,VVD SOLAR,RENI- DS ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ, GDP SOLAR, VDP ATHΕNIAN INVESTMENTS και ΤΕΝΕΣΥΣ Ανώνυμη Εταιρεία Ανάπτυξης Ακίνητων. Γιατί το project Δρέττα εξέπληξε; Αφενός διότι ένα φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 569 MW είναι πολύ μεγάλο. Αφετέρου διότι το έργο για να κατασκευαστεί – εάν αδειοδοτηθεί- απαιτεί μια επένδυση 400 - 430 εκατ. ευρώ περίπου, την οποία βεβαίως ένα φυσικό πρόσωπο δεν μπορεί να την υποστηρίξει. Η στήλη ήλθε σε επικοινωνία με την πλευρά του επιχειρηματία και έλαβε τη διευκρίνηση πως το έργο της Βόλβης θα αναπτυχθεί από την νεοσύστατη KION ENERGY Ι.Κ.Ε. και πως για λόγους απλά διαδικαστικούς εμφανίσθηκε στα αρχεία της ΡΑΕ ως αιτών στο κύκλο του Φεβρουαρίου ο κ. Δρέττας. Η αποσαφήνιση αυτή πάντως δεν φωτίζει επαρκώς τις χρηματοδοτικές πτυχές του project, το οποίο θα χρειαστεί «γερές πλάτες» για να υλοποιηθεί. Είναι ενδεικτικό πως ακόμη και η αίτηση για την αδειοδότηση του project δεν ήταν φθηνή υπόθεση. Για αυτή η ΡΑΕ εισέπραξε εφάπαξ τέλος ύψους 12.000 ευρώ. Για όσους δεν το γνωρίζουν το εφάπαξ τέλος για την υποβολή αίτησης χορήγησης βεβαίωσης παραγωγού ΑΠΕ ανέρχεται στα 60 ευρώ ανά MW. Ωστόσο, έχει τεθεί πλαφόν στην ανώτατη αξία του εφάπαξ τέλους στις 12.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει πως για οποιοδήποτε project μέγιστης ισχύος παραγωγής από 200 MW και άνω καταβάλλεται το ίδιο ποσό στη ΡΑΕ (12.000 ευρώ). Αυτή η πρόβλεψη του νόμου λειτουργεί λιγότερο αποθαρρυντικά για όσους «τολμούν» να υποβάλουν αιτήσεις για ανάπτυξη έργων ΑΠΕ μεγέθους «μαμούθ». Και στη συγκεκριμένη περίπτωση ευνόησε και το project Δρέττα.
Το ομολογιακό της Motor Oil
Συνεδριάζει σήμερα στις 10.30 το πρωί το Διοικητικό Συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς προκειμένου να εγκρίνει το Ενημερωτικό Δελτίο του ομολογιακού δανείου της Motor Oil. Υπενθυμίζεται ότι το Διοικητικό Συμβούλιο της Motor Oil στις 26 Φεβρουαρίου 2021 αποφάσισε την έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ποσού έως 200 εκατ. ευρώ, με ελάχιστο ποσό τα 170 εκατ. ευρώ και τη διάθεση των ομολογιών μέσω δημόσιας προσφοράς στην Ελλάδα. Η αγορά αναμένει με ενδιαφέρον τους ειδικότερους όρους του ομολογιακού δανείου και της δημόσιας προσφοράς. Αυτό πάντως που έχει ήδη γίνει γνωστό είναι πως μεγάλο μέρος του ποσού που θα αντληθεί θα κατευθυνθεί από την Motor Oil για την αναβάθμιση των διυλιστηρίων και για επενδύσεις σε ΑΠΕ. Άλλωστε ο Όμιλος Βαρδινογιάννης φέρεται να έχει ήδη μπει σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις με κάποιους ομίλους και οι ανακοινώσεις δεν αποκλείεται να είναι θέμα 24ώρων.
Τα containers του Rod Stewart
Τί σχέση έχει ο Βρετανός τραγουδιστής Ροντ Στιούαρτ (Rod Stewart) με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container ships) και με σιδηροδρόμους; Φίλος της στήλης προερχόμενος από το ναυτιλιακό κλάδο μας διαφώτισε σχετικά. O Rod Stewart είναι παθιασμένος μοντελιστής σιδηρόδρομων και έχει μια αξιοζήλευτη συλλογή που έχει φιλοξενηθεί και σε διεθνή περιοδικά. Το πλέον αγαπημένο του μοντέλο έχει μήκος 7 μέτρων και αναπαριστά μια πόλη των ΗΠΑ της δεκαετίας του 1940. Για να το ολοκληρώσει απαιτήθηκαν 23 ολόκληρα χρόνια. Η ρεπλίκα αυτή βρίσκεται στο Λος Άντζελες και ο 76 ετών Στιούαρτ θέλει να τη μεταφέρει στο Έσσεξ της Αγγλίας, όπου πλέον διαμένει με την οικογένειά του. Για το λόγο αυτό νοίκιασε επτά εμπορευματοκιβώτια για να μεταφέρει το αγαπημένο του σιδηροδρομικό μοντέλο από τη μια άκρη του Ατλαντικού στην άλλη. Ο φίλος της στήλης μας ενημέρωσε πως η μεταφορά του μοντέλου θα κοστίσει περίπου 16.000 δολάρια. Πάντως, όταν ερωτήθηκε για το εάν το πλοίο που θα μεταφέρει το πολύτιμο εμπόρευμα ανήκει σε Έλληνα εφοπλιστή, μας απάντησε με ένα μειδίαμα…