Η Ανάσταση του Χρηματιστηρίου, το πασχαλινό spot της Jumbo και το τσουρέκι έκπληξη
Η Ανάσταση του Χρηματιστηρίου
«Αναστάσεως ημέρα λαμπρυνθώμεν, λαοί, Πάσχα Κυρίου, Πάσχα».
Η Ανάσταση του 2021 δεν είναι ίδια με την Ανάσταση του 2020 για το Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως δεν είναι και ίδια με την Ανάσταση του 2010. Σε σχέση με το περυσινό Πάσχα, το ΧΑΑ έχει καταγράψει ράλι 50%, με τον βασικό χρηματιστηριακό δείκτη να ανέρχεται από τα επίπεδα των 606,75 μονάδων που ήταν στις 19 Απριλίου 2020 (Κυριακή του Πάσχα) στις 910 μονάδες σήμερα. Το εφετινό Πάσχα βρίσκει το Χρηματιστήριο Αθηνών στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων έξι ετών, με τον Γενικό Δείκτη Τιμών να καταγράφει κέρδη 56% σε σχέση με τα επίπεδα που ήταν την 1η Μαΐου του 2016 (Κυριακή του Πάσχα).
Όσο εντυπωσιακή και εάν είναι αυτή η άνοδος, η σημερινή εικόνα του Χρηματιστηρίου δεν θυμίζει σε τίποτα, το πως ήταν η χρηματιστηριακή αγορά το Πάσχα του 2010, όταν και ο Γενικός Δείκτης Τιμών βρισκόταν στις 2.095 μονάδες. Και δεν θυμίζει σε τίποτα ούτε ως προς τον αριθμό των εισηγμένων εταιρειών, ούτε ως προς τον αριθμό των ενεργών κωδικών και βεβαίως ούτε ως προς τον ύψος των συναλλαγών. Για να επιστρέψει η χρηματιστηριακή αγορά από τα υφιστάμενα επίπεδα, εκεί που ήταν το 2010 θα πρέπει να σημειώσει άνοδο 130%. Και όσο υποστηρικτική και εάν είναι η πολιτικής της ΕΚΤ, μια τέτοια άνοδος προϋποθέτει ισχυρά θεμελιώδη από πλευράς εισηγμένων και προβλέψιμα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά μεγέθη. Αυτές οι προθέσεις δεν πληρούνται σήμερα.
Στον «ορατό ορίζοντα» το πιο πιθανό σενάριο είναι το Χρηματιστήριο Αθηνών να επιστρέψει εκεί που ήταν το Πάσχα του 2014, ήτοι κοντά στις 1.248 μονάδες, κάτι που ξανά θα απαιτήσει ομαλές μακροικονομικές συνθήκες και πολιτικές χωρίς αιφνιδιασμούς.
Το Πάσχα της Jumbo
Η πασχαλινή περίοδος εισέφερε παραδοσιακά το 12% των συνολικών εσόδων της Jumbo και για το λόγο αυτό η εταιρεία έδινε πάντα μεγάλη σημασία στα διαφημιστικά σποτ της περιόδου. Η ευρηματικότητα των διαφημιστών που κατά καιρούς εμπιστεύθηκε ο Τόλης Βακάκης γέννησε διαφημιστικά σποτ που έχουν καταγραφεί ως «κλασσικά» και πολλά εκ των οποίων θεωρούνται cult. Ποιος δεν θυμάται την Άντζελα Δημητρίου να τραγουδά στην Περιφορά του Επιταφίου τη «διασκευή» του «Ποια Θυσία», το νονό που ενθαρρύνεται από τους χασάπηδες της Βαρβακείου να ψωνίσει για το βαφτιστήρι του υπό τους ήχους διασκευασμένου τραγουδιού του Αντώνη Ρέμου, την Κατερίνα Στανίση στον ρόλο της νονάς να κρατά δύο τεράστιες jumboσακούλες, αλλά και τον Πέτρο Γαϊτάνο στις δύο εντελώς διαφορετικού ύφους διαφημίσεις του 2019 και του 2020. Το εφετινό Πάσχα είναι πολύ φτωχό ως προς το σκέλος της διαφημιστικής προβολής της Jumbo, κάτι φυσιολογικό δεδομένων των συνθηκών υπό τις οποίες λειτουργεί η εταιρεία, αλλά και σε κάθε περίπτωση στενάχωρο. Εμείς ευχόμαστε το Πάσχα του 2022, το σποτ της Jumbo να είναι ξανά το talk of the town.
Φθηνό μου τσουρέκι
Και όμως υπάρχει ένα προϊόν που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του πασχαλινού τραπεζιού και η τιμή του έχει μειωθεί αισθητά την τελευταία πενταετία. Η στήλη ανέτρεξε στα στοιχεία του Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών της περιόδου 2017 -2021 και από τη σύγκριση των τιμών προκύπτει πως το τσουρέκι είναι σήμερα 41,21% φθηνότερο σε σχέση με το Πάσχα του 2017. Συγκεκριμένα, το 1 κιλό τσουρεκιού το Πάσχα του 2017 είχε τιμή 7,11 ευρώ και σήμερα πωλείται προς 4,18 ευρώ το κιλό. Αξίζει να σημειωθεί πως η τιμή του αλευριού και των αβγών στο ίδιο διάστημα έχει σημειώσει μικρή μεταβολή, κάτι που συνεπάγεται πως η μεγάλη μείωση της τιμής του τσουρεκιού οφείλεται αποκλειστικά στον ανταγωνισμό και στα πολλά και διαφορετικά σημεία πώλησης του προϊόντος. Μπορεί λοιπόν κάποιοι να μη χορτάσουν εφέτος με το αρνί, αλλά θα χορτάσουν με το τσουρέκι…